Sabtu, 23 Julai 2016

Cari wang sejak di bangku sekolah -- Menulis jadi pendorong mengumpul kamera

 ARKIB : 11/01/1998
KESIBUKAN tugas sebagai Speaker Dewan Rakyat tidak pernah memaksa Tan Sri Mohd Zahir Ismail menidakkan dirinya daripada melakukan aktiviti kegemarannya.

"Saya mempunyai dua hobi yang seiringan,'' akui Zahir ketika ditemui di kediaman rasminya di Bukit Tunku, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Mengambil gambar dan menulis, itulah hobi seiringan yang dimaksudkan oleh tokoh versatil dari Kedah ini.

Jika hobi mengambil gambar menjadikan tokoh kelahiran Titi Gajah, Jitra, Kedah ini tidak pernah lekang dengan kameranya sementara hobi menulis pula sering membuatkan dirinya bersendirian untuk melahirkan karyanya.

Kecenderungan beliau terhadap hobi mengambil gambar tersebut juga menyebabkan diri beliau menjadi pengumpul setia pelbagai jenis kamera yang masih dijaganya dengan rapi.

Zahir, 74, mempunyai lebih 20 buah kamera daripada pelbagai jenama seperti Nicon, Canon, Ricoh dan Yashica daripada model lama hingga terbaru.

"Bagaimanapun ini sahaja yang masih ada kerana banyak yang sudah hilang ke-rana saya sering berpindah randah termasuk kamera-kamera lama yang saya miliki dulu,'' cerita Zahir sambil melahirkan rasa kesalnya terhadap kehilangan kamera yang disayanginya itu.

Menurut Zahir, beliau mula mengambil gambar dan mengumpul kamera tersebut ketika berusia belasan tahun lagi iaitu ketika masih menuntut di Kolej Sultan Abdul Hamid, Alor Setar, Kedah.

"Minat saya untuk menulis sebenarnya yang menjadi pendorong untuk saya mendapatkan sebuah kamera supaya hasil penulisan saya lebih menarik di samping memberikan gambaran yang lebih jelas tentang rencana saya itu kepada pembaca.

"Ketika itu saya masih menuntut dan kamera pertama saya daripada jenis Agfa. Saya gunakan kamera tersebut untuk mengambil gambar bagi setiap hasil penulisan saya pada masa itu,'' cerita Zahir.

Zahir mengakui bahawa pada masa itu beliau sering menghantar karya penulisannya kepada majalah berbahasa Inggeris seperti New Straits Times dan Strait Echo.

Beliau bertambah ghairah untuk menulis apatah lagi bayaran daripada penulisan itu beliau mampu meraih pendapatan sambilan untuk menampung perbelanjaan persekolahannya.

"Oleh kerana saya perlukan wang dan hasil tulisan saya pula di bayar setiap kali disiarkan, sudah pasti saya menjadi bertambah rajin dan semakin ghairah menulis.

"Jadi pada masa cuti sekolah pun saya akan merantau ke seluruh pelosok kampung mencari bahan rencana yang saya kira menarik bersama kamera saya itu. Biasanya rencana tulisan saya adalah yang berbentuk 'human interest', pada panda-ngan saya kalau saya sukakan sesuatu bahan itu pasti pembaca juga menyukainya dan tentu pengarang akan menyiarkan setelah mereka baca sendiri,'' cerita beliau tentang pandangannya terhadap sesebuah rencana tulisannya.

Biasanya kata Zahir lagi, beliau berminat untuk mengambil gambar-gambar dan menulis rencana tentang kesan peninggalan sejarah negeri Kedah, kerana ceritanya banyak, sejarahnya menarik dan pembaca juga ingin tahu.

Antara tempat-tempat yang menjadi kunjungan tetap beliau untuk menda-patkan bahan pada masa itu, kata Zahir ialah kesan peninggalan sejarah di Lembah Bujang, Kuala Kedah atau sekitar kehidupan masyarakat kampung.

"Tempat bersejarah seperti ini mempunyai banyak cerita yang dapat dikupas kembali dan itulah yang menjadi minat saya,'' kata beliau.

Malang sekali menurut Zahir, kerana hobi tersebut terpaksa dihentikan setelah Perang Dunia Kedua meletus dan Jepun menakluki Tanah Melayu.

"Pada masa itu paling susah untuk mendapatkan filem dan saya terpaksa melupakan terus minat saya untuk mengambil gambar apatah lagi untuk menulis rencana hinggalah beberapa tahun selepas perang tamat,'' ujar Zahir lagi.

Bagaimanapun, setelah bekerja sebagai kerani di Mahkamah Seksyen Alor Setar, Zahir kembali berpeluang untuk mene-ruskan hobi beliau itu.

"Setelah bekerja minat saya itu semakin menjadi-jadi, maklumlah sudah ada wang sendiri untuk digunakan membeli filem. Zaman dulu filem pun mahal juga.

"Namun setelah berpeluang melanjutkan pelajaran dalam jurusan undang-undang di Lincoln's Inn, London sekali lagi saya terpaksa melupakan hobi itu kerana mahu menumpukan sepenuh perhatian dalam pelajaran,'' kata beliau.

Kini walaupun beliau sudah pun berusia 74 tahun dan sering sibuk di Parlimen namun Zahir tetap setia dengan hobinya itu.

"Mungkin sudah melekat dalam diri saya rasanya, sehingga ke hari ini saya masih suka mengambil gambar sendiri walaupun bukan untuk diselitkan dalam karya penulisan saya lagi sekadar untuk simpanan peribadi saja.

"Hasilnya sesuatu yang menarik untuk dikongsikan bersama isteri, anak dan cucu saya,'' tambah ayah kepada tujuh orang anak dan datuk kepada 20 orang cucu ini.

Beliau pastinya tidak akan ketinggalan untuk memotretkan apa saja peristiwa menarik yang berlaku di hadapan matanya daripada lensa kameranya termasuk keindahan alam semula jadi.

Sekiranya dulu sebelum masyarakat berpeluang memiliki teknologi moden dalam bidang fotografi Zahir mengakui bahawa beliau tidak begitu mementingkan tentang kualiti gambar yang diambil tetapi hari ini keadaan sebaliknya.

"Dulu asalkan nampak objek yang ingin digambarkan itu sudah cukup baik dan tidak perlu lagi memikirkan sama ada cantik atau tidak tetapi hari ini kerana teknologi moden membolehkan kita memiliki pelbagai kamera yang canggih di pasaran.

"Saya juga tidak mahu ketinggalan dan jika berpeluang saya pasti dapatkan kame-ra yang terkini tetapi saya lebih suka menggunakan kamera automatik berban-ding manual kerana lebih mudah dan pantas,'' beritahu Zahir.

Zahir juga tidak pernah berhenti menulis setelah menghasilkan karya pertamanya, Sungai Korok Wan Mat Saman pada tahun 1988 yang menjadi pendorongnya untuk terus berkarya.

Karya beliau seterusnya ialah Pendekar Kundur, Secebis Sejarah Sekolah Melayu Hosba dan Sekitarnya, Bukit Puteri, Cik Siti Wan Kembang, Bukit Tembaga, Mengejar Kebahagiaan dan Pahlawan Desa. Buku terbaru beliau yang bakal diterbitkan kelak berkisar tentang cerita-cerita dongeng di Pulau Langkawi, yang dirasakannya pasti menarik perhatian ramai pembaca.

Kata beliau, pulau tersebut kaya dengan pelbagai cerita di sebaliknya kerana itu beliau begitu berminat untuk mengupas kisah-kisah tersebut dan seterusnya dihebahkan kepada pembaca.

"Ramai antara kita yang hanya mengetahui tentang cerita-cerita Mahsuri, Telaga Tujuh ataupun Tasik Dayang Bunting. Sedangkan masih ada lagi cerita yang belum diketahui seperti cerita buaya putih ataupun cerita sebenarnya tentang legenda Mahsuri,'' tambah Zahir.

Demi untuk menyiapkan karya yang di-tulis dalam bahasa Inggeris Zahir telah menghabiskan masanya bersama dengan penduduk di seluruh Langkawi yang lebih mengetahui tentang cerita-cerita dongeng itu.

"Siapa yang lebih mengetahui selain daripada generasi lama penduduk di situ dan selama beberapa bulan saya tinggal bersama mereka pelbagai cerita menarik berjaya saya peroleh,'' tambah Zahir. Buku tersebut, kata Zahir, sengaja ditu-lis dalam bahasa Inggeris kerana dengan cara tersebut cerita-cerita itu akan dapat disampaikan kepada pelancong.

Apabila ditanya kenapa beliau tidak berminat untuk menceburi bidang penu-lisan sepenuh masa kata Zahir beliau tidak suka sekira dirinya begitu terikat dengan bidang tersebut.

"Sekiranya dulu saya bekerja sebagai wartawan tentunya saya akan lebih terikat kepada tugasan yang dikehendaki oleh ketua sedangkan saya lebih suka untuk menulis apa saja yang saya minat bukannya sesuatu yang diarahkan,'' akui Zahir.

Lagipun, kata beliau pada masa dulu, satu-satunya bidang yang mempunyai banyak peluang untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat tertinggi ialah undang-undang.

Oleh itu selepas menamatkan pengajian undang-undang di London pada tahun 1955, Zahir terlebih dahulu bekerja sebagai peguam di firma guaman di Alor Setar.

Sebelum dilantik menjadi Speaker Dewan Rakyat pada tahun 1982 Zahir juga pernah memegang jawatan sebagai hakim di Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur dan Kota Baharu.

Dalam bidang politik pula, Zahir pernah terpilih sebagai Ketua UMNO Bahagian Alor Setar pada tahun 1972 hingga 1975.

Beliau juga aktif memegang jawatan dalam pelbagai organisasi seperti Pengerusi Lembaga Penasihat dan Penyelarasan Pendidikan Islam (LEPAI), Presiden Pertubuhan Antara Parlimen ASEAN (AIPO) dan Presiden Bersama Persatuan Parlimen Komanwel.

Beliau juga pernah dilantik menjadi Pro- Canselor bagi Universiti Teknologi Malaysia pada tahun 1983.

Selain daripada mengambil gambar dan menulis, tokoh ini juga mempunyai minat untuk berkebun dan menternak lembu di tempat kelahirannya iaitu Kedah.

"Saya mempunyai tanah di Kodiang, Kedah dan di situlah tempat saya menanam pelbagai jenis buah-buahan tempatan dan sekali sekala kami sekeluarga akan pulang bercuti di kampung itu,'' kata Zahir.

Zahir bersama isterinya, Puan Sri Halimatun Saadiah Chik juga menanam benih pokok mereka sendiri di tapak semaian di kediamannya sebelum memindahkan benih tersebut di kebunnya di Kedah.

"Kalau kita menanam pokok dari benih yang ditanam sendiri sudah tentu kita pasti benih itu datangnya dari hasil yang baik. Kerana itu saya berhati-hati untuk memilih benih pokok,''' cerita beliau lagi tentang hobinya menanam pokok buah-buahan.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0111&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_04.htm#ixzz4FEApmgqW © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan