Rabu, 7 Disember 2016

Menghayati erti kemerdekaan

ARKIB : 31/08/1999
PERKATAAN merdeka sungguh tinggi nilainya di pandang dari sudut kehidupan mahupun dari aspek kenegaraan.

Tiada manusia yang mahu diperhambakan, begitu juga tiada rakyat mana-mana negara yang rela melihat negara mereka dijajah. Dengan memahami kehendak semula jadi ini maka sejarah negara-negara di Asia Tenggara yang dijajah berputar dalam arus yang sama iaitu kebangkitan semangat menentang penjajahan dan mencari kemerdekaan. Hanya yang membezakan di antara satu negara dengan negara yang lain ialah dari segi cara dan jangka masa perjuangan itu mencapai tujuannya.

Kemerdekaan negara ini, misalnya, dicapai dengan cara yang paling diplomatik melalui meja rundingan antara tokoh-tokoh politik tempatan dengan pihak pemerintah Inggeris. Meskipun hasrat merdeka tercapai agak lewat berbanding dengan negara-negara Asia Tenggara yang lain seperti Indonesia (1945) dan Filipina (1946) namun satu fenomena sejarah yang paling digeruni dapat dielakkan iaitu tiada pertumpahan darah yang berlaku dalam proses ini, tidak sebagaimana yang menimpa negara Indonesia.

Meskipun negara Malaysia mencapai kemerdekaan secara aman, ia tidaklah bermaksud proses mendapat kemerdekaan daripada pihak British berjalan dengan mudah. Seperti juga pengalaman negara-negara lain, perjuangan ke arah kemerdekaan berlangsung dalam rentetan proses yang panjang.

Di negara ini, proses ke arah kematangan dan kebangkitan semangat nasionalisme ini sekurang-kurang telah kelihatan sejak awal abad ke-20 atau mungkin lebih awal lagi. Rakyat tidak akan memahami proses ini mahupun jerit perih golongan yang berjuang ke arah tersebut selagi tiada sikap untuk membelek helaian-helaian buku sejarah yang memuatkan kisah dan pengalaman mencari kemerdekaan 42 tahun yang lalu.

Oleh kerana kurang kefahaman tentang proses sejarah ini maka kerapkali pendapat atau buah fikiran yang dikeluarkan apabila ditanya tentang erti merdeka kelihatan tidak memadai. Memahami erti merdeka sewajarnya menuntut kita mengingati kembali perjuangan orang-orang yang berusaha membebaskan negara ini daripada pihak British.

Namun malang sekali, seringkali yang lebih diingati ialah perjuangan orang-orang yang bernaung di bawah UMNO -- bagaimana orang-orang UMNO dengan kebijaksanaan dan semangat juang Datuk Onn menentang gagasan Malayan Union yang diperkenalkan pada 1945 yang banyak mencabul hak orang-orang Melayu dan sultan-sultan Melayu dan seterusnya membuka jalan ke arah kemerdekaan negara pada 31 Ogos 1957.

Yang terpinggir dalam sejarah lalu terpinggir pula dalam ingatan generasi kini ialah perjuangan orang-orang yang lebih awal sedar tentang nasib bangsa seperti Ibrahim Yaacob dan Ishak Haji Mohammad atau lebih dikenali dengan nama pena Pak Sako.

Berbanding dengan kemunculan Datuk Onn sebagai pemimpin orang Melayu yang hebat dan suaranya didengar pihak pegawai British tetapi sering dikaitkan dengan hubungan rapatnya dengan pihak pegawai-pegawai British, Ibrahim dan Ishak, yang kemudiannya menubuhkan Kesatuan Melayu Muda (KMM) pada 1937 merupakan self-made leaders.

Kedua-dua muncul dengan usaha dan semangat juang tersendiri. Mereka berani menegur tindakan raja-raja Melayu dan pembesar-pembesar Melayu yang membiarkan diri mereka dikuasai oleh pentadbir-pentadbir British di Tanah Melayu.

Meskipun tidak bernasib baik seperti Datuk Onn, perjuangan orang-orang ini haruslah diberi perhatian dalam memahami perjuangan orang-orang Melayu ke arah kemerdekaan. Malah sejarah membuktikan, dalam banyak segi, perjuangan nasionalisme selepas 1946 sebenarnya mewarisi perjuangan yang dipelopori golongan awal 1930-an.

Memahami erti dan menghayti nilai perjuangan generasi lama ini maka Hari Kebangsaan yang diadakan pada setiap tahun haruslah disambut dengan penuh kesedaran dan keinsafan tentang harga sebuah kemerdekaan. Inilah tujuan utama setiap negara mengadakan sambutan Hari Kebangsaan.

Kemerdekaan bermaksud bebas daripada penjajahan. Secara fizikal ia bermaksud berundurnya pihak penjajah dan diganti oleh kewujudan sebuah pemerintahan oleh rakyat tempatan. Peleraian penjajahan secara luaran ini menjadi peristiwa bersejarah bagi sesebuah negara dengan turunnya bendera penjajah dan dicatat dalam buku sejarah dengan tarikh yang tepat.

Orang ramai mudah menghafal tarikh-tatrikh ini. Walau bagaimanapun merdeka juga mencakupi aspek lain yang lebih penting - aspek dalaman.

Dari segi mental, sekalipun penjajahan sudah berakhir 42 tahun yang lalu tetapi adakah jiwa kita merdeka? Sebagai rakyat yang mengisi sebuah negara yang merdeka, sejauh manakah kita sudah berjaya membebaskan diri daripada jajahan mental yang ditinggalkan oleh pihak penjajah.

Dalam pemerintahan kolonial, ideologi yang ditanamkan bahawa dasar-dasar mereka adalah yang terbaik dan tidak perlu dipersoalkan. Istilah-istilah lembut seperti protection dan Protected Malay States benar-benar berkesan dalam melindungi niat sebenar sebuah misi penjajahan.

Perkara inilah yang didebatkan dengan lantang oleh puak-puak kiri seperti Ibrahim Yaacob dan Pak Sako. Justeru, dalam konteks sebuah negara merdeka, kebebasan bersuara dan mempertahankan hak menjadi begitu penting dan bermakna.

Sebuah kerajaan yang telus dan bertanggungjawab seharusnya ada dalam mana-mana sebuah negara yang merdeka. Kedua-dua kerajaan dan rakyat harus bergandingan, penuh tolak ansur dan menggunakan cara yang betul dan jujur dalam menguruskan tanggungjawab masing-masing.

Kekhilafan dalam organisasi hubungan pemerintahan-rakyat tentu sekali membawa bencana - tidak salah untuk mengatakan ia akan mengulangi sejarah kejatuhan empayar kesultanan Melayu yang hebat di abad ke-16 - iaitu Kesultanan Melayu Melaka.

Walau bagaimanapun bebas daripada penjajahan asing, juga harus bermaksud bebas pula daripada warisan feudal - warisan sebelum era kolonial. Feudalisme memperlihatkan, dari segi ideologi, satu budaya pak turut.

Perintah raja itu pantang diderhakai, perintah pembesar itu wajib dituruti. Jadilah orang kebanyakan sebagai orang 'kelu', tidak berani bersuara apatah lagi mempersoalkan apa sahaja yang berkait dengan untung nasib diri mereka.

Justeru, persoalan bangsa dan arah tuju negara adalah sepenuhnya di tangan golongan ini. Menguasai pengertian merdeka bagi anak-anak muda atau generasi pemerintahan kini haruslah keluar daripada budaya-budaya yang mengongkong hak bersuara dan bertindak dan mempertahankan nilai murni - mendahulukan soal bangsa dan negara melebihi kepentingan peribadi.

Suara-suara orang muda atau orang bawahan atau orang di luar politik perlu didengar. Kerajaan harus lebih peka, lebih bersifat terbuka dan bertanggungjawab. Dan rakyat, sebaliknya, sebagai akar sebuah pemerintahan atau negara juga perlu memiliki ciri-ciri yang sama. Masing-masing harus bergerak dalam landasan yang wajar demi keamanan dan kesejahteraan semua. Pendek kata, kedua-duanya, kerajaan dan rakyat mempunyai kuasa dalam menentukan jatuh bangun dan hayat kemerdekaan sesebuah negara.

* Mahani Musa, Pensyarah di Pusat Pengajian Ilmu Pendidikan Universiti Sains Malaysia

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0831&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_02.htm#ixzz4SAWzUf5n © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan