ARKIB : 28/05/1998
P. Ramlee, filem dan isu kelas
ESOK genap 25 tahun pemergian
P. Ramlee. Sudah 25 tahun kita melabelkan dia sebagai seniman serba boleh.
Tetapi sebenarnya, sebahagian daripada kita telah memberikan beberapa fakta
yang tidak benar tentang P. Ramlee.
P. Ramlee telah menjadi bahan
sejarah yang cukup penting dalam budaya popular negara ini. Kerana itu fakta
tentang seniman ini perlu diperbetulkan. Jangan permurahkan seorang manusia
bernama P. Ramlee yang begitu bernilai ini dengan label itu.
P. Ramlee sebenarnya bukan
serba boleh tetapi peka tentang milieu sosial di sekitarnya. Dia tahu apa yang
harus diperjuangkannya. Tidak hairanlah kalau dia berani mengkritik sistem
sosial yang condong kepada kapitalis dan sinis serta memperbudakkan kebongkakan
golongan bangsawan.
Sama seperti seniman besar
lain, P. Ramlee mempunyai perjuangan dalam filem-filemnya. Dia memilih isu
kelas untuk perjuangannya dalam filem.
Pengarah Oliver Stone misalnya
menjadikan permasalahan dekad 60-an sebagai tema filem-filemnya. Lihat sahaja
filem-filem Oliver Stone seperti trilogi Vietnam, Born of the Fourth of July,
Platoon dan Heaven and Earth, The Doors, JFK dan Nixon yang semuanya mengambil
latar sosial dekad 60-an. Ini bukan suatu yang luar biasa.
Seseorang seniman akan
konsisten dengan sesuatu tema pilihannya. Ia menjadi teras dalam setiap
karyanya dan pengulangan bukanbermakna dia kehabisan idea tetapi satu
kelangsungan.
Sempena genap 25 tahun
kematiannya, P. Ramlee wajar ditelaah sebagai seniman filem. Ini untuk lebih
adil supaya P. Ramlee dilihat secara berasingan antara pengarah filem, pencipta
lagu dan penyanyi.
Sebagai pengarah filem, P.
Ramlee telah meletakkan isu kelas sebagai asas perjuangannya. Dia konsisten
dalam memanjangkan perjuangan ini kepada rakyat. P. Ramlee menjadi penentang
kuat terhadap sistem kapitalis yang mewajarkan kelas dalam masyarakat.
Dia lantang melontarkan kritik
sosial dan pada masa yang sama cukup memahami milieu sosial masyarakatnya.
Filem-filemnya tidak kira bercorak drama atau komedi pasti bertolak daripada
pergulatan sosial di sekelilingnya.
Yang jelas P. Ramlee cuba
membebaskan masyarakat daripada pemikiran kapitalis, merobohkan jurang kelas
dan membela masyarakat yang ditindas sama ada terhormat atau sebaliknya. Ini
memperlihatkan P. Ramlee tahu apa yang dilakukan dan mempunyai sebab kenapa dia
melakukannya.
Filem-filem seperti Penarik
Beca, Antara Dua Darjat, Ibu Mertuaku secara jelas mengemukakan persoalan kelas
yang berlaku dalam masyarakat.
Kelas antara golongan kaya dan
miskin serta golongan bangsawan dan rakyat cuba dipecahkan oleh P. Ramlee. Lalu
tidak hairanlah kalau P. Ramlee dianggap seniman rakyat dan wira bagi golongan
marhaen.
Sepanjang kariernya sebagai
pengarah filem, P. Ramlee sentiasa berada di pihak marhaen. Dalam hampir semua
filem-filem arahannya, P. Ramlee sekian banyak memberi perangsang kepada
golongan marhaen untuk memecah jurang sosial itu.
Siapa sangka penarik beca yang
daif diterima menjadi menantu orang kaya dalam Penarik Beca. Atau menantu yang
dibenci mertua kerana miskin boleh berjaya dalam hidupnya dalam Tiga Abdul.
Barangkali ahli sosiologi boleh
memberi pandangan mereka terhadap karya-karya filem P. Ramlee. Filem-filem P.
Ramlee tidak mungkin wujud kalau tanpa dipengaruhi oleh faktor sosialnya.
Dia melihat suatu yang tidak
betul tetapi diwajarkan dalam masyarakat. Kerana itu Penarik Beca harus dilihat
di luar daripada kisah cinta P. Ramlee dengan wanita bernama Azizah. Dengan
siapa P. Ramlee bercinta tidak penting. Dan siapa Azizah juga tidak penting.
Yang penting kenapa penarik
beca itu memilih Azizah, anak orang kaya yang bongkak dalam Penarik Beca? Dan
kita tidak perlu membuang masa untuk mencari Azizah setelah P. Ramlee meninggal
dunia sekalipun banyak yang mengakui sebagai Azizah.
Ini penting kerana selain
melihat karya filem P. Ramlee daripada sudut artistik, filem itu sendiri adalah
manifestasi milieu sosial yang mencorakkan karya P. Ramlee.
P. Ramlee tidak dibenci dalam
filem-filem arahannya kerana dia sentiasa berada di sebelah orang yang baik.
Dan yang baik selalunya sinonim dengan kedaifan, kemiskinan dan macam-macam
lagi yang boleh meraih simpati.
Itu cara P. Ramlee meraih
sokongan rakyat. Esok genap 25 tahun kita kehilangan wira rakyat yang begitu
konsisten dalam perjuangannya.
E-mel kuseman@pc.jaring.my
Oleh: KU SEMAN KU HUSSIEN
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0528&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_05.htm#ixzz4JrnYwRAC
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan