Selasa, 21 Mac 2017

Kenapa Rasulullah kahwin dengan hamba



ARKIB : 10/03/2002
 Bicara Agama oleh Astora Jabat
(astora@email.com)
TIDAK semua orientalis tidak baik kerana ramai daripada mereka membincangkan pelbagai isu agama secara ilmu sama ada yang berkait dengan Islam mahupun yang berkaitan dengan agama-agama lain.

Pada waktu yang sama ramai juga orientalis tidak baik yang menjadi crusader atau pejuang Perang Salib yang melancar Perang Salib pemikiran ke atas Islam dan umatnya.

Dalam keghairahan ramai di kalangan kita menolak golongan ulama konservatif yang jumud, penulis berpendapat jangan sama sekali sampai kita terperangkap menjadi mangsa Perang Salib pemikiran para orientalis yang tidak baik itu.

Nasihat ini penulis ditujukan kepada semua orang kita yang berpendidikan Inggeris atau mereka yang mendalami pemikiran agama dengan merujuk kepada buku-buku rujukan dalam bahasa Inggeris.

Di antara tajuk yang gemar dibincangkan oleh para orientalis tidak baik itu ialah dakwaan bahawa agama yang diseru oleh Rasulullah s.a.w. sebagai agama jahiliah, baginda belajar agama daripada ahli agama Yahudi dan Kristian, baginda sakit jiwa dan gila, baginda menyebar Islam dengan pedang, baginda kaki perempuan dan lain-lain.

Dakwaan baginda kaki perempuan inilah yang penulis akan bincangkan minggu ini.

Baginda didakwa begitu kerana baginda berkahwin secara sah dengan beberapa orang wanita bebas dan hamba yang telah dibebaskan oleh baginda.

Perlu diterangkan bahawa berkahwin lebih daripada satu bukan bermula dengan Islam atau Nabi Muhammad s.a.w. Sebaliknya perkara itu wujud sejak beratus dan beribu tahun sebelum ketibaan Islam.

Semua agama langit sebelum Islam membenarkan diamalkan poligami. Agama Yahudi pada masa lalu sebagaimana disebut dalam Taurat membenarkan lelaki berkahwin tanpa batas. Dengan itu tidak hairan jika nabi-nabi yang diutus kepada umat Yahudi berkahwin dengan ramai wanita.

Nabi Sulaiman alaihissalam sebagai contoh berkahwin dengan ratusan wanita. Bagaimanapun, sesetengah ahli agama Yahudi yang dikenali sebagai rabi membataskan perkahwinan kepada empat orang wanita seperti yang terdapat di dalam Islam. Pembatasan itu dilakukan berdasarkan kepada amalan Nabi Yaakub alaihissalam yang berkahwin dengan empat wanita saja.

Kini amalan berkahwin lebih daripada satu jarang terdapat di kalangan orang Yahudi di Israel dan negara-negara Barat. Tetapi orang Yahudi di negara-negara Arab atau keturunan Arab masih mengamalkan ajaran berkahwin lebih daripada satu.

Orang Kristian juga mengamalkan berkahwin lebih daripada satu. Maharaja Constantine dan puteranya berkahwin lebih daripada satu.

Mararaja Vlabius Valentian pula telah mengeluarkan undang-undang membenarkan semua lelaki berkahwin dengan beberapa wanita jika mereka mahu dan mampu.

Cuma amalan tradisi itu mula diharamkan pada zaman Maharja Justinian. Namun, pengharaman itu hanya dalam teori saja, tetapi dalam alam nyata majoriti orang Kristian pada zaman pertengahan masih kekal dengan amalan berkahwin lebih daripada satu.

Pada zaman keagungan firaun, Rom dan Yunan beribu-ribu tahun dulu juga terdapat amalan poligami.

Orang Arab pada zaman jahiliah juga mempunyai isteri yang sangat ramai dan ada di kalangan mereka kekal dengan isteri masing-masing setelah memeluk Islam.

Bagaimanapun, setelah diturunkan wahyu mengehadkan lelaki Islam berkahwin dengan empat orang wanita sahaja, orang Islam termasuk para sahabat yang mempunyai ramai isteri mengambil tindakan menalakkan isteri masing-masing dan meninggalkan empat orang isteri saja di bawah tanggungan mereka.

Ini seperti dilakukan oleh orang Islam dari Bani Thaqif seperti Ghilan ibn Salmah, Sufian ibn Abdullah dan Massu'ud ibn Amer di mana masing-masing yang mempunyai sepuluh orang isteri terpaksa menalak enam orang dan meninggalkan empat isteri di bawah tanggungan mereka.

Begitu juga yang dilakukan oleh Nufl ibn Mu'awiah yang mempunyai lima isteri, Abdul Mutalib ibn Hashim mempunyai enam isteri, Abu Sufian dan Safwan ibn Umaiyah mempunyai enam isteri dan al-Mughira ibn Shu'bah mempunyai 70 atau 93 orang isteri mengikut sesetengah riwayat.

Sebagai agama yang membuat perubahan secara evolusi dalam semua perkara, perkahwinan tanpa batas dihadkan sedikit demi sedikit sehingga pada hari dikeluarkan peruntukan dalam al-Quran membenarkan berkahwin empat orang wanita dengan syarat yang amat ketat dan penghapusan perhambaan.

Perkahwinan Rasulullah dengan beberapa orang wanita walaupun merupakan hak khusus bagi baginda sebagai utusan Allah, tetapi tidak patut dilihat kecuali dalam konteks amalan berkahwin lebih daripada satu itu merupakan amalan turun-temurun masyarakat sejak ratusan dan ribuan tahun.

Jika dilihat dalam konteks itu kita akan dapati bahawa perkahwinan Rasulullah adalah satu pengorbanan yang besar. Malah di sebalik perkahwinan itu terdapat banyak matlamat lain termasuk untuk mendampingi sesuatu kaum, bangsa dan negara dan mendekatkan orang dengan Islam.

Cuba perhatikan beberapa fakta ini.

Rasulullah yang berusia 25 tahun berkahwin dengan wanita tua berusia 40 tahun iaitu Khadijah binti Khuwailid.

Baginda tidak berkahwin dengan mana-mana wanita kecuali selepas Khadijah meninggal dunia. Baginda kekal dengan satu isteri selama 15 tahun.

Disebut dalam kitab Zadul Mi'ad bahawa Rasulullah tidak mengahwini wanita-wanita lain kecuali selepas Khadijah binti Khuwailid meninggal dunia dan kemudian baginda mengahwini Saudah binti Zama'ah. Semua anak baginda lahir dengan Khadijah kecuali Ibrahim.

Semua isteri baginda adalah janda kecuali Aisyah yang diakad nikah dengan Rasulullah pada usia enam atau tujuh tahun. Baginda tidak menggauli Aisyah kecuali selepas Aisyah berusia sembilan atau sepuluh tahun.

Inilah antara alasan yang digunakan oleh sesetengah orientalis untuk mengaibkan Rasulullah. Tetapi riwayat tentang usia Aisyah itu sendiri yang dicatatkan selepas 500 tahun itu bukan fakta yang muktamad.

Ini sama juga dengan usia Khadijah 40 tahun ketika berkahwin dengan Rasulullah yang dipertikaikan oleh sesetengah sarjana Islam. Salah seorang sarjana Islam yang mempertikai usia Khadijah itu ialah guru penulis, Dr. Suhial Zakkar yang berasal dari Syria. Beliau berhujah bahawa jika betul Khadijah berusia 40 tahun ketika berkahwin dengan Rasulullah, masakan dia boleh melahirkan tujuh orang anak dengan baginda.

Tiga daripada mereka lelaki dan baki empat orang wanita.

Beberapa wanita yang merupakan hamba dikahwini Rasulullah selepas Rasulullah membebaskan mereka terlebih dahulu.

Ini kerana telah menjadi dasar dalam Islam membenarkan lelaki Islam berkahwin dengan hamba untuk membebaskan mereka daripada perhambaan. Dasar ini tidak pernah diamalkan oleh mana-mana bangsa pada zaman itu kerana semua bangsa menerima perhambaan sebagai salah satu sistem masyarakat.

Dengan ada dasar itu dalam Islam menyebabkan perhambaan terhapus secara beransur-ansur. Sebagai contoh anak yang lahir daripada hamba yang dikahwini lelaki Islam menjadi orang bebas. Malah wanita hamba itu pula yang dipanggil umm al-walad menjadi bebas selepas suaminya meninggal dunia.

Ibn Hisyam ada menukilkan beberapa cerita yang menarik mengenai perkahwinan Rasulullah dengan hamba seperti Juwairiah yang ditawan dalam satu peperangan.

Salah satu cerita yang dikutip di sini ada menyebut bahawa Juwairiah telah menjadi habuan perang kepada Thabit bin Qaisy bin asy-Syammas al-Ansari.

Kemudian Rasulullah membeli Juwairiah daripada Thabit dan membebaskannya. Setelah itu baginda mengambilnya sebagai isteri. (Ibn Hisyam, juz kedua, muka surat 646)

Satu lagi cerita ialah mengenai perkahwinan Rasulullah dengan seorang hamba wanita iaitu Raihanah binti Zaid.

Kitab Zad al-Mi'ad menyebut bahawa Rasulullah telah membebaskan Raihanah daripada perhambaan dan mengahwininya.

Maria al-Qibtiyyah pula ialah seorang hamba wanita beragama Kristian yang merupakan pemberian dari Mesir. Bapa Maria adalah orang Qibti Mesir dan ibunya pula merupakan orang Yunan (Greek). Maria inilah yang menjadi isteri kedua Rasulullah yang melahirkan anak ketujuh baginda yang diberi nama Ibrahim.

Seorang hamba wanita lain yang dikahwini Rasulullah ialah Safiah binti Huyei dari kaum Yahudi Bani Nadir.

Safiah dikatakan dari keturunan Nabi Harun alaihissalam, adik kepada Nabi Musa alaihissalam. Safiah merupakan anak kepada orang besar dan ketua suku Bani Nadir di mana bapanya terlibat dalam merancang komplot untuk membunuh Nabi. Komplot itulah yang menyebabkan kaum Yahudi diusir dari Madinah.

Suami Safiah mati semasa dalam pertempuran dan Safiah menjadi tawanan. Bagaimanapun, Rasulullah membebaskannya dan mengambil wanita itu menjadi isteri.

Perkara terakhir yang penulis ingin jelaskan di sini ialah para sejarawan Islam tidak bersepakat tentang jumlah isteri Rasulullah. Ada yang berkata baginda mempunyai sebelas orang isteri, ada yang berkata baginda ada 14 dan 15 isteri.

Cuma jika kita merujuk kepada Ibn Hisyam dalam kitab Sirahnya (juz kedua, muka surat 644-648) didapati beliau menyebut bahawa isteri-isteri Rasulullah s.a.w. yang dipanggil Umahat al-Mu'minin sembilan orang kesemuanya seperti Aisyah binti Abu Bakar, Hafsah bin `Umar bin al-Khattab, Ummu Habibah bin Abu Sufyan bin Harb, Ummu Salmah bin Abu Umaiyah bin al-Mughirah, Saudah binti Zama'ah bin Qais, Zainab binti Jahsy bin Ri'ab, Maimunah binti al-Harith, Jurairiah binti al-Harith bin Abu Dhirar dan Safiyyah binti Huyai bin Akhtab.

Pengarang yang sama berkata, wanita yang dikahwini dan digauli Rasulullah adalah sebelas orang kesemuanya termasuk sembilan orang yang bergelar Ummu al-Mu'minin itu.

Dua daripada mereka meninggal dunia sebelum baginda, iaitu Khadijah binti Khuwailid dan Zainab binti Khuzaimah.

Sembilan daripada mereka meninggal dunia selepas baginda wafat. Dua daripada mereka dikahwini baginda tanpa menggauli mereka iaitu Asma' binti an-Nu'man al-Kindiah dan Amrah binti Yazid al-Kilabiah

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2002&dt=0310&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4bxnwHwBr© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan