ARKIB : 01/07/1998
SEBAHAGIAN daripada penumpang
yang terpaksa berbaris panjang ekoran kerosakan Sistem Memproses Pemeriksaan
Daftar Masuk (PCPS) di Aras Lima Bangunan Terminal Utama, KLIA, semalam. -_
Gambar HANAFI KHAMIS.
SEPANG 30 Jun - Lapangan
Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) yang memulakan operasi pertamanya hari
ini menjadi kelam- kabut apabila Sistem Memproses Pemeriksaan Daftar Masuk
(PCPS) dan Sistem Pengendalian Bagasi Penumpang (BHS) tidak berfungsi.
Kerosakan itu dikesan pukul
7.15 pagi ini menyebabkan semua jadual berlepas dan mendarat terpaksa
dilewatkan antara setengah jam hingga sejam.
Beratus-ratus beg atau bagasi
penumpang antarabangsa pula terpaksa dipunggah dari Bangunan Terminal Satelit
(STB) ke Aras Tiga, Bangunan Terminal Utama (MTB). Ini menyebabkan terdapat
penumpang yang terpaksa menunggu sehingga empat jam untuk mendapatkan beg
mereka.
Perdana Menteri, Datuk Seri Dr.
Mahathir Mohamad yang berada di Langkawi selepas menjadi penumpang pertama
berlepas dari KLIA pada pukul 7.10 pagi ini, menyingkatkan lawatannya petang
ini untuk kembali segera melihat sendiri operasi di lapangan terbang baru itu.
Ketika ditemui para pemberita
kemudiannya, Dr. Mahathir berkata, masalah sebegitu memang dijangka pada
lapangan terbang yang baru dibuka tetapi yakin ia dapat ditangani.
Kata beliau, masalah itu
termasuk kerosakan sistem komunikasi sehingga menyebabkan penerbangan terlewat
berlepas, sistem daftar masuk terpaksa dijalankan secara manual dan penerbangan
yang berlepas tanpa bekalan makanan.
''Bagaimanapun masalah itu
tidak menimbulkan komplikasi serius dan semua langkah sedang diambil untuk
mengatasinya,'' kata beliau.
Sementara itu, Penerbangan
Malaysia (MAS) dan Malaysia Airports Berhad (MAB) pula saling menyalahkan
sesama sendiri berhubung kerosakan sistem tersebut.
Pengarah Urusan MAB, Datuk
Khairuddin Ibrahim ketika ditanya mengenai keadaan kelam-kabut itu
berkata:''Perkara itu sepatutnya ditanya kepada MAS.''
Bagaimanapun apabila dirujuk
kepada seorang pegawai MAS pula, dia menjawab:''Memang Mas bertanggung jawab
menguruskan segala urusan melibatkan pengguna di KLIA tetapi sistem operasi di
sini adalah tanggungjawab MAB.''
Dalam pada itu, Menteri
Pengangkutan, Datuk Seri Dr. Ling Liong Sik meminta maaf kepada semua penumpang
di atas kesulitan yang mereka alami hari ini.
Sementara itu, tinjauan Utusan
mendapati, kebanyakan penumpang antarabangsa terpaksa menunggu antara tiga jam
hingga empat jam untuk mendapatkan bagasi mereka kerana kerosakan tersebut.
Beratus-ratus penumpang lain
pula terpaksa berbaris panjang di aras Tiga untuk menunggu perkhidmatan
limousin KLIA dan teksi untuk ke ibu kota kerana sistem tiket berkomputer
kedua-dua perkhidmatan itu turut terjejas.
Sebahagian besar operasi di
KLIA pula tidak berjalan lancar, daripada peringkat pengendalian pesawat hingga
ke penumpang.
Kerosakan PCPS dan BHS kerana
tidak wujud integrasi di bawah Sistem Menyeluruh Pengurusan Lapangan Terbang
(TAMS), yang merupakan sistem operasi pertama di dunia digunakan di KLIA.
Program perisian BHS yang
digunakan di KLIA ini pernah diaplikasikan di Lapangan Terbang Antarabangsa
Denver, dengan perbelanjaan AS$300 juta. Bagaimanapun, selepas tiga tahun
digunakan, sistem itu menghadapi masalah mengendalikan bagasi dan sistem
''aerotrain''. KLIA dirasmikan oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku Ja'afar pada
Sabtu lalu.
Menurut seorang pegawai MAS
yang enggan namanya disiarkan berkata, kerosakan sistem canggih itu tidak
dijangkakan berlaku di KLIA yang berharga RM9 bilion.
Beliau mendakwa akibat
kerosakan itu, MAS terpaksa menanggung kerugian berjuta-juta ringgit, berikutan
tuntutan ganti rugi daripada penumpang dan kelewatan penerbangan antarabangsa.
Dalam pada itu, Khairuddin
turut 'ditempelak' oleh seorang rakyat asing sebaik sahaja beliau selesai
'melayani' pertanyaan pemberita tentang keadaan kelam-kabut itu.
Penumpang rakyat asing itu
(mungkin secara kebetulan, tanpa mengenali Khairuddin berkata: ''KLIA memang
cantik dan menarik tetapi mutu perkhidmatan hari ini teruk...amat teruk.''
Operasi MAS yang kucar-kacir
hari ini turut diakui oleh Menteri Pembangunan Usahawan, Datuk Mustapa Mohamed
yang membuat tinjauan ringkas di lima kaunter limousin KLIA pagi ini.
''Saya menerima banyak aduan
daripada penumpang yang kurang jelas dengan maklumat papan tanda di sini. MAS
perlu tingkatkan kualiti perkhidmatannya dan letakkan lebih banyak kakitangan
di sini kerana pengguna perlu diutamakan dulu. Kaunter limousin juga perlu
dibuka lebih banyak lagi berbanding hanya lima,'' katanya.
Utusan juga mendapati penumpang
kecewa dengan kelancaran sistem pengendalian penumpang domestik dan
antarabangsa. Ini disebabkan mereka terpaksa beratur panjang di kaunter-kaunter
'check-in' di aras Lima MTB.
MAB pula, hanya membuka
beberapa kaunter di balai pemeriksaan masuk penerbangan domestik dan
antarabangsa tertentu yang menawarkan perkhidmatan MAS, daripada keseluruhan
216 kaunter.
Bagaimanapun, operasi beberapa
kaunter dianggap memadai dengan penggunaan TAMS, yang disifatkan paling canggih
setakat ini.
Masalah 'check-in' tidak begitu
ketara di balai A dan B domestik, walaupun terdapat sedikit kelewatan dan
pandangan 'menyakitkan hati' dengan troli-troli bersepah, menyekat laluan
penumpang.
Bagaimanapun, di balai
'check-in' penerbangan antarabangsa, kesesakan amat ketara, apabila PCPS
mengalami kerosakan, dengan tangga elektrik (eskelator) membawa bagasi
terhenti-henti mengakibatkan beberapa pertengkaran kecil di antara penumpang
rakyat asing dengan kakitangan bertugas.
Hampir 100 penumpang penerbangan
antarabangsa, sebahagian besarnya rakyat asing mahu ke Asia Timur dan Eropah
melahirkan rasa kesal dengan sistem operasi di KLIA.
''Kami dengar banyak yang
positif mengenai kecanggihan KLIA. Tetapi bila tanya (punca kerosakan), mereka
kata masalah komputer dan tiada sistem sokongan,'' kata seorang rakyat asing
yang menggunakan pesawat MH738 ke Brunei.
Pesawat berkenaan dijadualkan
pada 8.50 pagi tetapi penumpang itu terpaksa menanti sejak 6 pagi, setelah
dihubungi oleh operator MAS supaya datang awal untuk mengelakkan kelewatan.
Tiada kakitangan MAS atau MAB
yang tampil meredakan keadaan di aras Lima kecuali menerusi pengumuman
sekali-sekala mengenai kerosakan teknikal yang sedang dibaiki.
Aliran penumpang juga masih
lemah kerana gagal mengikut arahan Papan Tanda Maklumat Penerbangan (FIDS).
Skrin 'Maklumat Daftar Masuk',
di aras Lima MTB, yang mempamerkan jadual perjalanan dan balai pendaftaran
masuk penerbangan domestik dan antarabangsa gagal menyampaikan mesej kepada
penumpang yang tiba pertama kali di KLIA.
MAS yang meletakkan sekurang-kurangnya
seorang di tepi skrin itu terpaksa melayani berpuluh-puluh pengguna yang keliru
dengan papan tanda arah ke balai domestik dan penerbangan.
Kaunter pengurup wang di sudut
kanan aras Lima masih gagal beroperasi sehingga pukul 10 pagi, walaupun penumpang
menunggu sejak 7 pagi lagi.
Apabila wakil Utusan menanyakan
salah seorang kakitangan yang bertugas punca kelewatan operasinya, dia berkata:
''Pekerja yang bawa wang tidak sampai lagi...tunggulah mungkin 9 atau 10
pagi,'' katanya pada pukul 7.30 pagi.
Amat ketara masalah operasi MAS
di KLIA ialah di aras Tiga MTB, apabila penumpang yang tiba, antaranya dari
Madras dan Switzerland terpaksa menunggu antara empat hingga lima jam untuk
menuntut bagasi masing-masing.
Kira-kira 13 'carousel' iaitu
putaran eskelator mengangkut bagasi kadang-kadang terhenti pada sesuatu ketika.
Orang ramai yang tidak puas
hati turut menyerbu seorang kakitangan MAB yang memohon maaf mengenai kerosakan
sistem berkenaan.
Sementara itu, seorang
jurucakap MAS memberitahu, ekoran kerosakan itu, para pegawai MAS dan MAB telah
mengadakan mesyuarat tergempar bagi mencari jalan menyelesaikan masalah itu.
Jurucakap itu berkata, pelbagai
langkah dan pelan luar jangka dirangka untuk memastikan sistem operasi pulih
seperti biasa esok.
Oleh: ZULKIFLI JALIL dan NAZERI
NONG SAMAH
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0701&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=fp_01.htm#ixzz4K2E98YfY
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan