ARKIB : 07/03/2000
ABDULLAH Ahmad Badawi diiringi
Abdul Rahman Maidin (kiri) meninjau bangunan Stesen Kuala Lumpur Sentral di
Kuala Lumpur, semalam.
KUALA LUMPUR 6 Mac - Projek
Kuala Lumpur Sentral bukan dicadangkan untuk menjadi mercu tanda kerajaan
sebaliknya ia projek penting yang bakal menarik pelaburan luar negara, kata
Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi.
Timbalan Perdana Menteri
berkata, projek itu dapat mengerakkan sektor hartanah dan pelancongan negara
yang turut memberi sumbangan kepada peningkatan ekonomi Malaysia.
Beliau berkata, ia adalah
projek penting bagi Malaysia kerana ia melambangkan usaha negara dalam
persediaan ekonomi supaya lebih berdaya saing dalam era globalisasi.
Katanya, setiap kali kerajaan
memulakan sesuatu projek dalam meningkatkan infrastruktur ataupun melibatkan
diri dalam rancangan-rancangan untuk membina bangunan serta bandar raya yang
lebih baik, moden dan besar, kerajaan dituduh membazir dengan projek-projek
mega yang seolah-olah dirancang sesuka hati.
''Pengkritik kerajaan itu gagal
melihat bahawa usaha-usaha dalam menjalankan projek-projek sedemikian
sebenarnya dilaksanakan dengan pertimbangan jangka panjang serta matlamat yang
berpandangan jauh,'' katanya.
Beliau berkata demikian semasa
berucap merasmikan majlis penyempurnaan pembinaan struktur bangunan Stesen
Kuala Lumpur Sentral di sini, hari ini.
Projek tersebut dimulakan pada
April 1997, dijangka siap sepenuhnya penghujung tahun ini.
Ia diterajui oleh Malaysian
Resources Corporation Berhad (MRCB) yang memegang ekuiti 64.38 peratus bersama
Keretapi Tanah Melayu Berhad (26 peratus) dan Pembinaan Redzai Sdn. Bhd. (9.6
peratus).
Abdullah berkata, beliau
difahamkan ramai pelabur asing sudah menunjukkan minat dalam projek Kuala
Lumpur Sentral termasuk syarikat Daito & Daisho yang akan membina dua hotel
iaitu Hilton International dan Le Meridien.
''Terdapat juga para pelabur
asing lain yang sedang mewujudkan usaha sama dengan MRCB untuk membangunkan
kompleks perumahan serta kompleks membeli-belah,'' katanya.
Beliau berkata, Kuala Lumpur
Sentral adalah satu lagi pembangunan yang dibina secara kompetitif, bertujuan
untuk memenuhi keperluan Malaysia di masa hadapan.
''Saya dimaklumkan kos
pembinaan bagi projek itu ialah sebanyak RM420 juta yang membuatkannya lebih
rendah dari segi kos berbanding dengan stesen Panchiou, Taiwan atau Waterloo
dan yang terbaru di Hong Kong.
''Saya yakin satu daripada
sebab pengurangan kos itu dapat dilakukan adalah atas keputusan MRCB untuk
menggunakan sebanyak 60 peratus bahan-bahan pembuatan daripada sumber-sumber
tempatan,'' katanya.
Beliau turut gembira kerana
pembinaan projek itu melibatkan suatu pemindahan kemahiran dan teknologi sebuah
syarikat kontraktor antarabangsa kepada 200 penyelia tempatan yang berpeluang
mempelajari teknik-teknik yang boleh digunakan bagi projek-projek infrastruktur
lain di Malaysia.
Menurutnya, ia akan menjadi
pusat pengangkutan yang akan memberi pelbagai faedah kepada semua pengguna
kerana ia mengintegrasikan sistem-sistem pengangkutan sedia ada di ibu negara
dan mempercepatkan perjalanan ke Putrajaya dan KLIA, Sepang.
Di samping itu, katanya, ia
juga akan memudahkan perjalanan melalui pembinaan pusat Pemeriksaan Masuk dan
Keluar pertama di dunia yang terletak di bandar raya yang merupakan satu
inovasi.
Dengan pembinaan stesen Kuala
Lumpur Sentral, ujarnya, kerajaan dan sektor swasta telah mewujudkan satu lagi
batu asas untuk mencapai Wawasan 2020 dengan membangunkan infrastruktur yang
kemas dan efisien di samping merangsang kegiatan pembangunan ekonomi serta
memberi faedah dari segi kemudahan kepada rakyat.
Antara yang hadir pada majlis
itu ialah Menteri Tenaga, Telekomunikasi dan Multimedia, Datuk Amar Leo Moggie
dan Pengerusi MRCB, Datuk Abdul Rahman Maidin.
Oleh: JOHARDY IBRAHIM
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0307&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=hn_01.htm#ixzz4T5MeYcCG
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan