ARKIB : 03/09/2000
Erti kemerdekaan pada era IT
Bagaimanapun, lima tahun lalu
ramai yang mempersoalkan idea MSC termasuk rakyat tempatan dan pelabur asing.
Kecurigaan mengenai keupayaan dan kedudukan Malaysia dalam merealisasikan idea
berkenaan berada di puncak.
Kritikan dan kecaman asing
kononnya MSC tidak lebih daripada ladang getah dan kelapa sawit parah dengan
kegawatan politik dan ekonomi Malaysia tiga tahun lalu.
Semua itu menjadi kenangan
pahit bagi Perbadanan Pembangunan Multimedia (MDC) iaitu agensi yang mengawasi
perkembangan MSC.
Pengerusi Eksekutif MDC, Tan
Sri Othman Yeop Abdullah menyifatkan projek itu sebagai satu rancangan negara
yang penting.
''Lihatlah MSC sebagai perisai
yang mempertahankan kedaulatan kita,'' kata Othman dalam satu interviu di
Cyberjaya Jumaat lalu.
Beliau memberitahu wartawan G.
MANIMARAN dan LUKMAN ISMAIL bahawa projek MSC akan membantu mempertahankan
kemerde-kaan Malaysia yang dicapai 43 tahun lalu.
Beliau kecewa kerana sesetengah
pihak masih terus menyalah anggap MSC dan mentafsirkan pembangunan projek
berkenaan dari sudut negatif dan pandangan serong.
MINGGUAN: Kini kita berada
dalam era globalisasi yang dikatakan mampu menghakis kuasa ekonomi Malaysia
yang sebenarnya masih dalam proses pembangunan. Apakah benar kerajaan telah
mengambil langkah berani lagi bijak dengan memperkenalkan MSC lima tahun lalu?
OTHMAN: Kalaulah tidak ada MSC,
kalaulah tidak ada MSC ketika ini, yang jelas pegawai-pegawai kerajaan akan
menggunakan projektor transparensi pada majlis taklimat. Kalau dilihat
syarikat-syarikat kita pun begitu. Nyata sekali. Sekarang ini kalau kita pergi
ke pejabat kerajaan, mereka akan menggunakan perisian powerpoint, tidak lagi
transparensi. Sungguh canggih. Inilah perubahan budaya.
Kedua, kita lihat anak-anak
kita tidak mahu lagi kerja makan gaji. Mereka menubuhkan syarikat sendiri dan
menuju ke sektor teknologi tinggi. Ia merupakan sesuatu yang kita tidak pernah
dengar sebelum ini. Dahulu kalau dia belajar Teknologi Maklumat (IT), perkara
pertama ialah dia hendak kerja dengan IBM, Microsoft atau Intel.
Lima tahun lalu pelabur asing
melabelkan projek MSC sebagai ladang getah yang tidak memanfaatkan mereka.
Bagaimana pula dengan tahap keyakinan mereka hari ini?
OTHMAN: Berasaskan pada komen
anggota Panel Penasihat Antarabangsa MSC (IAP), pandangan mereka amat
meyakinkan. Ini dinyatakan sendiri oleh peneraju-peneraju industri. Mereka
melihat MSC berkembang melepasi tempoh sasaran yang ditetapkan. Keduanya, ia
menyediakan pakej yang lengkap dan memenuhi keperluan mereka. Hari ini syarikat
asing yang memohon status MSC akan merasakan satu kerugian jika permohonan
mereka tidak mendapat kelulusan. Bagi mereka taraf MSC sendiri dilihat sebagai
satu pengiktirafan ke atas kredibiliti. Ia merupakan sesuatu yang baik. Kini
buku-buku antarabangsa yang menyentuh dasar Teknologi Komunikasi Maklumat (ICT)
akan menyebut nama MSC.
Tan Sri melihat penggunaan
komputer bimbit (yang digunakan oleh beliau sebagai sumber rujukan ketika
diwawancara oleh Mingguan Malaysia) merupakan kesan MSC ke atas diri Tan Sri
sebagai rakyat Malaysia?
OTHMAN: Ya. Ia memudahkan saya
kerana kalau tidak, mungkin jawapan itu cetek sedikit. Kalau kita ada cukup
bahan, saya pun merasa yakin untuk menjawab. Ada perbezaan berbanding dahulu.
Kini segala maklumat boleh dimuatkan dalam komputer ini, dan maklumat mudah
diperoleh. Kalau kertas, mungkin tercicir, hilang. Dengan cara ini, kita cuma
mengemaskinikan maklumat dari masa ke masa. Maklumat ini khusus untuk Mingguan
Malaysia, kalau perlu, anda boleh simpan di arkib (Pusat Sumber) untuk kegunaan
susulan. Ini kali kedua saya gunakan komputer ketika menemui media.
Bagaimana Tan Sri melihat
perkembangan MSC dalam tempoh lima tahun lalu?
OTHMAN: Pada 1995 kita buat
kajian manakala pada tahun berikutnya 1996 iaitu bulan Ogos, Perdana Menteri
secara rasmi mengisytiharkan MSC di samping mengumumkan pelantikan saya sebagai
Pengerusi Eksekutif. Pada mulanya kita merasa curiga untuk melaksanakan secara
teratur dan mencapai kemajuan dengan lancar sebagaimana diharapkan oleh
kerajaan. Lebih-lebih kita tiada rujukan langsung sama ada dari luar negara
ataupun dalam negara.
Melihat kembali suka dan duka
dalam tempoh empat tahun lepas (sejak dilantik sebagai Pengerusi Eksekutif),
saya rasa bahawa kita telah mencapai kejayaan yang cemerlang dalam melaksanakan
MSC. Kita telah berjaya menubuhkan sebuah koridor. Pada tahun lepas, Perdana
Menteri secara rasmi telah melancarkan MSC. Dan ketika ini, masyarakat global,
kalau disebut MSC, pihak industri dalam sektor ICT dan perancang-perancang
dasar pembangunan mengetahui konsep MSC.
Walaupun pada mulanya mereka
menyatakan tidak mungkin perkara ini berjaya kerana kelemahan-kelemahan dan
jurang-jurang tertentu yang kita hadapi, tetapi kita berjaya menangkis persepsi
itu.
Sekarang kita mempunyai 37
syarikat yang bertaraf dunia. Kita ada penandarasan bahawa pada akhir tahun
2003, kita bercadang mencapai 50 syarikat bertaraf dunia. Jadi, 37 syarikat
setakat ini merupakan pencapaian baik sekali walaupun kita ada dua tahun lebih
untuk mencapai tahap 50 buah. Di samping itu, kita juga telah melancarkan tujuh
aplikasi.
Sebagaimana janji kita kepada
dunia, kita akan merupakan negara yang ulung sekali menggubal undang-undang
siber yang meliputi segala aspek ICT. Setakat ini enam undang-undang telah
diluluskan dan banyak negara telah meneliti undang-undang itu sebagai rujukan
mereka khususnya berkaitan e-dagang.
Kini kita telah berjaya menarik
pelaburan melalui syarikat-syarikat berstatus MSC yang berjumlah 362 buah
semuanya. Ini penting kerana kalau kita ukur kejayaan kita dengan bilangan ini,
mungkin orang akan mengatakan apa yang penting sangat dengan sejumlah syarikat
ini. Kesemua 362 syarikat ini mewujudkan pekerjaan bernilai tinggi dalam tempoh
lima ia beroperasi dan mewujudkan lebih daripada 35,000 pekerjaan.
Kita mengakui dari segi
perkembangan ke luar negara kita tidak begitu membanggakan berbanding dengan
India dan Ireland. Tetapi mereka telah lama dalam bidang ini dan kita baru
sahaja memulakannya.
Tadi Tan Sri mengatakan
mengenai soal curiga terhadap MSC. Bagaimana MDC dan kerajaan menangani
kecurigaan ini?
OTHMAN: Yang pertama ialah
disebabkan pucuk pimpinan kerajaan kita. Saya fikir tanpa mendapat sokongan
daripada pihak pemimpin, kita tidak akan dapat menjalankannya. Kedua ialah
fleksibiliti yang diberi oleh kerajaan kepada syarikat MDC untuk menjalankan operasi.
Ini merupakan faktor penting. Ketiga ialah kita dapat mengatur pekerja-pekerja
di MDC, yang kebanyakannya berpengalaman dan berkualiti. Setiap seorang itu ada
keupayaan yang tinggi, mereka dapat mewujudkan keyakinan kepada pelabur-pelabur
tentang betapa serius kita terhadap MSC dan bagaimana kita dapat melaksanakan
setiap janji yang dibuat.
Menyentuh mengenai curiga tadi,
terdapat juga kecurigaan negatif. Pada peringkat awal, ramai yang tidak percaya
kepada idea MSC. Ini termasuk pihak asing. Bagaimana kerajaan mengatasinya?
OTHMAN: Persepsi negatif ini
sentiasa ada. Kalau tiada, ini akan menjadi masalah kerana anda merasa selesa.
Kalau orang selalu mengatakan rasa tidak puas hati, kita tanya balik apa
kelemahan kita. Kita menganggap ini sebagai kritikan ke atas diri sendiri.
Masalah yang timbul ialah
apabila kritikan itu tidak membina, mereka yang melemparkan tuduhan tidak faham
apa maksud idea ini. Mereka berkata apa gunanya membangunkan MSC, sebagai
contoh E-Village. Ia adalah satu projek untuk mengatasi jurang dalam ICT.
Jurangnya ialah mengadakan kandungan perisian menggunakan pendekatan animasi
dan kaedah 2D atau 3D bagi tujuan pendidikan hiburan, permainan, e-dagang dan
teleperubatan. Tuduhan yang disampaikan ialah ia merupakan hiburan semata-mata,
membawa maksiat tanpa memahami matlamatnya.
Apabila tuduhan macam ini
dilemparkan, kita ada kalanya merasa kecewa. Mengapa tidak orang ramai memahami
dahulu matlamat MSC? Sekiranya kita tidak mengeluarkan kandungan perisian
tempatan yang mencerminkan budaya kita, maka kita terpaksa membawa masuk
kandungan yang menggambarkan budaya asing. Ini akan mengongkong pemikiran kita
walaupun kita telah merdeka. Ideanya ialah membebaskan daripada budaya asing.
MSC ialah alat membebaskan kita daripada budaya asing.
Mengapa sesetengah pihak hanya
melihat MSC dari sudut negatif?
OTHMAN: Ini adalah fikiran yang
saya rasa mengelirukan. Apabila seorang itu mempunyai pandangan serong, dia
punyai fikiran keliru. Itu adalah masalah yang kita hadapi untuk memujuk mereka.
Tetapi kita perlu meneruskan usaha membangunkan MSC.
Masalah kedua ialah apabila ada
orang mengatakan bahawa pembangunan MSC cuma bersifat infrastruktur sahaja.
Walhal kita mendapati ia lebih daripada itu termasuk undang-undang siber,
sumber manusia, pusat inkubator dan usaha sama. Semua adalah satu pakej yang
komprehensif.
Terdapat juga pandangan bahawa
MSC membawa kesan negatif. Penjelasan Tan Sri?
OTHMAN: MSC merupakan tempat
menjalankan aktiviti-aktiviti ekonomi menggunakan asas kita sendiri. Kalau
tidak ada usaha ini, kita akan diikat oleh asas pihak Barat. MSC adalah perisai
kita dalam menghadapi kesan globalisasi. Dalam tahap tertentu ia merupakan
perisai bagi kita mengelakkan kesan negatif. Tidak dapat dinafikan wujud kesan
negatif menerusi Internet yang boleh menjejaskan kita. Tetapi ia juga akan
wujud kalau tiada MSC.
Kita juga perlu menilai
kelebihan dari sudut ekonomi. Misalnya, rakyat Ireland kini mengeksport
perisian bernilai kira-kira AS$67 bilion setahun dengan hanya memiliki penduduk
seramai 3.5 juta orang. Satu ketika dahulu mereka miskin. Kini disebabkan oleh
tumpuan ke atas penyelidikan dan pembangunan (R&D), syarikat-syarikat
Ireland kukuh.
Jadi begitulah harapan kita
iaitu melalui MSC kita mewujudkan aktiviti bernilai tinggi. Apa yang MSC cuba
buat ialah membawa nilai tokok yang lebih dengan milik kita.
Sebentar tadi Tan Sri ada
mengatakan Tan Sri kecewa dengan tuduhan tidak membina. Apa yang dimaksudkan?
OTHMAN: Kecewa kerana fikiran
sesetengah rakyat negara ini yang prejudis. Mereka perlu bersikap terbuka.
Dengan adanya MSC kita akan ada asas sendiri, kemudahan pendidikan, aktiviti
perundingan yang kita jalankan, aktiviti pelaburan menerusi modal teroka dan
yang lain. Saya harap kita akan menerima pulangan daripada aktiviti-aktiviti
lain.
MSC bukan sahaja membangunkan
sektor ICT dalam negara tetapi juga memberi idea kepada dunia luar. Komen Tan
Sri?
OTHMAN: Banyak negara seperti
Indonesia, Thailand dan Mesir selain Korea Selatan ingin mempelajari dan
mewujudkan kerjasama dengan kita. Ini merupakan satu perkembangan yang sihat.
Hanya melalui persaingan sihat ini kita boleh mengadakan pasaran yang lebih
besar dalam setiap aplikasi. ASEAN umpamanya mempunyai pasaran luas dengan
penduduk lebih 500 juta orang. Disebabkan kemajuan ASEAN dalam IT lemah, maka
kita tidak dapat menggunakan penduduk yang ramai untuk memesatkan kemajuan. Ini
merupakan aspek yang mengikat kita. Jika setiap negara ASEAN mempunyai visi
seperti kita, ASEAN boleh muncul sebagai nadi pembangunan teknologi tinggi
rantau ini seperti Eropah dan Amerika Syarikat (AS).
Setakat ini, adakah Tan Sri
secara peribadi, MDC pada umumnya dan kerajaan keseluruhannya berpuas hati
dengan perkembangan projek MSC?
OTHMAN: Kerajaan, berasaskan
kepada kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Perdana Menteri, saya fikir berpuas
hati. Namun begitu kita akan terus bekerja lebih keras untuk mengatasi hub-hub
yang lain, ingin tiga atau empat langkah ke hadapan. Jadi, kita mengubahsuaikan
cara kita mempromosikan MSC.
Tan Sri merupakan orang yang
paling dekat dengan Perdana Menteri dalam pembangunan IT Malaysia. Bolehkah Tan
Sri berkongsi pengalaman dengan kami perasaan Perdana Menteri tentang
perkembangan MSC kini?
OTHMAN: Perdana Menteri berkata
beliau berpuas hati. Satu dua perkara kita tidak dapat selesaikan dengan cepat.
Misalnya dalam menghasilkan skrin, di mana saya telah berjanji untuk
mengeluarkan sebuah skrin yang berdasarkan teknologi fiber. Ini adalah hak
cipta kita. Saya berjanji untuk mengeluarkan sebelum 31 Ogos lalu. Disebabkan
oleh faktor-faktor tertentu kita menangguhkan dan hanya dapat mengeluarkan
penghujung tahun ini. Itu yang Perdana Menteri merasa kurang senang kerana
pesaing-pesaing pun mula membangunkan skrin seumpama itu. Yang lain-lain, saya
rasa Dr. Mahathir berpuas hati.
Apakah ukuran yang digunakan
untuk menilai kejayaan MSC?
OTHMAN: Dalam pelan induk kita
membahagikan ukuran itu kepada tiga. Pertama ialah petunjuk korporat. Kedua,
ukuran infrastruktur manakala ketiganya, petunjuk makro.
Di bawah petunjuk korporat,
antaranya kita tinjau dari segi sasaran syarikat MSC yang kita perlu capai dan
jumlah yang kita luluskan. Sasaran setiap tahun ialah 100 buah diluluskan. Jadi
setakat ini kita telah berjaya lakukan kerana permohonan sebenar hanya bermula
pada tahun 1997. Kini terdapat 362 buah syarikat bermakna kita mencapai
sasaran. Dari sudut R&D, bilangan syarikat asing dan Malaysia yang berganding.
Ini melibatkan pemindahan teknologi. Kita juga ukur dari segi pertumbuhan
syarikat Malaysia. Ini penting kerana ia merupakan kesan limpahan MSC.
Di bawah petunjuk
infrastruktur, pewujudan peluang sekolah bestari. Kedua ialah pembangunan
infrastruktur dan kualiti perkhidmatan sama ada telekomunikasi, Internet dan
aktiviti nilai tinggi. Kemudian undang-undang siber dan standard yang sama
untuk semua aplikasi perdana.
Petunjuk makro memfokus kepada
penubuhan kemahiran bernilai tinggi di Malaysia. Kita hendak mencapai 30
peratus daripada 9.1 juta pekerja berpengetahuan menjelang tahun 2005. Ukuran
susulan ialah e-dagang bagi memastikan barangan kita tiba di pasaran global.
Ini merupakan antara petunjuk yang kita gunakan bagi memastikan syarikat tempatan
mencapai taraf dunia.
Pada hari ini kemajuan MSC
berada di tahap mana?
OTHMAN: Kita telah keluar
daripada tahap pertama. Pelan induk MSC terdiri daripada tiga tahap. Tahap
pertama membina semua infrastruktur. Kini beralih ke tahap pelaksanaan. Pada tahun
2003, 2005, pelaksanaan ialah ke negeri-negeri di Semenanjung dan di Sabah dan
Sarawak. Itu merupakan cabaran yang paling besar. Kini negeri-negeri itu adalah
sebahagian daripada MSC dengan adanya sekolah bestari, teleperubatan dan
infrastruktur.
Adakah MDC menerima kerjasama
yang secukupnya daripada pihak swasta?
OTHMAN: Kalau kita melihat dari
segi pelaburan asing, ia menggalakkan. Ada yang berinovatif tinggi. Kalau dari
segi syarikat kecil dan sederhana dalam negeri juga amat menggalakkan. Dari segi
perniagaan tradisional tempatan, tidak berapa menggalakkan. Bank-bank, syarikat
insurans dan perladangan belum tampil. Kami berharap syarikat-syarikat besar
itu akan menyebarkan kesan limpahan MSC. Kini bank-bank masih sibuk dengan
urusan penggabungan. Kami masih menunggu. Jika mereka tidak bergerak cepat dan
apabila Perjanjian Perdagangan Sedunia (WTO) dilaksanakan kita akan 'tenggelam'
di sebalik kesan pelaksanaannya.
Adakah mereka enggan menyertai
MSC?
OTHMAN: Tidak, mereka terikat
dengan perkembangan di persekitaran masing-masing. Mereka masih tidak menyusun
semula aktiviti mereka, masih dengan aktiviti lama. Masih perlahan. Untuk kekal
bersaing anda perlu menggunakan kelebihan IT. Itu merupakan harapan kami di
sini dan harapan Perdana Menteri. Kami meminta mereka supaya menyusun semula
strategi organisasi dan menguasai kelebihan-kelebihan teknologi baru.
Pandangan umum ialah peluang
MSC banyak digunakan oleh syarikat asing. Penyertaan Bumiputera kurang.
Bukankah ini satu kekurangan Tan Sri?
OTHMAN: Syarikat Bumiputera
lebih daripada 34 peratus. Syarikat tempatan sama ada bumiputera, India ataupun
Cina sememangnya memuaskan. Mereka boleh bersaing dengan syarikat yang lebih
baik dari AS dan Eropah. Kalau anda melawat pusat inkubator, anda dapat melihat
pencapaian mereka yang sangat baik.
Selepas lima tahun konsep MSC
diperkenalkan, sejauh mana penerimaan konsep itu di kalangan rakyat tempatan?
OTHMAN: Itu sukar untuk dijawab
sebab tiada kajian dibuat. Kalau kita menggunakan ukuran proksi, dari segi
bilangan pelajar yang mendaftar untuk belajar dalam bidang kejuruteraan dan IT,
ini adalah paling tinggi. Jika kita menggunakan ini sebagai ukuran, tahap
pemahaman meningkat berbanding dahulu. Bercakap mengenai sekolah bestari, semua
orang hendak sekolah bestari.
Setakat ini kita hanya
menyentuh mengenai kelebihan dan kejayaan MSC. Pada pandangan peribadi Tan Sri,
apa kekurangan yang wujud?
OTHMAN: Ia adalah kekurangan
yang saya sebutkan tadi. Kita perlu memiliki lambang di mana sebuah syarikat
tempatan menjadi syarikat berkelas dunia. Selepas lima tahun, masih belum wujud
syarikat seperti itu. Di India, Ireland, Singapura ada. Kita belum ada.
Kita perlu mewujudkan lambang
ini, yang mampu mengibarkan bendera Malaysia di dunia. Kita perlu wujudkan
syarikat itu sekarang juga, menjelang penghujung tahun ini. Kami sedang
berusaha ke arah itu dan telah meminta kerjasama kerajaan dalam hal ini.
Sumber-Artikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0903&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_01.htm#ixzz4ayWuVMiI
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan