ARKIB : 06/04/2000
Oleh: DR. BADLIHISHAM NASIR
TANGGAL 1 Muharam merupakan
tarikh penting bagi umat Islam. Tarikh keramat ini diambil daripada suatu
peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w dari Mekah ke Madinah. Penentuan tarikh
Hijrah ini (bersamaan 16 Julai 622M) kemudiannya diputuskan pada zaman Saidina
Umar ibni al-Khattab bertujuan mengingati peristiwa penting itu di samping
untuk memudahkan urusan pentadbiran negara.
Sejak terbentuknya takwim Islam
menggantikan takwim Masihi ini, segala urusan pentadbiran negara Islam berjalan
dengan licin dan pada masa yang sama semua catatan sejarah penting direkod
berdasarkan kepada takwim ini. Takwim Hijrah mengikut peredaran bulan (lunar -
qamariyah) di mana dalam setahun ia mengandungi 254 hari berbanding dengan
takwim Masihi sebanyak 365 hari).
Perbezaan ini disebabkan kerana
takwim Islam mengikut peredaran bulan, manakala takwim Masihi mengikut
peredaran matahari. Bilangan hari dalam bulan Islam kurang daripada bilangan
hari dalam bulan Masihi. Hari dalam Islam hanya di antara 29 hingga 30 hari
sahaja. Sebagai contoh, bulan Muharam mengandungi 30 hari, diikuti oleh bulan
Safar 29 hari, bulan Rabiulawal 30 hari, Rabiulakhir 29 hari, demikianlah
seterusnya hingga ke bulan Zulhijah 30 hari.
Sementara bulan Masihi,
mengandungi antara 30 hingga 31 hari (kecuali bulan Februari 28 atau 29 hari).
Berdasarkan kaedah ini menyebabkan perbezaan antara takwim Islam dan takwim
Masihi secara kasarnya adalah sebanyak 11 hari dalam setahun atau 365 hari
dalam tempoh 33 tahun).
Kehadiran Maal Hijrah saban
tahun diraikan kerana terdapat banyak pengajaran dan hikmah di sebalik
peristiwa Hijrah Rasulullah s.a.w ke Madinah yang seharusnya dihayati oleh umat
Islam. Kita mungkin terpengaruh dengan dakyah para orientalis yang
menterjemahkan perkataan Hijrah bererti flight atau lari.
Mereka cenderung mendakwa Nabi
dan pengikutnya melarikan diri dari Mekah ke Madinah kerana takut diseksa dan
diancam oleh kaum Musyrikin. Terjemahan dan takrifan ini terbabas daripada
maksud yang sebenar. Hijrah ialah perkataan Arab yang diambil daripada kata
dasar 'hajara' yang bererti 'berpindah', manakala kata terbitannya hijrah
bererti 'perpindahan' (migration). Orang yang berpindah digelar sebagai muhajir
atau muhajirun. Pada umumnya perpindahan diertikan sebagai suatu langkah untuk
memperbaiki nasib hidup di dunia, seperti perpindahan dari desa ke kota untuk
mencari peluang kehidupan yang lebih baik.
Namun demikian hijrah merupakan
suatu konotasi yang berbeza dan mempunyai orientasi dan objektif yang lebih
luas daripada itu, ia mencakupi aspek rohani dan jasmani bagi tujuan untuk
mendapatkan keredhaan Allah s.w.t. Hijrah bukan berlaku secara kebetulan malah
telah dilakukan dengan penuh perancangan serta mendapat arahan dan keredhaan
daripada Allah s.w.t.
Firman Allah dalam ayat 56
surah al-Ankabut yang bermaksud ''tidakkah engkau mendapati bumi Allah itu luas
maka hendaklah kamu berhijrah padanya.'' (Surah an-Nisa: 97). Sekali imbas
arahan Allah ini merupakan sebagai suatu kesempatan yang mungkin digunakan oleh
Rasulullah untuk melepaskan diri daripada ancaman kafir Quraisy. Ini
seolah-olah membenarkan dakwaan musuh Islam kononnya Nabi lari tengah malam
justeru tidak tahan dengan seksaan yang dialami semasa di Mekah. Sebagai
seorang Rasul yang menjalankan amanah Allah, ketakutan terhadap ancaman musuh
bukanlah merupakan sifat para Nabi walaupun baginda dan pengikut-pengikutnya
dinisbahkan sebagai golongan yang tertindas atau mustadhafin.
Hijrah sebenarnya digerakkan
oleh faktor yang lebih penting daripada itu, walaupun diakui keselamatan
Rasulullah semakin terancam berikutan kematian isterinya Siti Khadijah dan pak
ciknya Abu Thalib yang banyak membantu perkembangan dakwah Islamiah.
Faktor paling utama yang
mendorong kepada berlakunya peristiwa ini ialah sokongan terhadap Islam yang
datangnya daripada penduduk Madinah. Perjanjian Aqabah pertama dan kedua dengan
penduduk Madinah memberikan sinar baru bagi perkembangan Islam yang kian
tersepit di bumi jahiliah Mekah itu. Pergerakan Rasulullah s.a.w keluar dari
kota Mekah juga diatur dengan penuh rapi agar tidak menimbulkan kegemparan di
kalangan musuh yang juga merancang untuk membunuh Nabi s.a.w. Ini dapat dilihat
daripada kesediaan Saidina Ali menggantikan Nabi di tempat tidur, bantuan
bekalan makanan daripada Asma' binti Abu Bakr dan panduan perjalanan jalan
daripada seorang yang mahir mengenai selok- belok laluan kota Mekah iaitu
Abdullah bin 'Uraiqit.
Semuanya ini menjelaskan bahawa
peristiwa Hijrah adalah merupakan suatu perancangan yang telah disusun begitu
rapi, selain daripada pertolongan Allah yang memudahkan lagi perjalanan
Rasulullah s.a.w ke Madinah. Banyak perkara penting yang dapat dijadikan
pengajaran dalam kita menghayati peristiwa Hijrah ini iaitu berkaitan dengan
misi kerasulan Muhammad s.a.w. Walaupun Baginda telah berusaha menyebarkan
Islam siang dan malam, penduduk kota Mekah gagal diislamkan secara menyeluruh.
Hal ini berbeza dengan sikap
penduduk kota Madinah yang menyambut ketibaan Rasulullah s.a.w dengan paluan
gendang dan hamburan nyanyian kesyukuran.
Penduduk Madinah yang terdiri
daripada golongan Ansar telah memberikan pertolongan yang besar terhadap
Rasulullah dan kaum Muhajirin menegakkan Islam di kota tersebut. Perpaduan yang
ditegakkan melalui Hijrah ini bukan sahaja menyatukan umat Islam tetapi seluruh
penduduk Madinah yang juga terdiri daripada golongan bukan Islam. Piagam atau
perjanjian Madinah yang dimeterai oleh Nabi menjadi asas kepada permuafakatan
hidup dalam sebuah negara berbilang bangsa dan agama. Piagam yang diakui oleh
Profesor Hamidullah sebagai perjanjian bertulis di dunia yang pertama ini
menjadi asas pembinaan negara Islam yang berjaya mendaulatkan perpaduan di
kalangan manusia.
Penguasaan politik negara
Madinah yang berasaskan Islam telah berjaya menjelmakan Islam sebagai sebuah agama
yang mampu membina peradabannya tersendiri. Jika di Mekah, Islam hanya dikenali
sebagai agama yang menekankan aspek-aspek keimanan dan kerohanian, khususnya
dalam membina asas-asas seorang individu Muslim, maka di Madinah kita melihat
Islam berinteraksi dalam seluruh lapangan kehidupan. Di kota inilah banyak
ayat-ayat al-Quran diturun bagi menerangkan hukum-hakam dalam seluruh lapangan
kehidupan. Negara yang ditegakkan di atas asas keimanan juga berjaya melahirkan
para da'i dan mujahid yang sanggup mengorbankan diri untuk kebangkitan agama
Allah. Madinah menjadi pusat kebangkitan strategi Islam dalam memperluaskan
dakwahnya ke seluruh dunia. Sesungguhnya kemenangan kepada Islam pastinya akan
berulang sekiranya umatnya bersikap positif untuk berubah ke arah kemajuan
dalam seluruh aspek kehidupan. Perubahan ini tidak akan datang bergolek tetapi
perlu dilaksanakan dengan penuh kesungguhan sebagaimana hijrah Rasulullah
s.a.w. perlu dijadikan renungan untuk melakukan agenda perubahan dalam alaf
baru ini.
DR. BADLIHISHAM NASIR, Jabatan
Dakwah, Fakulti Pendidikan Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0406&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_02.htm#ixzz4TFWWmgFf
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan