ARKIB : 10/05/1998
Namun, perubahan zaman dan era
kolonialisme Barat di Nusantara, khususnya, Tanah Melayu sebahagian besar
manuskrip yang memuatkan warisan ini telah hilang dan musnah.
Biarpun begitu, sebahagian
khazanah ini masih tersimpan di pelbagai muzium dan perpustakaan di Barat serta
arkib negara ini. Setidak-tidak dengan berpandukan manuskrip dan
naskhah-naskhah ini, kegemilangan silam sastera Melayu dapat dibongkar.
Nilai-nilai intelektualiti dan
peradaban Melayu yang terkandung dalam naskhah-naskhah tersebut, dibuktikan
oleh salah seorang sarjana tempatan, Prof. Dr. Siti Hawa Salleh dalam karyanya
Kesusasteraan Melayu Abad Kesembilan Belas.
Menurut pensyarah Jabatan
Antropologi dan Sosiologi Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Prof. Madya
Abdul Rahman Embong, karya tersebut berjaya menghimpunkan 148 hasil
kesusasteraan yang diketahui tarikh penyalinannya.
"Buku ini memperlihatkan
korpus ilmu tidak dapat berlaku tanpa penyelidikan yang teliti serta pembahasan
dan kritikan atau polemik mengenai perspektif teori, pendekatan, metodologi dan
sebagainya.
''Sekali gus satu sumbangan
kepada pembinaan korpus bidang pengajian Melayu dan juga lanjutan perbahasan
yang sihat dan berterusan dalam bidang tersebut serta memperkayakan lagi korpus
tersebut,'' katanya pada wacana buku Kesusasteraan Melayu Abad Kesembilan Belas
di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP), Kuala Lumpur, baru-baru ini.
Di dalam pembahasannya tentang
dunia kesusasteraan Melayu, Abdul Rahman melihat Prof. Siti Hawa mengklasifikasikan
bidang pengajian ini kepada dua gelombang iaitu pengkajian orientalis dan
kajian yang 'antiorientalisme'.
Wakil terpenting dari gelombang
pertama ialah R.O Winstedt manakala wakil terpenting daripada gelombang kedua
yang berjaya mengubah perspektif pengajian Melayu ialah Ismail Hussein.
Pada pandangan Prof.Siti Hawa
dalam karya tersebut, dominasi pengkaji orientalis dalam pengajian Melayu
sangat ketara sejak zaman pramerdeka dan zaman awal pasca merdeka.
Kemunculan beberapa intelektual
tempatan yang prolifik sesudah era tersebut menyebabkan penulisan menurut
perspektif orientalis menurun. Faktor ini disebabkan gejolak untuk mengisi
lompang ilmu, yang mengkritik keras faham orientalisme dalam ilmu.
''Perubahan perspektif dan
pendirian hasil daripada perdebatan dengan orientalisme dan penolakan
perspektif ini amat penting dalam sejarah pembinaan korpus pengajian Melayu.
''Prof. Siti Hawa telah
mengemukakan beberapa tokoh yang mengkritik perspektif orientalis terhadap
penafsiran dalam kesusasteraan tempatan. Antaranya, Ismail Hussein dan Kassim
Ahmad yang menyuntik semangat baru dalam korpus tersebut,'' katanya.
Tokoh 'moderat' lain yang turut
dikemukakan oleh Prof. Siti Hawa ialah Syed Hussein Alattas yang menolak faham
orientalisme secara teoritis, ideologi dan empirikal serta meletakkan
perspektif baru dalam masyarakat era kolonial.
''Persoalan yang rumit dalam
karya Prof. Siti Hawa ialah bagaimana kita mengklasifikasikan himpunan 148
manuskrip dalam bukunya untuk tujuan memudahkan pengajian bagi pelajar dan
peminat sastera.
''Bagaimanapun, dalam konteks
ini bermaksud bukan semata-mata soal metodologi, tetapi juga soal epistemologi,
ideologi dan teori sebagai konstruksi ilmiah yang amat penting,'' ujarnya.
Tetapi menurut Prof. Siti Hawa,
aspek yang paling penting dalam kajian kesusasteraan Melayu, epistemologi
mahupun teori, sarjana tempatan tidak boleh terlalu bergantung kepada
perspektif Barat.
Oleh itu, beliau menganjurkan
bahawa kajian terhadap manuskrip Melayu harus dilihat dari perspektif
tersendiri menurut klasifikasi genre, bentuk, isi dan ciri-ciri karya itu
sendiri.
Di sisi lain, Prof. Siti Hawa
menyarankan agar sarjana tempatan menerima secara terbuka pandangan penulis
Barat yang meremehkan kesusasteraan Melayu tradisional. Ini bertujuan untuk
mengukur kelemahan dan kekuatannya dari aspek korpus ilmu.
Bagaimanapun, keterbukaan
sedemikian menimbulkan satu cabaran kepada sarjana-sarjana tempatan. Ia kerana
kita bukan sahaja menanggapi audiens nasional tetapi juga antarabangsa.
Realiti ini harus diterima agar
menjadi pemicu kepada sarjana tempatan untuk mencapai tingkat yang lebih tinggi
dalam membina bidang korpus pengajian kesusasteraan Melayu tradisional.
Oleh: AZMAN ISMAIL
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0510&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_02.htm#ixzz4JNOAO3vA
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan