Selasa, 26 Julai 2016

Fandi Ahmad gantung but


 

ARKIB : 13/02/1998
Fandi Ahmad gantung but
FANDI AHMAD

BINTANG bola sepak Singapura, Fandi Ahmad akhirnya membuat keputusan untuk bersara daripada arena bola sepak antarabangsa.

Keputusan yang dianggap sudah dijangkakan itu diumumkan oleh pemain yang pernah beraksi dengan pasukan bolasepak Kuala Lumpur itu, dalam temuramah dengan stesen televisyen Premier 12, semalam, lapor ZULKIFLEE BAKAR.

Mengulas lebih lanjut keputusannya, Fandi berkata, beliau berpendapat sudah tiba masanya untuk beliau mengakhiri penglibatannya dengan skuad Temasik tersebut.

''Sebenarnya keputusan ini tidak ada kaitan dengan tahap persembahan saya yang dikatakan merosot sejak akhir-akhir ini,'' kata pemain berusia 35 tahun itu.

Sebaliknya, kata beliau, rancangan untuk bersara pernah disuarakan kepada rakan sekelabnya dalam Geylang United FC, Kadir Yahaya dua tahun lalu.

Selain itu, sekembalinya dari Sukan SEA yang lalu, Fandi juga telah membayangkan kepada sebuah media di Singapura bahawa sukan yang berlangsung dua tahun sekali itu adalah Sukan SEA yang terakhir baginya.

Di samping melahirkan rasa senang dengan sokongan media massa yang telah membantunya meningkatkan nama dan permainannya di peringkat antarabangsa, Fandi juga turut melahirkan rasa kesal dengan sesetengah kritikan yang dianggap bersifat peribadi dan tidak mempunyai kaitan dengan bola sepak.

Dengan nada kesal Fandi berkata, ''Saya sering menjadi sasaran komen pedas andainya ada pihak akhbar yang gagal mendapatkan berita-berita eksklusif daripada saya...ini merupakan satu tindakan yang cukup menyakitkan.''

Bagaimanapun, sebagai seorang pemain yang sering ditonjolkan selaku pemain contoh kepada pemain-pemain muda lain, Fandi tidak mahu mendabik dada dengan segala sumbangan yang telah dicurahkan untuk Singapura selama ini.

''Segala kemahiran dan kelebihan yang ada pada saya adalah pemberian Allah. Saya hanya mahu mencurahkan dan berkongsi kemahiran dan kelebihan itu sedaya upaya saya,'' katanya.

Mengulas masa depan kerjayanya, Fandi berkata,''saya akan melihat dengan lebih dekat peluang saya. Seandainya saya dapati penglibatan dengan bola sepak lebih baik jika dibandingkan sekiranya saya menceburkan diri dalam bidang perniagaan, maka saya akan terus melibatkan diri dengan bola sepak.''

Dalam pada itu, Fandi juga menyatakan beliau akan mengambil kursus kejurulatihan bola sepak lesen 'A' anjuran Gabungan Bola sepak Asia (AFC) bagi mempersiapkan diri andainya tenaga beliau diperlukan bagi melatih pemain-pmain di peringkat nasional.

Fandi turut mendedahkan beliau telah menerima beberapa tawaran untuk menjadi jurulatih.

''Bagaimanapun buat masa ini, saya perlu menumpukan perhatian dalam satu bidang pada suatu masa,'' katanya.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0213&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_02.htm#ixzz4FVQA25b2 © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan