Rabu, 14 September 2016

Pengalaman membawa rahmat

ARKIB : 30/08/1998
Di sepanjang sungai yang masih mengalir tenang itulah banyak memahat nostalgianya yang sehingga kini sukar untuk dilupakan.

Sambil tersenyum, seolah-olah ada kenangan lucu mengusik perasaan, beliau berkata: ''Sewaktu kecil, di kawasan sungai itulah saya bermain dengan kawan-kawan, kami berenang dan belajar menongkah arus sungai yang kadangkala deras terutama selepas hujan.

''Saya masih ingat, selepas puas berendam dalam sungai itu kami akan masuk ke hutan berhampiran, memburu burung, memanggangnya dan makan beramai-ramai di kawasan tepi sungai tersebut,'' kata Affifuddin.

Semua pengalaman itu sesungguhnya menyembunyikan rahmat yang tidak terhingga buat Timbalan Menteri Kewangan ini kerana dari situlah beliau belajar menjadi manusia yang berani menghadapi risiko.

''Bagi saya semua orang ada keistimewaannya. Tuhan memberikan segala-galanya untuk manusia kecapi, cuma pengucapan perasaan, jiwa dan fikirannya saja yang berbeza.

''Ditakdirkan, Tuhan telah mengamanahkan saya kebolehan dalam politik,'' katanya ketika diminta membuka 'rahsia' hidupnya.

Persekitaran semasa kecil, menurutnya, turut menjadi faktor. ''Bapa saya seorang ulama dan ahli politik. Rajin baca akhbar dan kitab. Itu yang memperkenalkan saya kepada minat membaca dan dunia politik,'' jelasnya yang sampai kini masih terbawa-bawa dengan minat berenang dan membaca.

Minat membaca disemai kepada Affifuddin oleh ayahnya dan tidak hairanlah pada awal usia kanak-kanaknya lagi beliau sudah kenal dengan bahan bacaan seperti Utusan Melayu, majalah Qalam dan Mastika.

Sambil mengakui beliau juga minat berkebun, Affifuddin, 55, berkata, sehingga kini beliau gemar membaca pelbagai jenis buku, akhbar dan majalah terutama yang berkaitan dengan jurnal ilmiah dan penemuan-penemuan terkini.

''Selain bahan ilmiah, saya juga gemar dengan action novel seperti karya-karya yang ditulis oleh Mario Puzo Jeffrey Archer dan Harold Robbins.

''Selalunya novel-novel begini mampu saya habiskan dalam masa beberapa jam sahaja terutama apabila saya membacanya sewaktu dalam perjalanan ke sesuatu destinasi,'' katanya.

Mengimbau sejarah hidupnya, bapa kepada lima cahaya mata - Amran Hafiz, Azhar Ansari, Amirul Husni, Amilia Amrina dan Aiman Afif - mendapat pendidikan awalnya di Sekolah Melayu Jitra.

Beliau kemudian menyambung pelajaran ke Sultan Abdul Hamid College, Alor Setar hingga ke tingkatan enam.

Kata orang, intan kalau dicampak ke lumpur sekalipun tetap bersinar. Walau terkenal sebagai budak nakal yang gemar menghabiskan masa di sungai, anak ketiga daripada 10 orang adik-beradik ini memang cerdas.

Sejak usia remaja, Affifuddin memang mengutamakan pelajaran dan hasil kerja keras serta 'minat membaca' itulah beliau muncul sebagai salah seorang pelajar terbaik dalam setiap peperiksaan.

Ketika di bangku sekolah, anak kelahiran Kampung Kubang Lembu, Jitra ini cenderung kepada subjek sains tulen dan sejarah.

''Saya selalu yakin dan percaya bahawa ilmu adalah penyuluh hidup dan selepas bersusah payah melanjutkan pelajaran, akhirnya saya berhasil memperolehi empat ijazah,'' katanya bangga.

Affifuddin sebetulnya insaf atas latar belakang masa silam. Lahir dan membesar dalam keadaan negara dijajah itulah yang memberi kekuatan hingga beliau berjaya melanjutkan pelajaran di Universiti Malaya (UM) pada 1963 dan mendapat Sarjana Muda Kepujian dalam bidang Sains Pertanian.

Beliau kemudian melanjutkan pelajaran ke Universiti Kentucky, Amerika Syarikat dan memperolehi Sarjana Muda Kepujian serta Sarjana dalam jurusan Pembangunan Sosiologi sebelum memperolehi Ph.D dalam jurusan Ekonomi Politik dari Universiti Cornell.

Dalam pada itu Affifuddin juga selalu percaya bahawa kejayaan tidak sepatutnya boleh mengubah nilai baik dalam diri seseorang.

''Memang sering dikatakan kejayaan mungkin mengubah sikap manusia, tetapi jelas sekali ia tidak memberi kesan negatif jika individu itu mempunyai pegangan nilai murni yang kukuh,'' katanya.

Dalam meniti liku cabaran di dunia politik yang semakin dipenuhi pelbagai dugaan, Affifuddin dengan falsafah hidupnya yang tersendiri jelas berjaya membuktikan beliau mempunyai pegangan hidup yang baik dan wajar dicontohi.

''Mungkin latar belakang hidup saya banyak mempengaruhi cara saya berfikir,'' akuinya ringkas.

Sejarah hidup Affifuddin 'berliku' kerana beliau dididik oleh guru-guru Inggeris dari sekolah rendah hingga ke menara gading. Dulu jiwa anak remaja katanya, berat kepada perjuangan. ''Ini membezakan generasi saya dan baru. Kami insaf pengalaman dijajah sekali gus melatih generasi seangkatan saya menjadi sangat komited kepada masyarakat, bukannya individualistik,'' tegasnya.

Biar berbelas tahun 'dididik' oleh orang Inggeris sekalipun, Affifuddin dan generasinya tahu perjuangan orang Melayu - yang baik dijadikan teladan, yang buruk dijadikan sempadan.

''Memang benar saya menuntut dengan guru-guru Inggeris dan menerima ilmu daripada mereka, namun itu tidak pernah mengubah nilai baik yang ada dalam diri saya sebagai bangsa Melayu,'' katanya.

Dalam nada kesal Affifuddin menarik perhatian terhadap segelintir generasi baru kini yang lain keadaannya, mereka lahir dalam zaman serba mewah dan sofistikated telah menyebabkan jiwa mereka tak cukup tabah menghadapi kejutan budaya.

Berbicara tentang hobinya, kini selepas bergelumang dengan dunia politik, Affifuddin masih mencari ruang untuk mengisi masa lapangnya sendiri.

''Saya memiliki banyak minat tetapi tak cukup masa, jadi terpaksalah mengikut kemampuan waktu dan keselesaan saya sendiri,'' ujarnya.

Katanya, beliau masih suka berenang dan aktiviti itu hanya sempat dilakukannya dua kali seminggu kerana kebetulan kediamannya di Bukit Damansara dilengkapi dengan kolam renang.

Sambil berseloroh beliau berkata: ''Bolehlah berenang tetapi taklah terror sangat... kalau setakat hendak selamatkan diri sendiri tu tak ada masalahlah, kalau orang lain belum tentu''.

Selain itu Affifuddin juga sedar badan sihat menentukan kecergasan berkekalan dan atas faktor itulah dia masih memilih aktiviti berenang.

Ahli Parlimen Padang Terap ini juga tidak ketinggalan amat berminat berkebun. Minatnya yang mendalam dalam bidang pertanian sebenarnya bukan baru, malah bermula sejak kecil lagi.

Beliau pernah memberikan sumbangan penting dalam ilmu pertanian hingga membawa kepada kejayaan besarnya kepada Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA) sewaktu berkhidmat di bawah agensi tersebut.

''Ilmu dan teknologi pertanian yang saya miliki juga saya garap untuk mengindahkan landskap kawasan rumah saya,'' katanya sambil menunjukkan pokok-pokok yang hijau merimbun di kediamannya.

Bagi Affifuddin, persekitaran yang nyaman dan alam hijau penting kerana elemen itulah yang akan terus memberikan inspirasi kepada kehidupannya.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0830&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_04.htm#ixzz4KHqQsNvh © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan