ARKIB : 25/05/1999
5 maut nahas Caribou -- Pesawat
TUDM terhempas di hujung landasan Lapangan Terbang Kuching
PESAWAT Caribou TUDM meletup
dan terbakar selepas terhempas di hujung landasan Lapangan Terbang Antarabangsa
Kuching semalam.
KUCHING 24 Mei - Lima anak
kapal pesawat Caribou DHC-4A Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) terkorban
petang ini selepas pesawat itu terhempas sejurus berlepas dari Lapangan Terbang
Antarabangsa Kuching di sini.
Menurut saksi-saksi, satu
letupan kedengaran ketika pesawat pengangkut buatan Kanada yang telah berusia
tiga dekad itu jatuh kira-kira pukul 1.15 petang di kawasan berpaya di hujung
landasan sebelah timur lapangan terbang itu.
Pesawat berkenaan musnah
terbakar dalam kejadian tersebut. Yang tinggal hanya sebahagian ekornya.
Punca nahas pesawat yang dalam
misi latihan biasa itu masih belum diketahui tetapi Kementerian Pertahanan
mengarahkan perkhidmatan semua pesawat pengangkut Caribou diberhentikan
serta-merta petang ini.
Pesawat dua enjin buatan
syarikat DeHavilland dari Kanada itu merupakan pesawat tahan lasak yang
berkhidmat dengan No.1 Skuadron TUDM yang berpangkalan di Kuching, Sarawak.
Mereka yang terkorban ialah
kapten pesawat, Kapten Asri Abdullah, 27, dari Teluk Intan, Perak; pembantu juruterbang
Kapten Salleh Abdul Malek, 37, dari Rembau, Negeri Sembilan; pembantu
juruterbang kedua, Kapten Mohd. Johari Pomin, 34, dari Tanjung Karang,
Selangor; Sarjan Udara Mili Mat, 35, dari Kuching, Sarawak dan Sarjan Udara
Adnan Arifin, 31, dari Kota Bharu, Kelantan.
Kesemua mangsa dipercayai mati
di tempat kejadian.
Allahyarham Kapten Salleh masih
bujang manakala empat anak kapal lain telah mendirikan rumah tangga.
Seorang saksi, Baching Adis,
39, yang tinggal tidak jauh dari lapangan terbang berkata, dia sedang memasak
makanan tengah hari apabila terdengar satu letupan kuat.
''Saya jenguk ke luar rumah dan
nampak kepulan asap hitam naik ke udara. Saya ingat letupan dan asap itu adalah
satu kebakaran yang berlaku di salah sebuah rumah di situ,'' katanya.
Seorang kakitangan bengkel
Jabatan Kerja Raya (JKR), Racit anak Ason, 27, pula berkata, dia terkejut
apabila mendengar satu dentuman kuat tidak jauh dari tempat dia bekerja.
''Dentuman cukup kuat sehingga
merosakkan pintu pejabat JKR tempat saya bekerja,'' ujarnya.
Sekumpulan anggota bomba
Malaysia Airport Berhad (MAB) dan anggota-anggota dari Balai Bomba Jalan
Padungan di sini dikejarkan ke tempat kejadian sebaik sahaja menerima panggilan
kecemasan pada kira-kira pukul 1.17 petang, dua minit selepas nahas berlaku.
Pesawat Caribou itu dikatakan
hendak berlepas apabila meletup dan terbakar sebaik sahaja terhempas.
Semua mayat mangsa dihantar ke
Hospital Umum Sarawak untuk dibedah siasat dan diserahkan kepada waris
masing-masing lewat petang ini.
''Empat daripada mayat mangsa
nahas pesawat tersebut akan diterbangkan ke Semenanjung esok untuk dikebumikan
di tempat kelahiran masing-masing,'' menurut satu kenyataan TUDM.
Sehingga kejadian hari ini, 26
orang telah terkorban dalam nahas-nahas yang melibatkan pesawat jenis itu.
Panglima TUDM, Leftenan Jeneral
Datuk Seri Ahmad Saruji Che Ros memberitahu pemberita, satu lembaga penyiasatan
telah ditubuhkan bagi menyiasat punca kemalangan tersebut.
''Serentak dengan kemalangan
ini, perkhidmatan Caribou akan dihentikan buat sementara waktu sehingga lembaga
penyiasatan selesai menjalankan siasatan,'' katanya ketika ditemui di pangkalan
TUDM Kuching di sini, lewat petang ini.
Siasatan diketuai oleh Leftenan
Kolonel Zakaria Tahir dari No. 20 Skuadron TUDM, Subang. Beliau akan dibantu
oleh Mejar Mohammad Zahari Yahya, seorang pegawai kejuruteraan dan seorang
doktor, Mejar Dr. Zulkifli Yusuf.
Menurut Ahmad Saruji, pada masa
ini terdapat tujuh buah pesawat Caribou beroperasi di TUDM Kuching.
Beliau yang tiba dari Kuala
Lumpur terus dibawa melawat tempat kejadian diiringi oleh pegawai-pegawai kanan
TUDM Kuching.
Caribou ialah pesawat
pengangkutan pelbagai guna yang tertua dalam armada TUDM. Ia mula digunakan
pada 1966 dengan kumpulan pertama empat buah pesawat disumbangkan oleh kerajaan
Kanada.
Pegawai Perhubungan Awam TUDM
Mejar Ramli Abdul Rahim dalam satu kenyataan petang ini di Kuala Lumpur
berkata:
''Pesawat yang terlibat dalam
nahas telah berlepas pada pukul 1.15 tengah hari dan tidak dapat dikawal pada paras
ketinggian secara biasa dan seterusnya pesawat tersebut terhempas di hujung
landasan.''
Nahas terakhir melibatkan
pesawat yang serupa berlaku pada 31 Julai 1995 apabila salah satu Caribou
terhempas di perairan negara iaitu kira-kira 400 meter dari pantai Labuan dan
mengorbankan tiga pegawai tentera manakala tiga yang lain cedera.
Sementara itu, Lapangan Terbang
Kuching ditutup selama setengah jam dari pukul 1.30 tengah hari hingga pukul 2
petang berikutan nahas tersebut.
Penutupan itu menyebabkan dua
penerbangan iaitu MH716 dari Pontianak ke Kuching dan MH2269 dari Sibu ke
Kuching diarah mendarat di Lapangan Terbang Sibu.
Menurut seorang jurucakap,
penerbangan MH716 yang dijadual tiba di Kuching pada 1.30 tengah hari terlewat
hampir satu jam dan tiba pada pukul 2.27 petang.
Kemalangan hari ini merupakan
tragedi keempat melibatkan pesawat TUDM di Sarawak sejak 1969.
Insiden pertama melibatkan
empat anak kapal terbunuh apabila pesawat Nuri terhempas di Kuching pada 25
April 1969.
Pada 25 April 1981 pula, dua
terbunuh termasuk juruterbang manakala 13 penumpang cedera apabila pesawat Nuri
jatuh di Kuching.
Dalam kejadian lain, sebanyak
16 anggota termasuk tiga pegawai tertinggi TUDM terkorban apabila pesawat Nuri
terlibat dalam nahas di Sungai Lundu, Lundu pada 18 Disember 1989.
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0525&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=fp_01.htm#ixzz4RmDBnQpP
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan