ARKIB : 01/08/1998
Bermula hari ini, stesen TV
swasta, TV3, memendekkan masa siaran daripada 24 jam kepada 19 1/2 jam. Siaran
TV3 kini bermula pukul 6 pagi dan tamat pukul 2.30 pagi.
Ini bermakna stesen TV itu
memendekkan siarannya empat jam (dari pukul 2.30 pagi hingga 6 pagi) yang
dilihat sebagai ruang waktu yang berisiko kerana tidak ditampung dengan iklan.
Nampaknya stesen TV swasta yang
dianggap menunjukkan keberanian luar biasa itu akhirnya akur kepada budaya
menonton TV masyarakat tempatan yang tidak seghairah negara Barat.
Sejak TV3 memulakan siaran 24
jam mulai 31 Ogos tahun lalu, pelbagai pihak, termasuk pakar psikologi
memberikan pandangan mereka tentang budaya menonton TV baru yang diperkenalkan
oleh stesen ini.
Banyak yang menganggap penonton
tempatan tidak begitu memerlukan siaran TV selama 24 jam sehari, sebaliknya
memperkemaskan program waktu biasa ke arah mengujudkan masyarakat bermaklumat.
Langkah TV3 memendekkan
siarannya itu dianggap sebagai jalan selamat walaupun terpaksa mengorbankan
objektif asalnya mengukuhkan kedudukan stesen tersebut di kalangan penonton di
negara ini.
Kegagalan menarik penonton yang
seterusnya menjejaskan sokongan pengiklan untuk slot selepas tengah malam
sememangnya menjadi masalah besar kepada stesen itu.
Lalu tidak hairanlah jika
penonton yang menonton TV3 selepas tengah malam disajikan dengan
program-program terbitan TV3 dan program ulangan untuk memenuhi masa empat jam
itu.
Krisis ekonomi yang melanda
sejak berbulan-bulan lalu turut memburukkan keadaan industri penyiaran. RTM
sejak awal-awal lagi mengumumkan pengurangan masa siaran sejam sehari untuk
menjimatkan kos penyiaran.
Bagi sebuah stesen TV yang
sumber pendapatan daripada kerancakan sektor pengiklanan, sokongan iklan
merupakan salah satu elemen terpenting untuk terus beroperasi.
Tetapi kalau diteliti, bukanlah
faktor kegawatan ekonomi yang membuatkan siaran 24 jam itu dipendekkan,
sebaliknya berhubung kait dengan budaya menonton daripada perspektif masyarakat
tempatan.
Apa yang cuba ditekankan bukan
hanya kerana kegawatan atau kurang sambutan pengiklan maupun kos
penyelenggaraan yang tinggi, tetapi daripada perspektif budaya hidup masyarakat
negara ini.
Persoalannya, selama ini apakah
impak dan perlunya siaran 24 jam serta relevannya kepada kehidupan harian
masyarakat negara ini?
Pihak stesen tv perlu menjengah
daripada pelbagai sudut dan membuat kajian yang merangkumi budaya, saiz
penduduk serta ketaksuban penonton terhadap TV.
Dalam soal ini tentunya amalan
hidup masyarakat tempatan tidak sama dengan masyarakat di Amerika atau Eropah
yang mempunyai penduduk yang ramai dan jumlah menonton TV di luar waktu biasa
lebih besar berbanding di sini.
Siapakah penonton TV 24 jam
ini? Suri rumah, kakitangan profesional, remaja atau pekerja waktu malam?
Nampaknya setelah hampir setahun berlalu, penonton TV 24 jam masih belum
dikenalpasti.
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0801&pub=Utusan_Malaysia&sec=Hiburan&pg=et_02.htm#ixzz4KBs0F7AT
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan