ARKIB : 12/03/1998
KEMASUKAN Goethe ke dalam Islam
pada tahun-tahun akhir kehidupannya (1749-1832) disifatkan para sarjana
terkemuka Islam sebagai pencetus perkembangan agama itu di Eropah khususnya di
Austria, Switzerland dan Jerman.
Walaupun Islam surut seketika
selepas kejatuhan Empayar Ottoman di bahagian barat benua itu (Sepanyol) pada
akhir kurun ke-15, kini ia bangkit kembali dan menjadi ad-din yang paling pesat
berkembang di Eropah, kata Dr. Asadullah Yate, imam bagi masyarakat Islam di
Weimar, Jerman.
Malahan, kata Yate, sekarang
terdapat gerakan besar-besaran untuk kembali kepada pandangan dan penyelidikan
Goethe berhubung sains semula jadi yang menegak kewujudan dan Keesaan Ilahi.
Penyelidikan Goethe menyanggahi
teori Newton yang menolak kewujudan Tuhan.
Yate, berada di Kuala Lumpur
menyampaikan syarahan di universiti tempatan dan badan-badan bukan kerajaan
menjelaskan pelbagai aktiviti Islam yang sedang terlaksana di Eropah.
Yate, pemegang Ph.D University
Cambridge adalah juga perunding (Hal Ehwal Islam) kepada sebuah akhbar terbesar
Islam berbahasa Jerman Islamische Zeitung yang diedarkan di seluruh Jerman,
Switzerland dan Austria.
Menurut Yate, kemasukan Goethe
dalam Islam didokumentasi dengan baik, dan semasa kematiannya tiga orang -
Eckermann, seorang pencatat rekod peribadinya; Schiller, rakan intelektual; dan
seorang doktor - menyatakan mereka mendapati beberapa perkataan ''Allah''
tertera pada tubuh Goethe.
Namun, semasa hidupnya,
terdapat pelbagai percubaan pihak berkuasa menyembunyikan hakikat bahawa Goethe
- seorang pemikir, filosof, saintis dan penulis agung Jerman - telah memeluk
Islam. Geothe adalah saingan sarjana terkemuka Islam Hamzah Fansuri dan
playwright terkenal Inggeris William Shakespeare.
''Sumbangan Goethe dalam Islam
terlalu besar, terutama menerusi karyanya yang cukup banyak,'' kata Yate, murid
kepada Shaykh AbdalQadir al-Murabit dari Institut Darqawi - sebuah sekolah
tradisional yang mengajar bahasa Arab, Fiqh, tajwid, tafsir dan sains tasawwuf.
Antara karyanya ialah Divan
Al-Syarky Al-Maghribi (Dewan Timur-Barat) yang merupakan himpunan syair (puisi)
Islam; Zur Morphologie - sains botani, dan satu daripada karya yang paling
terkenal ialah Theory of Lights.
Yate berkata, yang menarik,
eksprimen Yate ini merujuk kepada ayat 35 dalam surah an-Nur mengenai ''cahaya
kerohanian'':
God is the Light; Of the
heavens and earth;
The parable of His Light Is as
if there were a Niche;
And within a Lamp: The Lamp
enclosed in Glass;
The glass as it were a
brilliant star
Lit from a blessed Tree, an
Olive,
Neither of East, Nor of the
West
Whose Oil is well-nigh
Luminous ....''
Goethe banyak mengkaji tentang
al-Quran menerusi terjemahan. Dalam Divan beliau menyebut:
''Sama ada al-Quran dari yang
Maha Kekal?
Saya tidak mempersoalkannya!
Sesungguhnya ia Buku dari
segala buku
Saya yakininya sebagai
tanggungjawab Muslim'' -
Goethe sangat berpegang kepada
qada' dan qadar'
Dalam karya Divan, beliau
menulis:
''Jika Allah menghendaki saya
menjadi seekor cacing;
Tuhan boleh saja mencipta saya
demikian''
Satu lagi contoh yang cukup
kukuh dalam kehidupannya mengenai pegangan itu ialah reaksinya terhadap
kemalangan ke atas kocnya semasa dalam perjalanan menemui Marianne von Willemer
(Julai 1816), yang ingin dikahwininya selepas kematian Christiane. Goethe
menerima ini sebagai ingatan jelas agar tidak lagi meneruskan hasratnya.
Selepas itu Goethe menulis
''Dengan itu kami perlu kekal dalam Islam, (bererti: Berserah sepenuhnya kepada
penentuan Tuhan)...
Pada 1814/15, Goethe belajar
dengan para profesor kajian oriental Paulus, Lorsbach dan Kosegarten.
Setelah melihat manuskrip
Arabnya dan setelah mengetahui kandungan al-Quran, Goethe begitu berminat
mempelajari bahasa Arab. Beliau menyalin beberapa doa pendek dan menulis:
''Tidak ada bahasa lain yang semangat, perkataan dan hurufnya tercantum dengan
begitu unggul''.
Hari ini, manuskrip tulisan
tangannya mengenai kajian pertama yang intensif tentang al-Quran pada 1771/1772
dan kajian berikutnya dapat dilihat di Goethe and Schiller Archive di Weimar.
Goethe belajar buku panduan
bahasa Arab, tata bahasa, buku kembara, syair, antologi, kitab mengenai sirah
Nabi Muhammad s.a.w. dan sering bertukar pendapat dengan para sarjana oriental.
Dalam bukunya Mahomet Goethe
menulis syair pujian Mahomets Gesang. Muhammad diibarat sebatang sungai yang
mengalir dari hulu dengan aliran yang kecil dan kemudian meluas di hilir
laksana kekuatan rohaniah yang berkembang di lautan nan luas, menjadi lambang
kesucian.
Goethe menceritkan dalam Divan
tentang perbezaan antara seorang nabi dengan penyair dan pengakuannya mengenai
Nabi Muhammad, yang beliau sifatkan sebagai ciptaan teragung Allah s.w.t.
''Baginda adalah seorang nabi
dan bukan penyair dan al-Quran harus dilihat sebagai undang-undang yang maha
suci dan bukan buku ciptaan insan, diturunkan untuk mendidik dan menenangkan
jiwa''
Shaykh AbdalQadir al-Murabit
dalam komentarnya pada risalah Fatwa - Mengenai Penerimaan Goethe sebagai
Muslim diterbitkan Institut Wiemar berkata:
''Segala yang terkandung dalam
karya sainsnya khususnya, Zur Morphologie tegak sebagai pendapat yang kekal
abadi bahawa alam adalah ciptaan Maha Suci.
''Ketika hidup dalam sebuah
negara kafir, beliau (Goethe) menerima dengan penuh kerelaan dan pengakuan
dalam dua kalimah syahadah ) - bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad
adalah pesuruh-Nya.
''Sekalipun beliau merasa tidak
terarah melakukan solat, zakat, sawm (puasa) dan haji, beliau dengan penuh
bangga dan perasaan mendalam mengambil kesempatan menyertai solat Jumaat.
''Berdasar Hadis Muslim dan
Bukhari, adalah diketahui bahawa pengakuan dan pengucapan dua kalimah syahadah
itu sendiri merupakan pintu masuk ke dalam Islam, dan kunci ke syurga''. -
Bernama.
Oleh: ABDUL RAHMAN SAADON
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0312&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_06.htm#ixzz4FhgHR03z
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan