ARKIB : 08/05/2000
BERBANDING dua dekad lalu, kini
setiap rakyat Malaysia yakin dengan nama Proton (Perusahaan Otomobil Nasional
Berhad). Anehnya, yang menjadi percakapan utama pelbagai pihak apabila pada
1978 Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad (ketika itu Timbalan Perdana Menteri dan
Menteri Perdagangan dan Perindustrian) mengemukakan idea projek kereta nasional
ialah kesangsian.
Malah hampir setiap dari mereka
itu yang ragu-ragu dengan keupayaannya menghadapi cabaran dalaman dan
antarabangsa. Keadaan itu berubah 360 darjah pada hari ini.
Nama Proton boleh dilihat dan
disebut lancar di mana-mana sahaja. Penulis buku The Proton Family, Viknesh
Welluppillai menggunakan nama keluarga Proton untuk mengisahkan jalan ceritanya
yang berkisar pada kejayaan Malaysia.
Jenis-jenis kereta Proton yang
menjadi watak dalam siri itu ialah Iswara, Satria, Wira, Tiara, Perdana dan
Putra - yang merupakan senarai model keluaran syarikat kereta nasional pertama
itu. Proton Saga merupakan model pertama syarikat berkenaan. Buku tersebut
terbitan Utusan Publications & Distributors. Kejayaan terbaru Proton yang
disempurnakan oleh Dr. Mahathir malam ini akan menjadi satu lagi catatan
sejarah negara dalam mengorak langkah mencapai impian sebuah negara maju
setanding negara-negara lain.
Dalam buku berjudul Kereta
Malaysia - Simbol Wawasan Ke Arah 2020, penulisnya, Datuk Adzmi Abdul Wahab
yang kini menerajui Edaran Otomobil Nasional Berhad (EON) menggariskan empat reaksi
negatif dari dalam dan luar negara mengenai projek Malaysia mengeluarkan kereta
nasional.
Pertamanya, menurut beliau,
seorang ahli ekonomi mentertawakan projek kereta nasional. Kata Pengarah Urusan
EON itu, permintaan kereta di Malaysia yang masih kecil iaitu sekitar 109,000
unit pada tahun 1985 dan kepakaran teknikal Malaysia yang masih di belakang
Singapura serta pelbagai lagi hujah ekonomi yang lain digunakan bagi menafikan
kemampuan projek kereta nasional.
Kedua, menurut Adzmi,
juruanalisis pelaburan dari syarikat tajaan kerajaan pula mengambil jalan yang
agak selamat apabila memberi pandangannya mengenai projek kereta nasional
walaupun secara peribadinya beliau agak tidak yakin dengan kemampuan projek
kereta Malaysia. ''Pendapat beliau lebih berasaskan kepada prestasi yang kurang
memuaskan oleh syarikat HICOM,'' katanya yang juga bekas Pengurus Besar
Pentadbiran dan Kewangan Proton (sehingga 1992).
Menurut Adzmi, ahli ekonomi
lain pula berpendapat bahawa Malaysia tidak mungkin dapat meniru Jepun dan
Jerman dalam menjadi negara industri berat kerana belum membangunkan industri
sokongan. Majalah The Economist 1987 juga ada menyiarkan satu rencana yang
menyindir keupayaan kereta nasional yang menggunakan teknologi lama dari Jepun,
tulis beliau dalam buku berkenaan. Malah, menurut Adzmi lagi, pandangan dan
pemikiran Dr. Mahathir terlalu jauh ke hadapan jika dibandingkan dengan
pemimpin-pemimpin kerajaan yang seangkatan dengannya. Ia merupakan perkembangan
lalu dan kini hanya tinggal sebagai detik sejarah untuk membuktikan bahawa
pandangan-pandangan serong itu sememangnya berniat memperkecil-kecilkan
kebolehan Malaysia. Kita harus berbangga dengan pencapaian hari ini.
Dalam senarai halangan utama,
Proton telah menghadapi dua cabaran iaitu kemelesetan ekonomi pada pertengahan
1980-an dan Julai 1997. Negara telah menyaksikan begitu sukarnya Proton
menghadapi masa depan ekoran kemerosotan pengeluaran kereta. Bagaimanapun ia
berupaya menanganinya sehingga membolehkan model baru dilancarkan pada hari
ini.
Tidak dinafikan bahawa
pemulihan prestasi syarikat berkenaan juga ada kaitan dengan keyakinan pembeli
ke atas kualiti keluaran Proton. Tambahan pula ia memberi gambaran bahawa
Malaysia juga mempunyai keupayaan menangani masalah-masalah yang harus dilalui.
''Ini semua kos yang ditanggung oleh kerajaan kerana ingin menjadi sebuah
negara industri,'' kata Dr. Mahathir sebagai sokongan moral kepada Proton pada
penghujung 1980-an.
Krisis kewangan Julai 1997
boleh digambarkan sebagai masalah kecil, sebaliknya syarikat-syarikat kereta
nasional termasuk Proton perlu menghadapi cabaran masa depan yang lebih sengit
dan besar ekoran era globalisasi.
Terdapat empat objektif utama
yang telah digariskan oleh kerajaan dalam penubuhan projek kereta nasional
iaitu menyusun semula industri automatif di Malaysia, menggalakkan pertumbuhan
industri sokongan dan hiliran, mencapai perpindahan teknologi dan menambah
penyertaan Bumiputera di dalam industri automotif. Semenjak kereta Proton
dilancarkan pada September 1985, ia merupakan kereta yang paling popular di
kalangan rakyat Malaysia. Pengeluarannya pada tahun pertama yang cuma dalam
lingkungan 7,500 unit telah bertambah berkali ganda sehingga mencecah angka
196,000 tiga tahun lalu. Kereta keluaran Proton menguasai antara 60 hingga 65
peratus pasaran dalam negara berbanding hanya 11 peratus pada 1985.
Adzmi juga menyebut dalam buku
berkenaan bahawa segelintir rakyat Malaysia telah menempah kereta nasional
tanpa melihat model kereta terlebih dahulu kerana semangat kebangsaan mereka
terhadap produk barangan Malaysia, lalu mendorong mereka membeli kereta
nasional sebagai kereta kedua atau ketiga.
''Sambutan sebeginilah yang
menjadi teras kepercayaan rakyat kepada usaha murni kerajaan untuk menjadikan
Malaysia sebagai sebuah negara industri,'' katanya lagi.
Kejayaan kereta nasional dapat
dibuktikan melalui beberapa kejayaan termasuk memenangi enam anugerah emas di
Pameran Antarabangsa di Birmingham, Britain. Di samping itu, kereta Proton Saga
diiktiraf sebagai kereta ''Best Value For Money'' oleh sebuah majalah What Car
di Britain. Proton Saga yang digantikan dengan Proton Iswara pada 1992, masih merupakan
kereta pilihan terbaik rakyat negara ini dalam kumpulan berpendapatan
pertengahan.
''Kejayaan ini adalah hasil
kecekapan pekerja Proton, termasuk pihak pengurusan yang telah berusaha secara
satu pasukan yang efektif. Tanpa kecekapan dan usaha secara satu pasukan tidak
mungkin kejayaan ini boleh dicapai,'' kata Dr. Mahathir dalam perutusan khas
untuk semua pegawai dan pekerja Proton apabila ia buat tahun kedua
berturut-turut menerima pengiktirafan tinggi dalam kaji selidik kendalian
Persatuan Pengguna United Kingdom pada 1998.
Pada majlis pelancaran jualan
kereta nasional pada 1 September 1985, Dr. Mahathir menekankan: ''Kita
mengadakan Perusahaan Otomobil Nasional Berhad bukan untuk membuat kereta
semata-mata.''
Di samping itu, langkah
tersebut bertujuan menegakkan maruah bangsa dan negara.
''Ia melambangkan kita sebagai
bangsa yang bermaruah, bangsa yang sanggup menghadapi cabaran, bangsa yang bila
jatuh akan bangun semula dan mengatasi sebarang rintangan dan akan berjaya,''
katanya.
Susulan pencapaian projek
kereta nasional ialah kejayaan Petronas mencipta enjin komersial prototaip amat
besar ertinya bagi industri automotif Malaysia dan kemajuan negara.
Bagaimanapun, kereta-kereta Proton dan keluaran Perusahaan Otombil Nasional
Kedua Sdn. Bhd. (Perodua) yang dipasarkan dalam dan luar negara setakat ini
bukan 100 peratus buatan Malaysia.
Model terbaru yang akan
dilancarkan sebagai model pengenalan hari ini akan membawa gambaran kejayaan
sebenar Proton. Kejayaan yang akan dipaparkan pastinya menjadi kebanggaan
rakyat keseluruhan, hasil tenaga kerja pakar-pakar yang seharusnya mengagumkan
kita semua dan menjadi titik tolak kejayaan masa depan. Kita perlu menanti
'pendedahan' yang bakal dibuat oleh Dr. Mahathir malam ini.
Dua tahun lalu, Ketua Pegawai
Eksekutif Proton, Datuk Tengku Mahaleel Tengku Ariff pernah berkata, ia akan
menghasilkan kereta nasional reka bentuk baru sepenuhnya pada alaf baru supaya
lebih bersaing di arena antarabangsa. Apakah mungkin kata-kata itu dikotakan
hari ini? Nampaknya, Proton sudah bersedia menghasilkan kereta teknologi
tempatan yang berbeza dengan model-model sedia ada. Ia seiring dengan
kebimbangan beliau bahawa nasib Proton akan terjejas sekiranya pembaharuan dari
segi teknologi produknya tidak diambil kira. Pokoknya, Proton tidak harus
menjadi pemain utama di dalam pasaran tempatan, tetapi juga pasaran dunia.
Sebagaimana dikatakan oleh beliau, bagi menghasilkan reka bentuk model baru ia
memerlukan 1.5 juta jam bekerja. Justeru, kita mengakui bahawa rakyat Malaysia mempunyai
ketabahan untuk menghasilkan hasil yang berkualiti untuk kegunaan peringkat
domestik dan antarabangsa.
Industri kereta nasional
negara, Proton, perlu bersedia bersaing dengan pengeluar kereta daripada
lain-lain negara di rantau ini menjelang pelaksanaan Kawasan Perdagangan Bebas
ASEAN tidak lama lagi.
Beberapa model sudah tentu
berada dalam senarai penyelidikan dan pembangunan Proton selepas Kumpulan
DRB-HICOM membeli ekuiti Lotus empat tahun yang lalu dan setelah pengurusan
Proton diambil alih oleh Petronas.
Adzmi juga pernah berkata dalam
temu bual dengan Utusan: ''Kita tidak boleh duduk begitu sahaja. Sebaliknya
perlu mewujudkan situasi ghairah di pasaran.
''Malah pelanggan-pelanggan di
negara ini juga diselerakan dengan model- model baru. Jadi kita perlu bersaing
dengan mengadakan model baru.''
Sepanjang 16 tahun lalu, Proton
telah berkembang dalam banyak segi - kepakaran tenaga kerja, peningkatan
teknologi reka bentuk, kualiti produk, membantu mewujudkan industri sokongan
dan peluang-peluang pekerja kepada beribu-ribu rakyat Malaysia.
Usaha kerajaan melaksanakan
projek kereta nasional sebenarnya tidak sia-sia. Syarikat-syarikat kereta
nasional tempatan tidak mungkin bersaing dengan organisasi antarabangsa jika
projek berkenaan dimulakan lewat.
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0508&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_01.htm#ixzz4TSfGMrt7
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan