ARKIB : 18/03/2001
Bicara Agama Oleh Astora Jabat
DALAM catatan kebanyakan
sejarawan Islam, perpecahan orang Islam pada zaman awal tidak dikaitkan dengan
kesilapan dan kesalahan yang dilakukan oleh orang Islam, tetapi dikaitkan
dengan perbuatan seorang penghasut Islam bangsa Yahudi, Abdullah bin Saba'.
Pandangan ini sangat popular di
kalangan cerdik pandai dan ulama Ahlul Sunnah.
Tetapi cerdik pandai dan ulama
Syiah menafikan kewujudan sahsiah Abdullah bin Saba' yang dikaitkan dengan
kemunculan Syiah itu. Malah mereka menganggap sahsiah itu mitos yang direka
oleh seorang pencerita dan pengarang Arab bernama Saif bin Umar at-Tamimi.
Didakwa Ibn Jarir at-Tabari, Imam az-Zahabi dan lain-lain ulama menukilkan
mitos Abdullah bin Saba' daripada Saif bin Umar at-Tamimi.
Penulis tidak berhasrat untuk
membincangkan pertelingkahan antara Ahlul Sunnah dan Syiah mengenai sahsiah
Abdullah bin Saba' ini.
Cuma penulis mahu membincangkan
sedikit mengenai kejadian Kekacauan Besar (al-Fitnah al-Kubra) yang menyebabkan
Khalifah Uthman terbunuh dan membawa kepada perpecahan besar umat Islam
sehingga negara Islam terulung iaitu Madinah hilang daripada peta dunia.
Uthman bin Affan r.a yang
merupakan pemimpin negara Islam ketika itu sempat memerintah selama hampir
sebelas tahun (tahun Masihi 644 hingga 655 Masihi).
Beliau dikenali sebagai
Empunyai Dua Cahaya (Zu an-Nurain) kerana pernah berkahwin dengan dua orang
puteri Rasulullah s.a.w., Ruqayyah dan setelah Ruqayyah meninggal, beliau pula
berkahwin dengan Kalthum.
Untuk mengetahui betapa
besarnya kecintaan Rasulullah kepada Uthman memadai disebut di sini bahawa
selepas Kalthum pula meninggal, baginda telah berkata kepadanya, ``Jika ada
anak perempuanku lagi wahai Uthman, sudah tentu ku ambil kau menjadi menantu.''
Uthman bin Affan terbilang
sebagai orang pertama memeluk Islam. Beliau juga tergolong daripada mereka yang
berhijrah ke Habsyah.
Dalam penghijrahan ke Madinah,
beliau menyusul Rasulullah yang telah pun lebih dahulu berhijrah ke kota
tersebut.
Di Madinah, Uthman yang
merupakan seorang saudagar menjalankan perniagaan dan beliau berjaya menjadi
saudagar yang kaya. Meskipun beliau merupakan orang kaya, tetapi jiwanya
pemurah dan beliau tidak teragak-agak sedikit pun mempergunakan kekayaan untuk
menyahut seruan jihad bagi menegakkan agama Allah.
Sebagai contoh orang Islam pada
zaman awal di Madinah menghadapi masalah kekurangan air. Bagi mengatasi masalah
ini Uthman telah membeli sebuah telaga milik Yahudi.
Rasulullah memuji-muji langkah
Uthman membeli telaga Yahudi untuk kepentingan orang awam Islam itu. Begitu
juga Uthman pernah membeli lima buah rumah berhampiran dengan Masjid Madinah
untuk dibangunkan bangunan tambahan masjid setelah bertambah ramai orang Islam.
Selain itu Uthman juga
merupakan sahabat yang paling banyak membantu Rasulullah s.a.w. dalam berbagai
masalah. Beliau adalah salah seorang penulis wahyu dan juga pernah menjadi
utusan baginda untuk menemui kaum Quraisy pada tahun keenam hijrah.
Beliau seorang sahabat yang tua
dan usianya mencapai 70 tahun ketika dilantik menjadi khalifah. Beliau seorang
yang bersifat lemah lembut, tidak gemar menggunakan kekerasan dalam menjalankan
pemerintahannya. Hal ini berbeza sekali dengan Abu Bakar As-Siddiq dan Umar
al-Khattab yang menjadi khalifah sebelumnya kerana mereka berdua terkenal
mempunyai sifat tegas dalam menghadapi sesuatu masalah pada zaman pemerintahan
mereka.
Pada zaman pemerintahan Uthman,
keadaan pemerintahan Islam mula menjadi bertambah luas dan menempuh satu zaman
peralihan dan kehidupan asal orang-orang Arab menuju suatu kehidupan baru.
Pada zaman Uthman inilah
bermula zaman kemewahan hidup yang timbul daripada hasil pembukaan wilayah dan
negeri baru. Orang Islam yang dulu hidup dalam keadaan payah dan susah mula
merasa hidup mewah dan menerima kemakmuran. Kerajaan juga mengadakan
majlis-majlis makan yang besar dan bersifat elitis.
Orang yang menghadiri
majlis-majlis jamuan Khalifah Uthman melihat dengan ketara perbezaan besar
dengan zaman Abu Bakar dan Umar dulu. Malah jika mahu membandingkan dengan
zaman Rasulullah tidak berbau langsung.
Perubahan cara hidup tidak
dapat tidak mesti berlaku dan tiada siapa pun dapat menyekatnya. Uthman sebagai
khalifah menganggap rakyatnya berhak menikmati hidup yang makmur itu, tetapi
beliau tidak membenarkan orang Islam bersenang-senang dengan nikmat kemakmuran
itu hingga melanggari hukum Allah.
Pada zaman Uthman juga ramai
sahabat keluar meninggalkan Madinah dan tinggal di wilayah dan negeri yang baru
dibuka. Uthman membenarkan para sahabat keluar dari Madinah dengan bebas. Ini
sudah tentu berbeza dengan Umar. Umar tidak memberi kebebasan kepada para
sahabat keluar untuk tinggal di wilayah dan negeri yang baru dibuka.
Selain itu Uthman juga tidak begitu
mengambil berat gabenor-gabenor yang memerintah di wilayah-wilayah dan negeri
Islam terutama dalam menjalankan tugas sebagai wakil kerajaan pusat. Inilah
yang menjadi kelemahan Uthman. Umar tidak begitu kerana beliau sangat mengambil
berat tentang kedudukan wakil-wakil kerajaan pusat.
Kadangkala tindakan Umar
terhadap wakil kerajaan tidak masuk akal seperti tindakan beliau membakar
istana seorang gabenor yang selalu mengurung diri dalam istana dan ponteng
sembahyang. Tetapi itu barangkali tindakan yang sesuai dengan perangai orang
Islam yang baru mengenali tamadun.
Pada zaman Uthman inilah mulai
timbulnya beberapa masalah yang belum pernah berlaku pada zaman
khalifah-khalifah terdahulu termasuk salah faham orang ramai terhadap kerajaan.
Sejarawan berkata terdapat satu
perkara yang menjadi punca kelemahan Uthman iaitu sikapnya yang mudah
dipengaruhi oleh cakap-cakap orang lain terutama oleh kaum keluarganya. Mereka
pernah mencampuri urusan pemerintahan beliau dan salah seorang daripada ahli
keluarganya ialah Marwan bin Hakkam.
Marwan banyak membuat angkara
kepada pemerintahan Uthman, tetapi Uthman tidak sedar. Tindakan Uthman
membiarkan orang seperti Marwan campur tangan dalam pemerintahan menyebabkan
Uthman dicemuh dan dibenci oleh ramai orang. Malah keadaan itu menjadi
bertambah teruk apabila beliau pula melantik ahli keluarganya memegang jawatan
kerajaan di peringkat pusat dan wilayah.
Selain itu ada lagi beberapa
perkara yang dilakukan oleh Uthman yang telah menimbulkan rasa tidak puas hati
orang Islam pada masa itu. Salah satu daripadanya ialah keputusan membenarkan
bapa saudaranya Al-Hakam bin Abi Al-'As dan beberapa orang keluarganya kembali
semula ke Madinah, padahal Al-Hakam telah diperintah keluar dari Madinah kerana
sikap permusuhannya terhadap Rasulullah s.a.w.
Uthman pernah merayu kepada
Rasulullah pada masa hayatnya lagi meminta baginda membenarkan bapa saudaranya
itu kembali, tetapi baginda tidak membenarkan permintaannya itu.
Pada zaman pemerintahan Abu
Bakar dan Umar juga permintaan itu tidak diluluskan. Tetapi apabila Uthman
dilantik menjadi khalifah, bapa saudaranya yang pernah memusuhi Rasulullah
dibenarkan kembali ke Madinah.
Bukan setakat itu sahaja,
apabila dia mati kuburnya dibina dengan indahnya dan anaknya yang bernama
Al-Hanith dilantik pula menjadi pegawai menjaga tempat-tempat perniagaan di
Madinah.
Pelantikan Uthman ke atas anak
Al-Hakam yang bernama Marwan menjadi menteri dikecam hebat juga oleh orang
Islam. Beberapa orang sahabat telah membantah pelantikan itu, tetapi tidak
dipedulikan oleh Uthman.
Dalam pada itu orang Islam
merasa tidak puas hati terhadap pemecatan yang dilakukan oleh Uthman ke atas
pegawai-pegawai yang dilantik pada zaman Umar al-Khattab dan digantikan dengan
pegawai baru daripada kaum keluarganya. Perkara-perkara seperti yang disebut
itu berlaku di Madinah.
Bagaimanapun, di lain-lain
wilayah Islam tidak sunyi juga daripada orang yang tidak puas hati dengan
Uthman. Inilah di antara punca yang menyebabkan Uthman terpaksa menempuh
masalah tidak putus-putus sehingga beliau sendiri kehilangan kuasa.
Ramai sahabat menentang Uthman
termasuk seorang sahabat terkenal, Abu Zar al-Ghifari.
Memandangkan bahaya dan
pengaruh Abu Zar maka akhirnya Uthman mengambil tindakan untuk mengasingkan Abu
Zar Al-Ghifari daripada orang ramai. Beliau dibuang ke satu tempat bernama
ar-Raudah.
Bagaimanapun di tempat
pembuangannya itu beliau terus-menerus membuat kecaman ke atas Uthman sehingga
beliau meninggal dunia pada tahun 31 Hijrah.
Seperti yang penulis bincangkan
minggu lalu, golongan-golongan yang menentang Khalifah Uthman dari wilayah
Mesir, Kufah dan Basrah datang ke Madinah untuk mengemukakan tuntutan-tuntutan
mereka kepada khalifah.
Tidak perlu penulis mengulang
sebut apa yang dilakukan oleh puak pemberontak dari luar Madinah untuk
menjatuhkan Uthman kerana semua sudah dibincangkan minggu lalu.
Cuma dalam bingkai memberi
penjelasan tambahan mengenai kekacauan yang meletus pada zaman Khalifah Uthman
itu dapat kita mengambil iktibar bahawa walaupun Uthman yang sangat dicintai
baginda Rasulullah dan beliau pula seorang yang warak, tetapi beliau lemah dari
segi politik dan banyak melakukan kesilapan.
Ini kerana Uthman tidak bijak
dalam politik. Masalah yang serupa berlaku kepada Ali bin Abi Talib yang
dianggap sebagai kalangan sahabat paling warak.
Ini menjadi bukti bahawa
betapapun warak seseorang pemerintah itu tidak mungkin dia menjadi pemerintah
yang berjaya jika lemah dari segi politik.
sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2001&dt=0318&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4baPL7Za8
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan