Jumaat, 10 Mac 2017

Sekolah Wawasan...tidak semestinya tiga komponen aliran

ARKIB : 24/08/2000
Misalnya, Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil dengan Sekolah Jenis Kebangsaan Cina, atau Sekolah Jenis Kebangsaan Cina dengan Sekolah Kebangsaan, atau padanan berdua yang lain.

Kata Setiausaha Parlimen Kementerian Pendidikan, Datuk Mahadzir Mohd. Khir, tidak akan berlaku 'paksaan' supaya Sekolah Jenis Kebangsaan Cina atau Tamil berpindah bangunan ke Sekolah Kebangsaan atau sebaliknya.

"Misalnya kalau sekolah Tamil dan Cina terletak berdekatan, maka dua sekolah itu akan membetuk sebuah Sekolah Wawasan,'' katanya pada sidang akhbar di Kuala Lumpur selepas merasmikan Seminar Kebangsaan Perpustakaan Di Malaysia, semalam.

Seminar dua hari itu membincangkan anjakan paradigma yang berlaku dalam bidang keperpustakaan, khususnya proses transformasi daripada yang konvensional kepada konsep elektronik.

Kata Mahadzir, tidak timbul soal untuk membina bangunan baru, atau memindahkan mana-mana aliran di satu-satu kawasan ke kawasan lain untuk melengkapkan ketiga-tiga komponen aliran.

"Tambahan pula kalau ada bantahan Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG) daripada mana-mana aliran, maka kita akan mendengar dahulu bantahan itu,'' katanya.

Kata Mahadzir, motif pewujudan Sekolah Wawasan tidak lain dan tidak bukan ialah untuk membolehkan perkongsian sumber seperti padang dan kantin supaya boleh berlaku integrasi kaum.

"Tidak perlulah ada mana-mana kaum yang berasa bimbang atau terhakis identiti mereka kalau konsep Sekolah Wawasan itu dilaksanakan kelak ...itupun kalau jadi,'' ujarnya.

Malah, dalam setiap tindak tanduk yang dilakukan oleh kerajaan, maka ia tidak dapat lari daripada landasan yang telah diwartakan dalam perlembagaan Negara yang telah dipersetujui bersama semua kaum, kata Mahadzir.
sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0824&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_02.htm#ixzz4av1ZN24O© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan