Selasa, 26 Julai 2016

Tabung Pendidikan ... guru perlu berkorban

ARKIB : 17/02/1998
PENUBUHAN Tabung Pendidikan Negara (TPN) masih lagi di peringkat kajian.

Matlamat utama penubuhan TPN adalah bagi membantu pihak Kementerian Pendidikan dalam menghadapi kegawatan ekonomi yang sedang hebat melanda negara.

Seperti yang kita sedia maklum, dalam usaha menangani masalah ekonomi ini, jumlah belanjawan untuk setiap kementerian dan agensi kerajaan telah dipotong.

Bagi menjayakan tabung ini, golongan guru diminta melakukan "sedikit'' pengorbanan. Setiap orang guru akan dipotong gajinya sebanyak RM10, sama ada daripada Elaun Khidmat Awam (EKA) ataupun daripada Imbuhan Tetap Perumahan (ITP) setiap bulan.

Sebagaimana isu-isu terdahulu, cadangan ini juga mendapat reaksi yang berbeza. Pelbagai hujah dan sandaran dikemukakan bagi menguatkan pendapat masing-masing.

Dalam suasana ekonomi negara yang agak muram ketika ini, hasrat murni lagi terpuji daripada sekelompok warga guru untuk membantu meringankan beban kerajaan, seharusnya mendapat bukan sedikit kredit.

Komitmen dan keprihatinan golongan tersebut membuktikan bahawa guru sanggup berkorban apa sahaja demi negara tercinta.

Kata orang, untuk mengenali rakan atau lawan, tunggulah semasa kita sedang dilanda kesusahan.

Hanya rakan sahaja yang sanggup menangis dan ketawa bersama.

Menurut pendapat sesetengah pihak di kalangan guru yang menyokong penuh kewujudan tabung ini, apa sangatlah RM10 yang bakal disumbangkan jika ingin dibandingkan dengan apa yang telah negara berikan kepada golongan guru.

Di sinilah menurut mereka, masanya untuk menguji sejauh mana rasa kesetiaan dan semangat patriotik para guru semua.

Jika selama ini kita sebagai seorang guru sentiasa menekankan dan melaung-laungkan semangat cinta kepada negara semasa mengajar di dalam bilik darjah, nah! Sekarang giliran kita-para guru, "mengotakan apa yang dikata''.

Di negara-negara yang menerima "pukulan ekonomi'' yang lebih teruk seperti Thailand, Indonesia dan Korea Selatan, berduyun-duyun golongan kaya mendermakan barang kemas dan barang berharga lainnya bagi membantu negara.

Berbeza dengan kita di Malaysia, golongan kaya bukan sahaja kurang menunjukkan rasa yang sedemikian, malah mereka dikatakan berduyun-duyun ke luar negara untuk memindahkan wang ringgit dan harta mereka ke sana.

Mungkinkah "tugas'' golongan kaya inilah yang cuba diambil-alih oleh para guru di negara kita? Namun begitu, dalam keghairahan diiringi semangat yang berkobar-kobar sesetengah golongan guru untuk membantu negara, terdapat juga suara-suara yang menegaskan usaha tersebut sememangnya baik, tetapi ia perlu berpijak di bumi nyata.

Seperti kata seorang pengetua, RM10 mungkin tidak menjadi masalah kepada guru, tetapi apakah jaminan daripada segi pengurusan tabung itu sendiri? Apakah tabung yang jumlahnya begitu besar sehingga dikatakan boleh menjangkau kira-kira RM2.8 juta sebulan, mampu dikendalikan dengan baik oleh badan amanah yang dilantik? Kita tidak boleh menyalahkan guru-guru andainya ada di antara mereka yang agak sangsi dengan pengurusan wang yang sebegitu besar.

Satu demi satu kes pecah amanah yang dibawa ke muka pengadilan di negara ini, mungkin menjadi asas kepada kebimbangan mereka.

Selain daripada itu, sewajarnyalah nilai sumbangan berdasarkan gaji guru itu sendiri.

Di dalam profesion perguruan, terdapat kelompok guru siswazah dan bukan siswazah.

Lebih adil rasanya sumbangan guru dipecahkan kepada dua skim berkenaan.

Umpamanya, guru siswazah DG1 dan DG2 mungkin boleh menyumbang sehingga RM15, guru DG3 sebanyak RM10 dan bukan siswazah RM5 sebulan.

Bagi guru-guru yang baru memulakan karier, apakah ada sebarang pengecualian buat mereka, sekurang-kurangnya sehingga suatu tempoh tertentu? Tempoh sumbangan tersebut juga seharusnya difikirkan dengan mendalam.

Apakah tempohnya sehingga ekonomi benar-benar pulih atau sebagaimana yang dirancangkan oleh pihak yang membuat cadangan iaitu berterusan walaupun masalah ekonomi negara telah kembali "ceria''? Di samping itu, kita juga perlu melihat kepada pelbagai pemasalahan yang menghimpit golongan guru sejak sekian lama.

Di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur, Ipoh dan Pulau Pinang golongan guru sentiasa tertekan dalam melayari kehidupan yang begitu laju.

Dengan kos sewa rumah yang begitu tinggi dan kenaikan mendadak harga barang, memaksa para guru membuat kerja sampingan bagi menambah pendapatan.

Tidak hairanlah siang mereka bergelar guru, tetapi malamnya bertukar watak menjadi pemandu teksi, jaga atau pembantu di stesen minyak.

Bagi golongan guru di atas, pemotongan RM10 mungkin sangat dirasai akan kesannya.

Bagi guru-guru yang membuat pinjaman bank, kesannya sudah mula dirasai dengan kenaikan nilai faedah pinjaman "sempena'' krisis ekonomi.

Seperti kata seorang tokoh guru yang begitu lantang suaranya dalam memperjuangkan nasib guru, guru sebenarnya boleh menyumbangkan wang mereka secara langsung kepada kerajaan tanpa perlu melalui badan-badan tertentu.

Ini untuk mengelakkan sebarang penyelewengan yang ditakuti akan berlaku.

Bentuk sumbangan guru sebenarnya bukanlah berupa wang tunai semata-mata.

Para guru boleh membantu kerajaan dengan cara menyahut kempen berjimat cermat yang telah digariskan.

Jika dahulu kita membuat soalan ujian dengan menggunakan 10 helai kertas, sekarang mengapa tidak dikurangkan kepada 8 helai kertas sahaja, tetapi tanpa menjejaskan kualiti dan kuantiti soalan itu sendiri.

Biar pun begitu, setiap orang mungkin mempunyai pandangan masing-masing.

Mungkin kita memilih jalan yang berbeza namun yang penting matlamat tetap sama.

kita perlu membantu kerajaan dalam menangani masalah ekonomi ini dengan cara dan kemampuan kita sendiri.




SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0217&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_04.htm#ixzz4FVrnh5xg © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan