ARKIB : 01/07/1998
Tasik Kenyir pintu masuk
Terengganu
WAN Mokhtar meninjau pembinaan
jambatan yang merupakan sebahagian daripada Lebuh Raya Kuala Berang-Tasik
Kenyir-Simpang Pulai di Hulu Terengganu, baru-baru ini.
ARUS deras tidak semestinya
membawa kita hanyut bersama kerana kita masih boleh melawannya demi kepentingan
masa depan yang lebih cemerlang.
Dengan kata lain, kita boleh
menentang arus apabila mendapati ia berlawanan dengan kehendak dan keperluan
pembangunan.
Mungkin sebelum ini ramai
beranggapan jika menentang arus akhirnya kita akan kecundang tetapi bagaimana
pula jika arus tadi terus membawa kepada kemusnahan. Apakah perlu kita hanyut
bersama.
Begitu juga halnya dengan
kegawatan ekonomi. Kita perlu menangani, menentang dan mengatasinya dan dengan
itu bukan bermakna semua projek pembangunan harus ditangguhkan.
Dalam hal ini, adalah perlu
satu perancangan rapi dibuat dengan meningkatkan tahap pengurusan supaya ia
menepati kehendak dan secara langsung tidak membawa pembaziran.
Semua projek pembangunan yang
memberi manfaat dan keuntungan kepada rakyat dan negara, harus diteruskan
tetapi perlu mengikut kemampuan yang ada.
Begitu juga dengan pandangan
kerajaan negeri Terengganu yang merenung lebih jauh ke hadapan bagi menarik
kedatangan ramai pelabur terutama melalui pintu masuk Tasik Kenyir.
Menurut Menteri Besar, Tan Sri
Wan Mokhtar Ahmad, beberapa projek pembangunan di Terengganu akan diteruskan
walaupun dalam keadaan agak perlahan termasuk di tasik seluas 32,000 hektar
atau seluas negeri Melaka itu.
Sememanganya kerajaan negeri
sejak lama dulu mengamalkan konsep iaitu projek-projek pembangunan yang
dilaksanakan adalah berasaskan kemampuan.
Oleh itu tidak hairanlah jika
kita lihat tiada projek mega dilaksanakan oleh kerajaan negeri pada masa ini.
Bagi kerajaan negeri, pembangunan terhadap masa depan Terengganu tidak harus
terhenti begitu sahaja, sebaliknya ia perlu diteruskan walaupun dalam keadaan
perlahan ekoran kegawatan sekarang.
Kerajaan negeri mahu melihat
pelabur luar terus bertapak di Terengganu dan melakukan perubahan terhadap
pembangunan, di samping meningkatkan taraf hidup penduduk tempatan termasuk
memberi peluang pekerjaan.
Jika dulu, kehadiran pengunjung
ke Terengganu melalui Jalan Jerangau - Jabor dan jalan raya persekutuan yang
melalui Cukai dan Dungun sebelum ke Kuala Terengganu, tetapi kini sebuah jalan
alternatif sedang rancak pembinaannya.
Lebuh Raya Kuala Berang-Tasik
Kenyir-Simpang Pulai di Perak ini mampu memendekkan masa perjalanan antara
negeri-negeri di pantai barat ke pantai timur.
Apabila siap kelak, jaraknya
hanya 200 kilometer dan perjalanan dari Perak ke Terengganu hanya memakan masa
empat jam.
Lebuh raya yang dianggap
terpenting ini, mampu membawa kemasukan pelabur dan pelancong.
Buat masa ini, projek
pembinaannya rancak dilaksanakan iaitu sepanjang 14 kilometer dengan kos RM46
juta, bermula dari Tasik Kenyir. Ini kerana jalan raya dari Kuala Berang ke
Tasik Kenyir sudah sedia ada. Di Terengganu, lebuh raya ini hanya sepanjang 75
kilometer dan selebihnya ia meliputi negeri Kelantan dan terus bersambung ke
Perak.
Menjadi harapan kerajaan
Terengganu bahawa apabila siap kelak, lebuh raya ini akan menjadi pintu masuk
utama ke negeri-negeri di pantai timur. Dulu untuk ke Terengganu, perjalanan
dari pantai barat mengambil masa antara tujuh hingga sembilan jam tetapi kini
tempoh empat jam itu merupakan satu jangka masa yang singkat.
Jika setakat projek lebuh raya
sahaja, sudah tentu ia belum mencukupi untuk menarik minat kehadiran pihak luar
berkunjung dan melabur ke Terengganu.
Oleh itu, kerajaan negeri ini
telah merancang dengan rapi untuk mewujudkan pelbagai pembangunan tambahan di
sekitar Tasik Kenyir. Di kiri dan kanan lebuh raya ini kelak akan dijadikan
koridor pendidikan tinggi serta pusat latihan dan perkembangan ilmu. Buat masa
ini pihak Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Universiti Kebangsaan
Malaysia (UKM) bersetuju mendirikan kampus cawangan masing-masing di sini.
Turut akan didirikan ialah
sebuah pusat latihan bagi jururawat dan pusat penyelidikan dan pembangunan
(R&D).
Menurut Pengerusi Infrastruktur
Kemudahan Awam dan Pengangkutan Negeri Terengganu, Tengku Putera Tengku Awang,
seluas 2,000 hektar tanah disediakan di kiri dan kanan lebuh raya untuk tujuan
tersebut.
Pada masa yang sama, kerajaan
negeri sentiasa mengalu-alukan kesanggupan para pelabur untuk membuat pelaburan
yang merangkumi kawasan dalam tasik termasuk pulau-pulau kecil.
Pelaburan di Tasik Kenyir lebih
bermakna apabila terdapat cadangan untuk mendirikan empangan kedua yang
menghubungkan Sungai Kuala Terengganu dengan Sungai Besut.
Empangan berharga lebih RM3
bilion ini kelak mampu mengeluarkan tenaga elektrik bukan sahaja untuk
Terengganu, malah negeri-negeri lain di semenanjung.
Ia dijangka mula dilaksanakan
pembinaannya antara tahun 2000 dan siap empat tahun kemudian.
Pembinaan empangan kedua ini
telah dipersetujui oleh kerajaan negeri dan mampu menyediakan ribuan peluang
pekerjaan.
Seperkara lagi yang sedang
diusahakan oleh kerajaan negeri ini menggabungkan kira-kira 19 buah syarikat
pengangkutan awam di Terengganu menjadi sebuah konsortium. Usaha ini dijangka
menjadi realiti pada akhir tahun ini atau awal tahun depan kerana semua
syarikat terbabit sudah bersetuju untuk bergabung.
Apabila ini dilaksanakan nanti,
orang ramai tidak lagi menghadapi masalah untuk ke semua destinasi yang
terdapat di negeri Terengganu termasuk kawasan pedalaman.
Malah kerajaan negeri juga
bercadang mengeluarkan permit kepada persatuan van bagi membolehkan mereka
mengadakan perkhidmatan di jalan-jalan kecil di pedalaman. Tindakan ini dilihat
sebagai menangani isu van haram dan jika permit dikeluarkan kerajaan sendiri
yang akan mendapat cukai pendapatan.
Semua perancangan yang
dinyatakan di atas apabila berjaya dilaksanakan, bukan sahaja mampu menarik
kedatangan pelabur, malah juga kehadiran pelancong, cerdik pandai dan para
ilmuwan.
Di samping itu, kerajaan negeri
baru-baru ini turut mengumumkan bahawa kawasan Sungai Petang dan Pulau Petang
di Tasik Kenyir akan dijadikan kawasan memancing. Untuk memasuki kawasan ini
seseorang dikenakan bayaran dan kerajaan negeri memberi jaminan bahawa orang
ramai tidak akan pulang dengan hampa kerana anak-anak ikan akan dibiakkan di
situ.
Namun begitu, mungkin ramai
yang tertanya apakah Tasik Kenyir yang hendak dijadikan pintu masuk baru ke
Terengganu dan lain-lain negeri di pantai timur itu mampu dijadikan satu
kenyataan?
Pertanyaan ini mungkin
berdasarkan bahawa secara mata kasar pembangunan di Tasik Kenyir masih tidak
jelas dan apabila ke sana, kita hanya melihat kehadiran pengunjung secara
bermusim.
Sebenarnya, kata Tengku Putera,
memang ramai pihak yang berminat dan telah menyatakan kesanggupan untuk
memajukan kawasan dalam dan luar Tasik Kenyir.
''Kita terima banyak pertanyaan
dan ramai menyatakan kesanggupan untuk membuat pelaburan di kawasan ini,''
katanya.
Ini kerana kebanyakan mereka
mempunyai pandangan 'tunggu dan lihat' sebelum melaksanakan sesuatu projek pembangunan
itu.
Antara mereka mahu melihat
orang lain dulu mulakan sesuatu pembangunan atau projek sebelum diri sendiri
melakukannya. Perkara ini diakui oleh Menteri Besar.
Oleh itu, kata Wan Mokhtar,
kerajaan negeri akan terlebih menyediakan infrastruktur awal bagi meyakinkan
pelabur bahawa kehadiran mereka di Terengganu mendatangkan keuntungan.
''Kita sedar perkara ini dan
kerana itu kerajaan negeri akan terus memainkan peranan sebagai teraju penting
untuk menarik minat para pelabur dengan menyediakan pelbagai infrastruktur
asas,'' tegas Wan Mokhtar.
Untuk itu, adalah wajar
kerajaan negeri mempertingkatkan promosi dan memberi penerangan mengenai
keadaan pelaburan serta keuntungannya jika melabur di Terengganu.
Ini boleh dilakukan dengan
menghantar wakil-wakil kerajaan negeri mencari pelaburan sama ada di dalam atau
luar negara.
Haruslah diakui kerana
kurangnya penerangan dan promosi mengenai perancangan kerajaan negeri itu
secara langsung menyebabkan timbul salah tanggapan bukan sahaja kepada pelabur,
malah rakyat sendiri.
Mungkin usaha meningkatkan
promosi ini memerlukan satu peruntukan yang besar namun timbal balasnya kelak
adalah lebih besar.
Oleh: AMIR SARIFUDDIN
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0701&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_01.htm#ixzz4K2FWjDxc
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan