Jumaat, 22 Julai 2016

Sekolah bestari: Jangan sempitkan pemahaman

ARKIB : 01/01/1998
Pelaksanaan ini telah menggambarkan kepada kita betapa pentingnya ilmu pengetahuan dan kemahiran dalam bidang teknologi maklumat yang perlu dimiliki oleh setiap guru ke era baru dalam sistem persekolahan nanti.

Persoalan yang mungkin tergambar dalam fikiran masing-masing ialah:

* Apakah teknologi maklumat ini akan mengambil alih peranan guru dalam bilik darjah?

* Apakah komputer ini mempunyai kemampuan untuk mengendalikan segala perancangan pengajaran kepada pelajar?

* Apakah setiap guru perlu menjadi pengaturcara komputer untuk merancang perisian pelajaran kepada pelajar-pelajar?

Perkara-perkara inilah yang 'menakutkan' segolongan daripada guru yang baru hendak berjinak-jinak dengan komputer, lantas gambaran ini akan menjadikan guru-guru 'lemah semangat' untuk berhadapan dengan komputer.

Memang kita akui bahawa komputer sebagai pendekatan yang menggunakan teknologi memainkan peranannya yang penting dalam pelaksanaan sekolah bestari nanti. Tetapi kita harus sedar bahawa 'teknologi' bukan bererti menggunakan komputer sahaja. Seperti salah satu media yang lain, ia mempunyai ciri-cirinya tersendiri termasuklah kekuatan dan kelemahan serta kesesuaiannya pada satu-satu tahap pembelajaran.

Richard E. Clark & Gavriel Salomon (1986), dalam penulisan mereka berjudul Media in Teaching mengatakan bahawa ''... pemilihan media dalam pengajaran perlulah juga diberi perhatian bukan sahaja dari segi ciri-cirinya sahaja, tetapi harus melihat bagaimana ciri-ciri ini dapat disesuaikan dengan proses kognitif yang berlaku pada pelajar tersebut...,''

Dari huraian yang dibuat oleh kedua-dua penulis di atas, maka kita dapat membuat interpretasi bahawa pengetahuan tentang penggunaan komputer sahaja tidak menjamin peningkatan proses pembelajaran di sekolah. Media yang digunakan harus mampu menyelesaikan setiap masalah yang timbul dalam proses yang berlaku sewaktu seseorang pelajar itu memproses maklumat. Ia harus mampu mengembangkan daya kognitif pelajar.

Oleh itu, setiap guru harus mahir mengekploitasikan segala bentuk media untuk digunakan dalam proses pengajaran pembelajaran. Guru juga harus inovatif dalam menggunakan pelbagai media dengan secara lebih kreatif. Penggunaan komputer bukan hanya terhad untuk digunakan dengan perisian yang sedia ada, tetapi harus dianggap sebagai alat yang mempunyai potensi untuk memudahkan penghasilan media lain secara lebih kreatif dan inovatif.

Jika pada satu ketika dahulu guru menghasilkan bahan transparensi dengan hanya menulis 'risalah-risalah, tetapi dengan perkembangan teknologi maklumat, komputer dapat digunakan untuk menghasilkan bahan transparensi ini dengan lebih mudah. Komputer juga dapat digunakan untuk menghasilkan grafik atau teks untuk diintegrasikan dengan penghasilan video.

Walaupun sekolah bestari mementingkan teknologi dalam kurikulumnya, tetapi guru harus melihatnya dengan lebih luas. Teknologi bukan bererti menggunakan hanya komputer sahaja, tetapi segala bentuk media yang boleh membantu pelajar memperolehi maklumat dengan lebih mudah.

Kedudukan guru dalam sekolah bestari adalah penting. Mereka bukan sahaja menjadi pemudahcara sahaja, tetapi sebagai seorang pembimbing yang utama dalam proses pembelajaran.

Galakan menggunakan teknologi dalam proses pembelajaran ini bukanlah satu agenda baru dalam bidang pendidikan, tetapi boleh saya katakan sebagai satu kesinambungan pada keperluan yang ada dalam Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) dan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) yang lalu.

Kita masih ingat pada satu ketika bagaimana peritnya usaha yang dilakukan oleh pihak Bahagian Teknologi Pendidikan (BTP), Kementerian Pendidikan dalam mempromosi penggunaan media di sekolah-sekolah. Pusat Sumber Sekolah (PSS), Pusat Sumber Daerah (zon) (PSDZ) dan Pusat Kegiatan Guru (PKG) telah ditubuhkan ke arah melaksanakan tugas ini.

Apakah dengan munculnya teknologi baru ini, bahan-bahan yang sedia ada akan hanya dijadikan sebagai bahan pameran sahaja? Sebagai kesimpulannya, sekolah bestari dari aspek penggunaan teknologinya harus dilihat dengan lebih luas. Perkembangan dan penggunaan komputer merupakan salah satu agenda yang penting bagi negara, tetapi ia harus juga dapat dijadikan sebagai satu alat yang dapat menghasilkan pelbagai media yang lain dengan lebih mudah.

Akhirnya, apakah tiga persoalan yang dikemukakan di atas telah terjawab? Persoalan ini mungkin boleh dijadikan satu refleksi terhadap tugas dan tanggungjawab kita dalam profesion perguruan.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0101&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_07.htm#ixzz4FCujUaOd © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan