ARKIB : 04/05/2000
SEBENARNYA Sasterawan Negara
Datuk A. Samad Said (Pak Samad) satu-satunya satu 'manusia sastera' yang
menghidupkan sastera Malaysia. Percayalah, tanpa Pak Samad 'sastera dan
bersastera' dalam konteks 'hidup' akan sepi dan lesu.
Lihat saja mana sasterawan yang
bergerak bebas seperti Pak Samad yang berkarya tanpa 'ada kasta'. Generasi lama
dan baru dilihat sebagai satu kesatuan karyawan yang tidak dipisahkan oleh
nama. Sesungguhnya kita banyak berguru dengannya.
Selain itu, tidak ada 'politik
sastera' dalam diri Pak Samad. Sastera adalah untuk masyarakat dan sastera juga
untuk sastera. Percayalah tindakannya untuk bersara daripada menghasilkan karya
sastera yang diumumkan baru-baru ini seperti melumpuhkan sendi dan urat sastera
yang bergerak (bukan sastera statik). Sastera bergerak adalah hidup sastera
statik pula hanyalah di akhbar dan majalah.
Dalam perkembangan
kesusasteraan kontemporari Malaysia jasa Pak Samad tidak wajar dipandang dengan
sebelah mata sahaja. Sesungguhnya sumbangan penulisan dalam pelbagai genre amat
besar.
Tulisan-tulisan kemanusiaan,
ketuhanan dan romantisme telah memberi nyawa kepada sastera Malaysia. Pelbagai
pendekatan dan gaya penulisan diketengahkan.
Dan, nama Pak Samad sendiri
merupakan satu contoh hidupnya sastera di negara ini, mewakili beberapa zaman.
Bermula di era pramerdeka, pascamerdeka hingga era pembangunan kini.
Lebih 50 tahun Pak Samad telah
mengabdikan dirinya dalam sastera dan tidak sedikit menghadapi zaman jatuh
bangun yang begitu memeritkan. Tapi itulah seorang sasterawan besar yang tidak
pernah serik menghadapinya.
Tetapi kenapakah seorang
sasterawan besar yang sangat sinonim dengan sastera Malaysia tiba-tiba
mengumumkan untuk bersara ketika khalayak masih memerlukan sumbangannya?
Persoalannya apakah Pak Samad
melihat sastera dan birokrasinya sebagai Shit. Dengan lain perkataan, struktur
persekitaran pengkaryaannya merupakan 'bahang' yang sukar untuk dihadapi.
Atau mungkin dunia sastera
Malaysia hari ini penuh dengan pelbagai kerenah yang begitu memenatkan untuk
dihadapi oleh seorang karyawan 'tua' berusia 65 tahun seperti Pak Samad.
Mungkin, Pak Samad juga
merasakan sudah tiba masanya beliau memberi laluan kepada generasi muda yang
lebih sarat dengan pelbagai gagasan dan idea baru.
Juga dapat dipertanyakan,
apakah dunia sastera Malaysia hari ini menuntut pembaharuan dalam konteks
pengkaryaan. Dengan lain perkataan, aspek-aspek konvensional oleh
penulis-penulis seperti Pak Samad sudah ketinggalan zaman.
Ini terbukti dengan karya
Sasterawan Negara Datuk Noordin Hassan Di Mana Setangginya sudah kehilangan
baunya untuk dipentaskan di Istana Budaya, berbanding dengan naskhah penulis
lain.
Hasilnya naskhah itu
dipinggirkan daripada perancangan asal untuk pementasan sempena pembukaan
Istana Budaya tahun lalu.
Dan, Pak Samad juga pernah
dikecewakan. Dulu beliau kecewa salah satu bukunya terlalu sukar untuk
diterbitkan. Namun, akhirnya berjaya juga ke pasaran atas inisiatif Johan
Jaaffar.
Sesungguhnya persaraan Pak
Samad seperti yang diumumkannya merupakan kehilangan yang tidak mungkin dicari
ganti.
Setelah pengunduran ke dunia
politik Shahnon Ahmad, keuzuran Usman Awang, usia Abdullah Hussein yang
melangkaui 80 tahun dan 'kehilangan' Arenawati, sastera tanah air kehilangan
terasnya.
Patut dipertanyakan bagaimana
dan ke mana hala tuju sastera Malaysia di tangan generasi muda tanpa
pemerhatian dunia sastera Malaysia hari ini.
Selepas Al-Amin, sebaiknya Pak
Samad buka pondok mengaji al-Quran. itu adalah lebih baik daripada Pak Samad
dibebani masalah yang merenyahkan hidupnya itu.
Jika Pak Samad sudah bersara
saya cadangkan diwujudkan sebuah kerusi Pak Samad di mana-mana universiti
sebagaimana kerusi Za'ba di Universiti Perguruan Sultan Idris.
Shahnon nampaknya sudah
meninggalkan dunia sastera dan terjun ke dunia politik. Kita telah kehilangan
seorang Sasterawan Negara. Kini, Pak Samad pula akan pergi meninggalkan sastera
kerana penatnya.
Saya harap pihak atasan
melihatnya. Saya sokong jika ramai sasterawan yang mogok dan mahu bersara
kerana mereka telah penat menjerit dan menangis. Mari kita sama-sama buka
pondok mengaji al-Quran.
Saya pun rasanya mahu mogok
sebab drama saya yang menang, Wayangan Mak Nang sudah hampir 10 tahun tidak
terbit! - WAN AHMAD ISMAIL Kuala Terengganu
SUMBER-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0504&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_04.htm#ixzz4TOtcRO4S
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan