ARKIB : 25/05/1999
SEHINGGA empat tahun lalu,
Ladang Perang Besar dan Ladang Sedili dekat Bandar Baru Bangi, Selangor
merupakan dua penempatan utama di kawasan yang kini diubah 'wajah' menjadi
Putrajaya - Pusat Pentadbiran Persekutuan yang baru.
Tidak banyak kenderaan yang akan
melalui kawasan berkenaan kecuali motosikal yang merupakan kemudahan
pengangkutan utama dan beberapa buah kereta yang keluar-masuk manakala
perkhidmatan bas hanya boleh diperoleh dua jam sekali, antara 6 pagi dan 7
petang dari Kajang.
Bilangan penduduk di kedua-dua
ladang itu hanya di sekitar 100 buah keluarga dengan kepadatan penduduk adalah
kecil. Laluan yang menghubungkan Ladang Perang Besar dan Ladang Sedili hanya
merupakan jalan tanah merah berlanjutan dari jalan raya yang menghubungkan
Kajang dan pusat-pusat latihan institusi awam-swasta Bangi.
Selama bertahun-tahun penduduk
ladang-ladang berkenaan melalui hari-hari mereka dengan kemudahan yang serba
kurang - air dan elektrik dibekalkan mengikut waktu-waktu tertentu.
Sehingga 1996 ladang-ladang
kelapa sawit hanya menyaksikan 'perhimpunan' pekerja-pekerja yang terbabit
dalam industri komoditi utama negara dengan pakaian sememangnya tidak kemas
berbanding kakitangan di pejabat berhawa dingin. Situasi itu hanya tinggal
sejarah tidak formal bagi kawasan berkenaan.
Hari ini keadaan itu berubah
dengan memberi laluan kelahiran Putrajaya, sebuah bandar bestari dengan
kemudahan-kemudahan berdedikasi yang akan membawa negara ke alaf baru.
Dari ladang kelapa sawit dan
getah kepada industri teknologi maklumat yang bakal menjadi nadi pembangunan
Malaysia tahun-tahun mendatang. Kepadatan penduduk akan meningkat, akan wujud
segala kemudahan bertaraf dunia dengan tumpuan pelbagai lapisan masyarakat.
Perubahan menyeluruh dan
dinamik ini secara langsung akan memperlihatkan kepentingan sebuah kawasan yang
diberi nama baru, yang direncanakan sedemikian rupa untuk membawa kejayaan
kepada Malaysia dalam jangka panjang.
Justeru, perkhidmatan awam
pasti mengalami perubahan besar apabila Jabatan Perdana Menteri berpindah dari
Kuala Lumpur ke Putrajaya. Putrajaya menggantikan Kuala Lumpur sebagai pusat
pentadbiran, ia juga akan membolehkan ibu negara Persekutuan berkembang. Ia
akan menjadi tempat kerja bagi 76,000 kakitangan kerajaan dan 59,000 sektor
swasta.
Perpindahan itu akan menandakan
bermulanya sejarah baru perkembangan teknologi maklumat di negara ini yang
dikaitkan dengan kerajaan elektronik secara terancang yang diwujudkan dalam
satu kawasan khas Koridor Raya Multimedia (MSC).
Memang tidak dapat dinafikan,
penggunaan teknologi elektronik di sektor awam telah bermula pada separuh kedua
tahun 1960-an. Pada 23 Februari 1967, Perdana Menteri pertama, Almarhum Tunku
Abdul Rahman Putra al-Haj telah melancarkan sistem komputer pertama di Jabatan
Perangkaan, Jalan Cenderasari.
''Dari situ bermulalah
perkembangan era penggunaan komputer di agensi-agensi kerajaan sehingga ke
Putrajaya,'' demikian ulasan tayangan video yang dipersembahkan pada majlis
penyampaian Diploma dan Penganugerahan Fellow Intan 1999 di Kuala Lumpur, Sabtu
lalu.
Pemindahan ini merupakan
cabaran besar terutama kepada kakitangan awam yang terpaksa bertugas dalam
suasana baru dan gaya hidup yang berbeza dengan sekarang.
Semua 850 kakitangan Jabatan
Perdana Menteri termasuk Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad
berpindah ke Putrajaya mulai Sabtu lalu. Proses perpindahan itu dijangka
mengambil masa dua minggu dan ia melibatkan pejabat Perdana Menteri, menteri,
timbalan menteri, setiausaha parlimen kementerian dan jabatan-jabatan yang
berkaitan dengan Jabatan Perdana Menteri.
Putrajaya yang dirancang
menjadi bandar taman bestari meliputi kawasan seluas 4,581 hektar dan ia
terletak 25 kilometer dari Kuala Lumpur dan berdekatan kawasan MSC yang turut
menempatkan Cyberjaya, bandar raya pintar pertama di dunia.
Pusat pentadbiran baru kerajaan
berharga RM22 bilion itu mengandungi 20 kawasan untuk bangunan kerajaan (239
hektar), komersial (130 hektar), perumahan (1,155 hektar), kemudahan awam (441
hektar), sivik dan kebudayaan (10 hektar), utiliti dan infrastruktur (849
hektar) dan selebihnya kawasan terbuka.
Pusat pentadbiran itu apabila
siap sepenuhnya pada Jun 2002 boleh menampung seramai 330,000 penduduk di
seluruh kawasan berkenaan.
Secara keseluruhannya matlamat
kerajaan elektronik bukan setakat memberi khidmat yang cekap, malah merupakan
satu sistem yang dapat memberi perkhidmatan yang terbaik kepada golongan swasta
yang sama-sama menjadi penyumbang kepada pendapatan negara. Ia adalah cabaran
kepada 24 kementerian, 180 jabatan Persekutuan dan badan berkanun, 347 kerajaan
dan badan berkanun negeri, 148 agensi kerajaan tempatan, 890,000 para pekerja,
400,000 syarikat korporat, 1,600,000 syarikat-syarikat perkongsian dan syarikat
kecil.
Projek fasa kedua akan
menempatkan Unit Perancang Ekonomi dan Unit Pemodenan Tadbiran Malaysia (MAMPU)
dan dijangka siap Jun atau Julai ini. Fasa ketiga yang antara lain akan
menempatkan Kementerian Sains, Teknologi dan Alam Sekitar dan pejabat Ketua
Audit Negara dijangka siap pada awal tahun 2000.
Fasa terakhir yang akan siap
pada pertengahan tahun 2000 pula akan menempatkan Kementerian Sumber Manusia,
Kementerian Pengangkutan, Kementerian Pembangunan Luar Bandar, Kementerian
Dalam Negeri dan Wisma Putra.
Rancangan induk teknologi
maklumat Putrajaya ialah untuk mewujudkan sebuah masyarakat elektronik secara
menyeluruh dan bersepadu. Ia dibentuk bagi membolehkan produk dan perkhidmatan
supaya dapat diperoleh pada bila-bila masa, di mana-mana sahaja serta oleh
sesiapa juga.
Ketua Pengarah Perkhidmatan
Awam, Datuk Samsudin Osman menekankan, perpindahan ke Putrajaya bermakna
kakitangan awam perlu mewujudkan perkhidmatan awam yang mampu memenuhi kehendak
pelanggan-pelanggan yang semakin meningkat. ''Kita seharusnya bersedia untuk
melahirkan perkhidmatan berkelas dunia,'' demikian amanat beliau yang turut
disertakan bersama tayangan video itu.
Putrajaya nanti akan menjadi
sebuah bandar raya serba boleh dan moden serta akan menggunakan banyak
teknologi maju dan sistem elektronik.
''Kerajaan juga sanggup
mengeluarkan perbelanjaan yang banyak sebagai pelaburan untuk masa depan, bagi
membangun pusat pentadbiran yang baru di Putrajaya dengan segala kemudahan
untuk kemajuan perkhidmatan awam,'' kata Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Abdul
Halim Ali.
Justeru, perpindahan ke
Putrajaya tidak seharusnya terhad kepada perubahan fizikal, yakni dari bangunan
lama di bandar raya Kuala Lumpur ke premis baru yang canggih. Jika benar ia
merupakan pandangan sebahagian kakitangan awam, kemungkinan impian dan matlamat
Wawasan 2020 kemungkinan tidak akan dicapai.
Memang tidak dapat dinafikan
bahawa tidak semua lebih 600,000 kakitangan awam akan berpindah ke Putrajaya.
Bagaimanapun perlu ditekankan bahawa daripada lebih 10 peratus kakitangan awam
akan berkhidmat di Putrajaya, menjadi penghubung utama dengan keseluruhan rakan
sejawatan mereka dan pelanggan masing-masing sama ada dalam negara ataupun luar
negara.
Apakah persediaan mereka dari
segi minda? Mampukah mereka untuk menyumbangkan perkhidmatan bertaraf dunia?
Peralihan paradigma
perkhidmatan awam telah ditekankan sejak awal 1990-an dengan pelaksanaan
pelbagai usaha ke arah itu. Banyak perubahan telah dihasilkan, dinikmati dan
dilalui. Usaha sedemikian tidak seharusnya terhenti di Kuala Lumpur sahaja.
Sebaliknya, ia perlu
dipertingkatkan seiring sejumlah besar pelaburan diperuntukkan oleh kerajaan
dan era yang kita akan lalui pada masa sekarang.
Matlamat utama budaya cemerlang
untuk membina suatu corak minda yang berteraskan misi yang kukuh, berkebolehan
untuk memberi keutamaan kepada penyampaian perkhidmatan berkualiti secara
berkesan dan berupaya untuk menggalakkan dan mengekalkan inovasi dan kreativiti
perlu dipertahankan di Putrajaya.
Usaha meneruskan kecemerlangan
perkhidmatan awam di Putrajaya seharusnya dilihat sebagai peralihan paradigma
perkhidmatan awam fasa kedua. Sejak enam tahun yang lalu perkhidmatan awam
telah banyak berubah dan memperlihatkan peningkatan yang mendadak.
Masih wujud banyak ruang untuk
diperbaiki dan dipertingkatkan kualiti. Kakitangan awam seharusnya menjadi
khidmat pantas dan berkualiti sebagai teras perkhidmatan di ruang dan masa yang
boleh disifatkan baru. Dari Kuala Lumpur, perkhidmatan awam akan bertumpu di
Putrajaya ketika kita dalam proses menyambut kedatangan alaf baru.
Perkhidmatan sambil lewa
seharusnya dikikis, sebaliknya disemai semangat dan budaya khidmat yang lebih
dinamik memandangkan segala perkhidmatan berlandaskan teknologi maklumat
canggih.
Hanya perubahan sikap dan
budaya kerja yang berterusan akan membentuk perkhidmatan awam yang menyeluruh
dan berkesan. Perkhidmatan awam tidak seharusnya memberi ruang kepada kewujudan
situasi yang mengecewakan pelanggan, rakyat dan negara dalam apa juga keadaan.
Dunia memerhatikan perkembangan dan pembangunan era teknologi maklumat
Malaysia.
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0525&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_01.htm#ixzz4RmJHo7sz
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan