ARKIB : 28/06/1998
MAKAN BOLA, MIMPI BOLA
PIALA Dunia di Perancis
sebenarnya semakin menarik. Di negara ini, kecuali beberapa hari sewaktu
Perhimpunan Agung UMNO yang baru lalu, pesta bola menjadi bahan perbincangan di
mana-mana sahaja.
Bola bulat. Sebab itulah Norway
mengalahkan Brazil 2-1. Oh ya, Maghribi boleh mengalahkan Scotland 3-0 tetapi
terkeluar dari pusingan kedua. Dan lebih dramatik lagi apabila Iran dapat
membelasah Amerika Syarikat 2-1. Mana tahu Iran mungkin boleh menumbangkan
Jerman?
Siapa kata yang paling banyak
menjaringkan gol boleh masuk ke pusingan kedua? Lihat sahaja Sepanyol. Ia
menjaringkan paling banyak gol setakat ini bila memalukan Bulgaria 6-1. Tapi
Sepanyol terkeluar.
Tiada siapa yang boleh menduga
siapa yang akan menjadi juara setakat ini. Jalannya masih jauh dan berliku.
Setakat ini juga belum ada bintang yang benar-benar terserlah. Itulah bola
sepak. Saspens dan dramanya disimpan untuk penghujung pesta.
TUN DAIM KEMBALI
SEBENARNYA Tun Daim Zainuddin
tidak pergi ke mana. Sekalipun beliau bukan lagi Menteri Kewangan tetapi beliau
masih memainkan peranan sebagai Penasihat Ekonomi kerajaan dan dalam parti,
sebagai Bendahari. Apabila ekonomi Malaysia menghadapi masalah, beliau dilantik
sebagai Pengerusi Eksekutif Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN).
Maka itu perihal Daim dibawa
masuk semula ke dalam kabinet sebenarnya tidaklah memeranjatkan sangat. Tetapi
seperti biasa, di luar sana pelantikan Daim tidak akan diterima begitu sahaja.
Kalau tidak ada angin, masakan pokok bergoyang, kata banyak orang.
Maka itu teori konspirasi
bertebaran - dari usaha Perdana Menteri menunjukkan siapa sebenarnya berkuasa,
tindakan terancang untuk meminggirkan Timbalannya Datuk Seri Anwar Ibrahim,
hinggalah apa yang ditafsir sebagai fall-out dari Perhimpunan Agung yang baru
lalu. Semua pihak mempunyai andaian tersendiri - siap dengan hujah dan dalil.
Seperti biasa setiap gerak dan tindakan dibaca dengan teliti - dan berita
pelantikan Daim ialah cerita paling juicy setelah Ketua Pergerakan Pemuda UMNO
Malaysia bertemu buku dengan ruasnya dalam perhimpunan baru lalu.
Sekali lagi, Datuk Seri Dr.
Mahathir Mohamad akan dihujani dengan pertanyaan. Dan seperti yang diduga
jawapan beliau tidak akan memuaskan hati semua orang. Banyak pecacai politik
dan penganalisis tidak bertauliah di luar sana mahu Dr. Mahathir memberi
jawapan yang mereka mahukan - yakni pelantikan Daim ada kena-mengena dengan
gawat politik yang kononnya mengocak UMNO masa kini.
Supaya berlaku adil pada Daim,
menjadi anggota jemaah menteri bukanlah sesuatu yang sangat diidamkannya.
Beliau sebenarnya jauh lebih selesa di luar. Bagi orang yang mengenalnya, Daim
tidak punya cita-cita politik yang tinggi malah sebenarnya lebih gembira berada
di luar suluhan lampu politik yang menyakitkan mata itu.
Tetapi negara berdepan dengan
krisis yang serius dan krisis itu perlu ditangani. Pedulilah isu peribadi. Ia
tidak harus dilihat secara nakal sebagai usaha untuk mewujudkan dua kementerian
yang fungsinya lebih kurang sama. Atau langkah Dr. Mahathir memberi ingatan
halus pada Timbalannya. Anwar sendiri tentu mengakui bahawa tidak ada satu
jalan mencari penyelesaian. Dan Anwar harus bersedia menerima hakikat bahawa
secara berpasukan - dengan pasukan yang lebih kuat - akan lebih mudah melihat
cahaya di hujung terowong.
Pada masa ini tidak ada satu
cara mudah, teori mudah, andaian mudah atau formula mudah bagi menyelesaikan
masalah yang kita hadapi. Apa yang berlaku beberapa waktu kebelakangan ini
bukan sahaja memerlukan kita menangani tiang gol yang sering bertukar tetapi
hukum-hakam permainan yang sentiasa berubah.
Tidak ada pakar dan tidak ada
bijak pandai dalam dunia yang sebenarnya memahami "kuasa pasaran'' hari
ini. Pakar ekonomi paling baik sekalipun akan mendapati bahawa teks dan teori
mereka obselete dengan pantas bila berdepan dengan kenyataan "di luar
sana.''
Malaysia telah cuba
menyesuaikan formula atau pakej yang dicadangkan oleh Dana Kewangan
Antarabangsa (IMF) dengan kaedah sendiri. Jangan sampai kita menyerah diri
secara mutlak kepada IMF, Malaysia telah melaksanakan pelbagai dasar yang
dirasakannya perlu dan wajar.
Ternyata beberapa cadangan IMF
sendiri tidak sesuai untuk kita. Malah menurut Dr. Mahathir, mengambil kadar
faedah sebagai contoh, strategi IMF ternyata gagal untuk menggerakkan ekonomi
negara malah lebih memburukkan keadaan.
Jalan ke arah pemulihan memang
sukar dan menyakitkan. Maka itu siapa sahaja - asal dapat memperkuat harus
diterima ke dalam pasukan. Lebih-lebih lagi Daim yang telah teruji menangani
krisis sebelum ini tentulah akan membawakan nafas baru untuk memperkuatkan
pasukan.
Lagipun Daim bukan orang lain
dalam pasukan.
IKLAN SEBAGAI SENJATA
SYARIKAT-SYARIKAT besar
mempunyai senjata baru untuk "mengajar'' media - mereka menggunakan iklan.
Ia menjadi senjata berkesan untuk melunakkan media yang selalunya kritikal
terhadap mereka.
Kita tahu bahawa iklan untuk
media cetak sahaja melampaui RM1.58 bilion untuk tahun 1997. Ia merupakan 60.7
peratus dari keseluruhan industri periklanan negara ini yang berjumlah RM2.6
bilion.
Apa yang tidak banyak diketahui
orang ialah iklan untuk media cetak berbahasa Melayu hanya mewakili 15.8
peratus daripada keseluruhan. Ini bererti untuk Utusan Malaysia/Mingguan
Malaysia dan Berita Harian/Berita Minggu, pendapatan keseluruhan untuk tahun
1997 hanyalah RM249.9 juta.
Di negara yang bahasa rasminya
ialah Bahasa Melayu, iklan untuk akhbar berbahasa Melayu sebenarnya jatuh
nombor tiga di bawah akhbar berbahasa Inggeris dan Cina. Untuk tahun 1997,
pendapatan iklan untuk akhbar berbahasa Inggeris melebihi RM732.7 juta atau
46.2 peratus sementara akhbar berbahasa Cina, RM346.2 juta atau 21.8 peratus.
Jangan hujahkan daripada segi
edaran kerana akhbar berbahasa Melayu jauh mengatasi akhbar berbahasa Inggeris
dan Cina. Lagi pula alasan bahawa pembaca akhbar berbahasa Melayu tidak ada
daya beli, kebanyakan mereka orang kampung dan berpendapatan rendah sama sekali
tidak boleh diterima lagi.
Jawapan paling jelas mengapa
diskriminasi ini berterusan ialah prasangka terhadap bahasa Melayu itu sendiri.
Kita harus juga menerima hakikat bahawa tahun 1998 ialah tahun sukar untuk
iklan. Pendapatan iklan menurun sehingga 60 peratus pada satu ketika penghujung
tahun lalu. Malah secara purata akhbar mengalami penurunan pendapatan iklan di
antara 30 hingga 50 peratus masa kini.
Dalam keadaan gawat, cara
bekerja juga menjadi gawat. Perang harga berleluasa di antara syarikat akhbar.
Harga potong leher menguntungkan pemain besar dan membunuh pemain kecil.
Dan untuk menambah buruk
keadaan, banyak syarikat menggunakan iklan sebagai senjata. Mereka menjadikan
iklan sebagai umpan untuk memastikan liputan yang baik sahaja untuk mereka.
Maka itu sebarang publisiti yang ditafsir buruk akan berkesudahan dengan iklan
produk atau perkhidmatan mereka ditawarkan kepada orang lain.
Sebahagian syarikat-syarikat
ini jelas tidak cukup bertanggungjawab untuk memastikan produk dan perkhidmatan
mereka menguntungkan pengguna. Media yang selalunya menyebelahi pengguna akan
menjadi sasaran. Dan dianggap musuh. - Johan Jaaffar E-mail:
johan@utusan.com.my
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0628&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm#ixzz4K1g3KdwE
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan