Khamis, 28 Julai 2016

Goethe: Penyebar Islam di Eropah tengah

ARKIB : 12/03/1998
KEMASUKAN Goethe ke dalam Islam pada tahun-tahun akhir kehidupannya (1749-1832) disifatkan para sarjana terkemuka Islam sebagai pencetus perkembangan agama itu di Eropah khususnya di Austria, Switzerland dan Jerman.

Walaupun Islam surut seketika selepas kejatuhan Empayar Ottoman di bahagian barat benua itu (Sepanyol) pada akhir kurun ke-15, kini ia bangkit kembali dan menjadi ad-din yang paling pesat berkembang di Eropah, kata Dr. Asadullah Yate, imam bagi masyarakat Islam di Weimar, Jerman.

Malahan, kata Yate, sekarang terdapat gerakan besar-besaran untuk kembali kepada pandangan dan penyelidikan Goethe berhubung sains semula jadi yang menegak kewujudan dan Keesaan Ilahi.

Penyelidikan Goethe menyanggahi teori Newton yang menolak kewujudan Tuhan.

Yate, berada di Kuala Lumpur menyampaikan syarahan di universiti tempatan dan badan-badan bukan kerajaan menjelaskan pelbagai aktiviti Islam yang sedang terlaksana di Eropah.

Yate, pemegang Ph.D University Cambridge adalah juga perunding (Hal Ehwal Islam) kepada sebuah akhbar terbesar Islam berbahasa Jerman Islamische Zeitung yang diedarkan di seluruh Jerman, Switzerland dan Austria.

Menurut Yate, kemasukan Goethe dalam Islam didokumentasi dengan baik, dan semasa kematiannya tiga orang - Eckermann, seorang pencatat rekod peribadinya; Schiller, rakan intelektual; dan seorang doktor - menyatakan mereka mendapati beberapa perkataan ''Allah'' tertera pada tubuh Goethe.

Namun, semasa hidupnya, terdapat pelbagai percubaan pihak berkuasa menyembunyikan hakikat bahawa Goethe - seorang pemikir, filosof, saintis dan penulis agung Jerman - telah memeluk Islam. Geothe adalah saingan sarjana terkemuka Islam Hamzah Fansuri dan playwright terkenal Inggeris William Shakespeare.

''Sumbangan Goethe dalam Islam terlalu besar, terutama menerusi karyanya yang cukup banyak,'' kata Yate, murid kepada Shaykh AbdalQadir al-Murabit dari Institut Darqawi - sebuah sekolah tradisional yang mengajar bahasa Arab, Fiqh, tajwid, tafsir dan sains tasawwuf.

Antara karyanya ialah Divan Al-Syarky Al-Maghribi (Dewan Timur-Barat) yang merupakan himpunan syair (puisi) Islam; Zur Morphologie - sains botani, dan satu daripada karya yang paling terkenal ialah Theory of Lights.

Yate berkata, yang menarik, eksprimen Yate ini merujuk kepada ayat 35 dalam surah an-Nur mengenai ''cahaya kerohanian'':

God is the Light; Of the heavens and earth;

The parable of His Light Is as if there were a Niche;

And within a Lamp: The Lamp enclosed in Glass;

The glass as it were a brilliant star

Lit from a blessed Tree, an Olive,

Neither of East, Nor of the West

Whose Oil is well-nigh

Luminous ....''

Goethe banyak mengkaji tentang al-Quran menerusi terjemahan. Dalam Divan beliau menyebut:

''Sama ada al-Quran dari yang Maha Kekal?

Saya tidak mempersoalkannya!

Sesungguhnya ia Buku dari segala buku

Saya yakininya sebagai tanggungjawab Muslim'' -

Goethe sangat berpegang kepada qada' dan qadar'

Dalam karya Divan, beliau menulis:

''Jika Allah menghendaki saya menjadi seekor cacing;

Tuhan boleh saja mencipta saya demikian''

Satu lagi contoh yang cukup kukuh dalam kehidupannya mengenai pegangan itu ialah reaksinya terhadap kemalangan ke atas kocnya semasa dalam perjalanan menemui Marianne von Willemer (Julai 1816), yang ingin dikahwininya selepas kematian Christiane. Goethe menerima ini sebagai ingatan jelas agar tidak lagi meneruskan hasratnya.

Selepas itu Goethe menulis ''Dengan itu kami perlu kekal dalam Islam, (bererti: Berserah sepenuhnya kepada penentuan Tuhan)...

Pada 1814/15, Goethe belajar dengan para profesor kajian oriental Paulus, Lorsbach dan Kosegarten.

Setelah melihat manuskrip Arabnya dan setelah mengetahui kandungan al-Quran, Goethe begitu berminat mempelajari bahasa Arab. Beliau menyalin beberapa doa pendek dan menulis: ''Tidak ada bahasa lain yang semangat, perkataan dan hurufnya tercantum dengan begitu unggul''.

Hari ini, manuskrip tulisan tangannya mengenai kajian pertama yang intensif tentang al-Quran pada 1771/1772 dan kajian berikutnya dapat dilihat di Goethe and Schiller Archive di Weimar.

Goethe belajar buku panduan bahasa Arab, tata bahasa, buku kembara, syair, antologi, kitab mengenai sirah Nabi Muhammad s.a.w. dan sering bertukar pendapat dengan para sarjana oriental.

Dalam bukunya Mahomet Goethe menulis syair pujian Mahomets Gesang. Muhammad diibarat sebatang sungai yang mengalir dari hulu dengan aliran yang kecil dan kemudian meluas di hilir laksana kekuatan rohaniah yang berkembang di lautan nan luas, menjadi lambang kesucian.

Goethe menceritkan dalam Divan tentang perbezaan antara seorang nabi dengan penyair dan pengakuannya mengenai Nabi Muhammad, yang beliau sifatkan sebagai ciptaan teragung Allah s.w.t.

''Baginda adalah seorang nabi dan bukan penyair dan al-Quran harus dilihat sebagai undang-undang yang maha suci dan bukan buku ciptaan insan, diturunkan untuk mendidik dan menenangkan jiwa''

Shaykh AbdalQadir al-Murabit dalam komentarnya pada risalah Fatwa - Mengenai Penerimaan Goethe sebagai Muslim diterbitkan Institut Wiemar berkata:

''Segala yang terkandung dalam karya sainsnya khususnya, Zur Morphologie tegak sebagai pendapat yang kekal abadi bahawa alam adalah ciptaan Maha Suci.

''Ketika hidup dalam sebuah negara kafir, beliau (Goethe) menerima dengan penuh kerelaan dan pengakuan dalam dua kalimah syahadah ) - bahawa tiada tuhan melainkan Allah, dan Muhammad adalah pesuruh-Nya.

''Sekalipun beliau merasa tidak terarah melakukan solat, zakat, sawm (puasa) dan haji, beliau dengan penuh bangga dan perasaan mendalam mengambil kesempatan menyertai solat Jumaat.

''Berdasar Hadis Muslim dan Bukhari, adalah diketahui bahawa pengakuan dan pengucapan dua kalimah syahadah itu sendiri merupakan pintu masuk ke dalam Islam, dan kunci ke syurga''. - Bernama.

Oleh: ABDUL RAHMAN SAADON

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0312&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_06.htm#ixzz4FhgHR03z © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan