ARKIB : 22/02/2003
Oleh AKMAR HISHAM MOKHLES
PERISTIWA yang membawa kepada
penganugerahan pingat Panglima Gagah Berani (PGB) kepada Brigedier Jeneral (B)
Abdul Rahim Abdul Rahman terjadi sewaktu beliau berkhidmat sebagai Ketua Flait
di 10 Skuadron Helikopter Nuri, Kuantan.
Suatu hari Ahad, tanggal 22 Disember
1974, oleh sebab kekurangan juruterbang, beliau telah menjadi Standby Pilot.
Pembantunya pada hari itu ialah
Leftenan Mohd. Nordin Mohd. Kasim TUDM dengan Sarjan Arokiasamy Augustine a/l
U. Ubagarasamy sebagai Kuatermaster Udara.
Pada sebelah petangnya, Abdul
Rahim telah dimaklumkan bahawa sebuah helikopter diperlukan untuk mengeluarkan
dua anggota Kompeni B Rejimen Ketujuh Renjer dari dua lokasi yang berlainan di
kawasan Weng, Baling.
Kedua-dua mereka tercedera
akibat terkena letupan jerangkap samar musuh ketika melakukan operasi di situ.
Tanpa membuang masa, Abdul
Rahim bersama pasukannya serta dibantu seorang doktor, lantas terbang
meninggalkan Kuantan menuju ke lokasi yang ditetapkan.
Perjalanan ke Weng mengambil
masa lebih kurang sejam setengah waktu penerbangan.
Kebetulan ketika itu sudah
lewat petang dan cuaca pula agak kurang baik sehingga memaksanya melakukan
penerbangan yang tinggi untuk mengelakkan sebarang kemalangan.
Di lokasi pertama, Abdul Rahim
terpaksa menggunakan winching untuk mengeluarkan Renjer Noor Ismail yang cedera
parah di kaki selepas helikopter tidak boleh mendarat di tempat tersebut.
Bagaimanapun, tugas tersebut
tidak semudah yang dijangka selepas alat tersebut mengalami kerosakan.
Kerosakan itu telah menyebabkan
kerja penarikan anggota dari bawah ke atas pesawat oleh Augustine menjadi agak
lambat dan sukar kerana terpaksa menggunakan tangan.
Selesai di situ, Abdul Rahim
yang ketika itu berpangkat Kapten kemudiannya bergegas pula ke lokasi satu lagi
untuk menyelamatkan Renjer Amran Sulaiman biarpun alat winching pesawatnya
telah rosak.
Untuk memudahkan lokasi kedua
dikesan, beliau telah meminta ketua pasukan Rejimen Renjer di situ menembak
Very Light ke udara.
Tetapi malangnya di situ juga
tiada kawasan pendaratan helikopter. Cuma terdapat satu ruang kecil antara
dahan-dahan pokok untuk mereka menghulurkan tali winching ke bawah.
Malah keadaan di situ lebih
sukar dari tempat sebelumnya kerana kedudukan mereka berada di atas kawasan
pergunungan serta terdapatnya tiupan angin kencang di sepanjang masa sehingga
menyukarkan Abdul Rahim mengawal pesawat.
Namun dengan pengalaman yang
ada beliau berjaya mengawal pesawat dengan baik.
Sebelum menghulurkan tali
winching, Abdul Rahim membuat keputusan untuk berlegar-legar di sekeliling
kawasan tersebut untuk memastikan tiada musuh berkeliaran di situ di samping
mencari tempat yang paling sesuai.
Setelah berpuashati musuh tidak
kelihatan di situ, beliau lantas merendahkan sedikit pesawat sambil mengarahkan
Augustine menurunkan tali winching.
Ketika tali sedang dihulurkan
pada ketinggian kira-kira 50 meter tanpa diduga, musuh yang muncul entah dari
mana melepaskan tembakan bertubi-tubi ke arah mereka.
Tembakan tersebut telah
menembusi bahagian bawah pesawat. Dalam keadaan cemas itu, Abdul Rahim tidak
boleh menggerakkan pesawatnya ke hadapan untuk meninggalkan tempat tersebut
kerana anggota yang sedang diselamatkan masih lagi tergantung jauh di bawah
pesawat.
Sekiranya beliau terus terbang
ke hadapan kemungkinan besar Amran akan tersangkut di dahan pokok. Untuk
membawa helikopter naik lebih tinggi juga tidak boleh kerana pesawat tidak
mempunyai cukup kuasa untuk berbuat demikian.
Ekoran itu, beliau terpaksa
berhadapan dengan tembakan tersebut sehingga Amran dapat ditarik lebih dekat
kepada pesawat.
Pada waktu itu juga, musuh mula
melepaskan tembakan pusingan kedua ke arah helikopter berkenaan.
Kali ini tembakan datang dari
arah hadapan dan telah memecahkan beberapa peralatan penerbangan pesawat yang
berada di hadapan juruterbang.
Serpihan alat-alat penerbangan
yang pecah telah mengenai kaki Abdul Rahim serta mencederakannya. Melihat
keadaan itu, Mohd. Nordin menasihatkannya agar segera meninggalkan tempat
tersebut.
Disebabkan bimbang keselamatan
mereka, sebaik sahaja menerima isyarat daripada Augustine bahawa Amran telah
pun hampir tiba ke pintu pesawat, beliau lantas meninggalkan tempat tersebut.
Tindakan itu menyebabkan Amran
tergantung di tepi pintu pesawat buat beberapa ketika dalam keadaan
melayang-layang.
Beliau kemudiannya terus
memandu pesawat terbabit ke Markas Taktikal 7 Renjer yang terletak berhampiran
Sekolah Rendah Tanjung Pari, Baling.
Dalam perjalanan, Augustine
telah berjaya menarik Amran ke perut pesawat manakala Abdul Rahim menghantar
laporan kejadian ke markas.
Sejurus pesawat mencecah
tayarnya ke sekolah tersebut, Abdul Rahim terus mematikan enjin pesawat.
Pada waktu itu juga kelihatan
beberapa orang anggota tentera berlari ke arah pesawat membawa tin kosong untuk
menadah minyak helikopter yang keluar dari tangkinya kerana ditembusi peluru
pengganas.
Selepas itu barulah Amran dan
Noor dipindahkan ke helikopter Allouette untuk diterbangkan pula ke Hospital
Besar Pulau Pinang.
Apabila ditanya mengapa dirinya
begitu bersungguh-sungguh untuk menyelamatkan anggota tentera yang cedera pada
ketika itu, Abdul Rahim berkata sebagai seorang bekas pegawai Rejimen Renjer
dan pernah pula beroperasi di hutan belantara, beliau dapat merasakan betapa
tingginya harapan setiap anggota yang sedang beroperasi untuk mendapatkan
bantuan helikopter dari TUDM apabila diperlukan.
Moral anggota Tentera Darat
menurutnya akan berbeza jika bantuan helikopter boleh diperoleh dengan cepat.
``Saya dapat merasakan
bagaimana perasaan seorang anggota yang telah tercedera, rakan-rakan
seperjuangan, keluarga mereka dan anggota batalion terhadap bantuan penerbangan
kecemasan yang diberikan.
``Tugas saya adalah untuk
menyelamatkan mereka. Jadi sekiranya saya gagal berbuat demikian sudah tentu
tidak ada orang yang akan melakukannya,'' katanya.
Bagi beliau, sekiranya anggota
Tentera Darat boleh mendapatkan bantuan helikopter TUDM pada bila-bila masa,
tanpa mengira waktu dan keadaan maka sudah tentu mereka akan melaksanakan apa
juga misi yang dipertanggungjawabkan tanpa berfikir dua kali.
Oleh sebab kebolehan,
keberanian dan kebijaksanaannya dalam mengawal perasaan takut ketika menghadapi
saat-saat cemas dengan membelakangkan segala kepentingan diri maka Abdul Rahim
telah dikurniakan pingat PGB pada 8 Mei 1975 oleh Yang di-Pertuan Agong, Tuanku
Alhaj Abdul Halim Mu'adzam Shah ibni Almarhum Sultan Badlishah.
Selaku Kuatermaster Udara yang
telah turut mengharungi saat-saat genting membantu Abdul Rahim melaksanakan
misinya, Augustine juga telah dikurniakan pingat PGB. Kedua-dua mereka menerima
penganugerahan masing-masing di Istana Negara pada 22 Julai 1975.
Sepanjang kerjayanya sebagai
juruterbang sejak menyertai TUDM pada 28 Ogos 1972, Abdul Rahim pernah menempuh
beberapa pengalaman lain yang mencabar kemampuannya seperti melaksanakan misi
dalam cuaca buruk, ketika hari hampir malam dan pada waktu malam.
Di saat itu kecekapannya
benar-benar teruji apatah lagi pesawat Nuri hanya mempunyai kebolehan yang
terhad untuk bergerak pada waktu malam.
Adakalanya tindakan beliau itu
hampir-hampir meragut nyawanya sendiri.
Misalnya dalam satu kejadian
pada 13 Disember 1973. Ketika itu Abdul Rahim bersama Pembantu Juruterbang
Leftenan Mohd. Mahidin Binawang TUDM dan Kuatermaster Udara Sarjan Hassan
Ibrahim singgah untuk bermalam di Kota Bharu kerana tidak mahu meneruskan
perjalanan ke Kuantan disebabkan hari sudah hampir malam.
Semasa berada di Kem Pengkalan
Chepa, beliau telah dihubungi oleh Ketua Inspektor Ghaffar, salah seorang
Komander Pasukan Polis Hutan (PPH) yang berpangkalan di situ dan memintanya
menghantar makanan kepada anggotanya yang sedang beroperasi.
Anggota terbabit dikatakan
telah beberapa hari kehabisan makanan kerana bekalan tidak dapat dihantar
akibat cuaca buruk.
Mengenangkan kesengsaraan yang
dialami oleh anggota pasukan terbabit, beliau tanpa banyak soal bersetuju untuk
menghantar makanan tersebut walaupun hari sudah hampir malam. Setibanya beliau
ke lokasi yang ditetapkan, hari telah pun malam dan kebetulan hujan mulai
turun.
Memandangkan helikopternya
tidak mempunyai peralatan yang membolehkannya terbang pada waktu malam dan
dalam keadaan cuaca buruk, maka terpaksalah Abdul Rahim bergerak pulang dengan
berpandukan cahaya lampu kenderaan di jalan raya.
Akhirnya selepas bertungkus
lumus mereka tiba ke lapangan terbang Pengkalan Chepa pada pukul 9 malam. Satu
lagi peristiwa yang tidak dapat dilupakannya berlaku senja 19 April 1974.
Waktu itu beliau bersama dengan
Pembantu Juruterbang Leftenan Muda Raja Badrul Zaman Raja Hussein TUDM telah
diminta memberi bantuan udara dalam Gerakan Gonzales Pertama di kawasan Hutan
Simpan Kinta.
Mereka ditugaskan untuk
mengeluarkan anggota Z Skuadron 1 RGK yang telah tercedera serta anjing
pengesan bernama Ben yang terkorban setelah di serang hendap pengganas ketika
sedang membuat penjejakan.
Setibanya di tempat kejadian
hari telah pun gelap. Disebabkan itu, Abdul Rahim terpaksa menggunakan lampu
untuk membuat winching bagi mengeluarkan anggota komando terbabit.
``Apa yang saya lakukan itu
adalah kerana ingin membuktikan kepada anggota Tentera Darat bahawa TUDM
sentiasa bersedia dan segera membantu mereka apabila diperlukan tidak kira di
mana sahaja, pada sebarang masa dan dalam keadaan apa sekalipun,'' kata Abdul
Rahim.
Kisah keberanian mereka berdua
dipaparkan dengan mendalam dalam buku Pahlawan Angkatan Tentera Malaysia
tulisan Syed Othman Syed Omar.
Pada satu lagi kejadian yang
berlaku pada 21 September 1974 dalam Op Indera, setelah melaksanakan misi pada
hari tersebut di sebelah petangnya Abdul Rahim mendapati pesawatnya rosak
sedangkan pada keesokan harinya beliau dikehendaki membuat penerbangan.
Dengan sebab itu, beliau tidak
mempunyai pilihan lain selain membawa pesawat berkenaan balik ke Kuantan untuk
diperbaiki.
Kira-kira pukul 7 malam, beliau
telah memohon kebenaran daripada Komander Udara, Mohd. Ngah Said untuk membuat
penerbangan malam ke Kuantan.
Selepas mendapat kebenaran,
Abdul Rahim bersama Leftenan Nor Ibrahim Sulaiman TUDM dan Kuatermaster Udara
Staf Sarjan Isa meninggalkan Bentong untuk menuju ke Kuantan.
Selang tidak berapa lama
selepas itu, hujan turun dengan lebatnya.
Setibanya di Kuantan di saat
hujan masih lebat, Abdul Rahim hampir melanggar palong lombong bijih timah
kerana menyangkakan tempat tersebut adalah Lapangan Terbang Kuantan.
Sepanjang kerjayanya, beliau
pernah melakukan operasi mencari dan menyelamat mangsa banjir di Terengganu
pada waktu malam dan tugas itu amatlah sukar.
Abdul Rahim juga pernah
ditugaskan mencari orang kampung yang terperangkap dalam banjir untuk dibawa ke
tempat yang selamat.
Bagaimanapun, satu pengalaman
ngeri yang tidak mungkin dapat dilupakannya terjadi ketika berkhidmat di TUDM
Labuan pada 15 Oktober 1973.
Beliau dan Leftenan Muda Wee
Kong Beng TUDM serta Kuatermaster Sarjan Hua dalam satu penerbangan telah
menghadapi masalah kerosakan sehingga terpaksa melakukan pendaratan cemas.
Dalam usaha tersebut, ekor
pesawat Nuri yang dipandunya patah semasa melakukan pendaratan.
sumberArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0222&pub=Utusan_Malaysia&sec=Tentera&pg=te_04.htm#ixzz4ccjsoBDj
© Utusan Melayu (M) Bhd
left muda wee kong beng itu bapa saudara saya,beliau meninggal kemalangan heli jatuh dalam kem,tak silap hendak mengambil ketua polis di muar sebab sakit dan beliau di kebumikan kg fikri terengganu,waktu itu sy umur 10th
BalasPadambeliau meninggal dengan pangkat kapt ,beliau di anugerahkan pingat A.m.N SElepas balik dari new zealand
BalasPadam