Jumaat, 31 Mac 2017

Badrul - Anak Malaysia pertama terbangkan helikopter Rooivalk



ARKIB : 24/04/2003
 
Oleh METRA SYAHRIL MOHAMED

``Saya tidak pernah mengimpikan untuk menerbangkan sebuah helikopter tempur yang canggih di dunia oleh kerana lesen penerbangan yang saya ada sekarang ini tidak melayakkan diri untuk membawanya.

``Tetapi apa yang tidak diimpikan itulah menjadi kenyataan apabila saya ditawarkan untuk membawa helikopter Rooivalk walaupun hanya memegang lesen penerbangan kelas komersial,''kata Asisten Supritendan (ASP) Badrul Hisham Baharshah, 37, seorang jurulatih dan pemeriksa juruterbang di Unit Udara Polis Diraja Malaysia (PDRM) di Sungai Besi.

Badrul berkata, sepanjang tempoh menyertai unit udara PDRM, peluang menerbangkan helikopter tempur, Rooivalk seberat 8 tan dalam siri rancangan `Benson & Hedges Golden Dream' merupakan satu kenangan yang pasti tidak dapat dilupakan.

Pada April 1996, beliau telah diterbangkan ke Afrika Selatan oleh krew rancangan berkenaan ke sebuah kilang membuat helikopter tempur canggih itu di Denel, Atlas Aviation, Johannesburg, Afrika Selatan.

Rooivalk atau lebih dikenali sebagai `Red Kestrel' merupakan helikopter yang menepati keperluan industri pertahanan udara masa kini yang mengutarakan teknologi mutakhir merangkumi digital databus MIL-STD 1553B termasuk paparan pelbagai fungsi dan antara muka mesin.

Rooivalk dicipta menggunakan teknologi terbaru penerbangan dan dilengkapi senjata yang telah diuji keberkesanannya.

Ia turut dilengkapi pelbagai ciri-ciri tambahan bagi membolehkan ia mengelak diri daripada dikesan musuh dan seterusnya bertindak pantas mematahkan serangan musuh.

Ia juga dilengkapi sistem peluru berpandu anti kereta kebal dengan pacuan laser, roket 68 milimeter, meriam hidraulik 20 atau 30 milimeter serta keupayaan terbang jarak jauh.

Rooivalk dicipta selaras dengan falsafah tersendiri iaitu `Jika dikesan elakkan daripada ditembak, jika ditembak, elakkan daripada terhempas dan jika terhempas, pastikan krewnya selamat'.

``Saya pernah dikatakan gila oleh penerbit serta krew rancangan itu kerana memilih untuk memandu pesawat (Rooivalk) yang pada ketika itu ia masih dalam tempoh percubaan dan belum diberi jaminan keselamatan.

``Namun saya tetap menyatakan rasa yakin terhadap diri sendiri dan seandainya saya terpengaruh dengan kata-kata mereka yang seakan tidak mempercayai kesungguhan saya, ia akan menjadi satu kerugian besar,'' jelasnya.

Badrul menambah, impian membawa Rooivalk tidak menyamai impian sesetengah peserta lain dan oleh sebab itulah beliau membuktikan juruterbang dari PDRM mampu menyahut apa jua cabaran.

Beliau diberi peluang untuk membawa Rooivalk di sekitar Afrika Selatan dan diberi kepercayaan melakukan pelbagai aksi-aksi penerbangan secara aerobatik.

Katanya, menurut syarikat pengeluar helikopter tersebut, beliau adalah anak Malaysia pertama melakukan aksi berkenaan menggunakan Rooivalk.

Menurut Badrul, permulaan membawa helikopter itu, perasaan takut menghantui pemikirannya dan melakukan aksi aerobatik selalunya dilakukan menggunakan jet-jet pejuang.

``Saya rasa sungguh bertuah kerana pada masa itu helikopter berkenaan masih dalam tempoh percubaan dan diberi kepercayaan pula melakukan aksi-aksi menarik.

``Oleh sebab itulah mereka kata saya gila tapi apa yang penting saya telah membuktikan segala-galanya,'' katanya yang sukar melupakan kenangan tersebut.

Jelasnya lagi, beliau bukan sahaja berpeluang untuk membawa Rooivalk tetapi diberi peluang untuk melawat kilang pengeluaran helikopter tersebut yang dilengkapi dengan sistem sekuriti paling ketat.

Lahir pada 7 April 1966 di Semenyih, Selangor, Badrul mengimpikan untuk menjadi seorang Juruterbang Penguji yang mana ia merupakan satu tahap tertinggi di dalam unit udara.

Semasa zaman kanak-kanak, cita-cita menjadi seorang anggota polis bukan menjadi pilihannya tetapi atas semangat dan kata-kata rangsang yang diberikan oleh neneknya, beliau mengotakan kata-kata itu.

``Memang sejak kecil saya tidak bercita-cita untuk menjadi polis dan saya tidak ada model untuk dijadikan sebagai contoh tetapi nenek saya selalu berkata apabila besar nanti mesti jadi inspektor polis.

``Bapa saya, Baharshah Abdullah meninggal awal dan oleh kerana tiada kemampuan, saya bekerja sambil belajar dan apabila PDRM memberi peluang saya untuk belajar, saya merebut peluang itu,'' katanya.

Karier hidupnya sebagai anggota polis bermula pada 5 April 1987 ketika berumur 21 tahun setelah beberapa kali berhenti kerja sebagai buruh kasar, kerani bank dan guru sementara.

Selepas tamat latihan asas di Pusat Latihan Polis (Pulapol) selama setahun, beliau ditugaskan di Batalion 11, Pasukan Gerak Am (PGA) di Kuching.

Menurut Badrul, ketika bertugas di Kuching, ramai antara rakannya mencuba nasib untuk berkecimpung di dalam unit udara, tetapi beliau tidak berminat.

Katanya, setelah berfikir panjang, akhirnya pada tahun 1991, beliau membuat permohonan untuk memasuki ke unit udara.

``Sampai bila saya hendak duduk di dalam PGA dan mengapa tidak saya mencuba sesuatu yang baru dalam hidup saya,'' soalnya yang ketika itu mendapat suntikan baru untuk menyertai unit udara PDRM.

Pada 15 Mei 1991, beliau diterima untuk menjalani latihan asas penerbangan di Pangkalan Latihan Unit Udara di Ipoh bagi mendapatkan Lesen Juruterbang Persendirian (PPL).

``Saya diterima untuk menjalani ujian teknikal serta kesihatan dan saya lalui kursus asas penerbangan dengan jayanya sehingga mendapat hadiah pelatih juruterbang terbaik bahagian penerbangan,'' jelasnya yang bangga dengan kejayaannya menjadi anak Melayu pertama menerbangkan pesawat Cessna U206G secara solo pada tahun 1993.

Atas kejayaan dan semangat yang ditonjolkan itu, beliau diberi peluang untuk menjalani latihan asas helikopter bagi mendapatkan Lesen Juruterbang Komersial (CPL) di Chopperline Flight Training di Brisbane, Australia pada tahun 1993.

Selesai menjalani latihan dan mendapat CPL, beliau ditukarkan ke Seksyen Helikopter Unit Udara PDRM sebagai pembantu juruterbang sehinggalah dinaikkan pangkat sebagai Kapten Pesawat pada tahun 1996.

Pada tahun 2000, beliau sekali lagi terpilih untuk menjalani kursus jurulatih penerbangan di Australia selama tiga bulan dan selepas itu dilantik menjadi Jurulatih Penerbangan seterusnya menjadi Pemeriksa Juruterbang Helikopter.

Suami kepada Jamayah Bujang, 37 dan bapa kepada empat orang anak ini sudah berkhidmat di unit udara selama 12 tahun dengan jumlah penerbangan sebanyak 2100 jam dan sudah menguji lebih 11 pelatih penerbangan.

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0424&pub=Utusan_Malaysia&sec=Tentera&pg=te_02.htm#ixzz4ctwUGNGy
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan