Isnin, 27 Mac 2017

Rasulullah pernah jadi mangsa sihir

ARKIB : 19/01/2003
Soal Jawab Agama Oleh Dr. Amran Kasimin
SOALAN:
Saya masih tidak jelas apa yang dimaksudkan dengan sihir. Dan adakah benar baginda Rasulullah pernah kena sihir? - Ismail, Kuala Lipis

JAWAPAN:
Para ulama, termasuk ahli-ahli tafsir banyak membicarakan tentang definisi sihir. Al-Baydawi dalam tafsirnya menyatakan bahawa sihir ialah apa-apa perbuatan yang dilakukan oleh manusia untuk mencapai sesuatu tujuan, yang dilakukan dengan cara menghampirkan diri kepada syaitan.

Tanpa bantuan makhluk ini, manusia tidak berupaya melakukan perbuatan tersebut. Kerana itu amalan ini hanya akan dilakukan oleh mereka yang jahat lagi kotor diri.

Al-Imam ar-Razi dalam bukunya bertajuk Ahkamu `s-sihr wa `s-saharati fi `l-Quran wa `s-Sunnah menyatakan bahawa sihir adalah perbuatan tersembunyi puncanya, bukan hakikat, terjadi dengan tipu helah dan kepalsuan. Beliau mengajukan dalil daripada al-Quran surah al-A'raf: 116 yang bermaksud: Maka tatkala mereka melemparkan, mereka menyulap mata orang menyebabkan orang ramai takut. Mereka mendatangkan sihir yang menakjubkan.

Ayat ini menjelaskan peristiwa yang berlaku di antara Firaun dan Nabi Musa, di mana tukang-tukang sihir telah menyihir mata orang ramai, memesongkan atau memalsukan pandangan mata mereka yang memandang, menyebabkan mereka menyangka tali-tali dan tongkat-tongkat yang dilemparkan itu berjalan (Taha: 66).

Menurut Ibn Qudamah al-Muqaddas, seperti yang dicatat oleh Wahid Abdul Salam (1412H: 8), sihir adalah tangkal azimat, jampi mantera atau rangkaian kata yang ditukarkan, ditulis atau sesuatu yang dilakukan, yang memberi kesan, iaitu pada jasad mangsa sihir, pada hati atau akalnya tanpa menyentuhnya langsung.

Termasuk dalam amalan sihir ini ialah mereka yang menyediakan tangkal azimat dan menghembuskannya pada simpulan tangkal azimat setelah menuturkan rangkaian kata jampi mantera atau serapah seperti yang disebut dalam surah al-Falaq: 4 yang bermaksud: Dan dari kejahatan wanita tukang sihir, yang menghembuskan pada simpulan-simpulan.

Dalam surah al-Falaq: 1-5, Allah menyuruh agar setiap orang berlindung kepada-Nya, iaitu Allah yang menguasai subuh dan kejahatan makhluk-Nya juga daripada kejahatan malam yang gelap gelita, dari kejahatan tukang-tukang sihir, juga daripada mereka yang dengki.

Perintah Allah agar manusia memohon perlindungan kepada-Nya yang menjadikan waktu pagi (Rabbi `l-Falaq) ini membuktikan bahawa amalan sihir itu adalah sesuatu yang benar-benar berlaku. Disebut dalam ayat ini (al-Falaq: 4), tentang wanita-wanita yang menghembus pada simpulan-simpulan, setelah menuturkan rangkaian kata sihir yang terdiri dari jampi, mantera atau serapah kerana tukang-tukang sihir kebanyakannya terdiri daripada kaum wanita (Muhammad bin Abdul Wahap, tt: 111).

Kalimah an-naffathat yang diambil daripada surah al-Falaq di atas adalah jamak daripada perkataan an-naffathat sighati-mublaghah. Menurut al-Munjid (1960: 823), an-nafath ialah ism al-masdar daripada perkataan nafatha, yanfithu - atau yanfutuhu bererti apa yang keluar dari mulut yang terdiri daripada air ludah yang pekat.

Menurut Ibn al-Qayyim (Ahmad An-Nuhas, 1994: 70), an-nafath bererti hembusan, iaitu mengeluarkan angin dari mulut yang disertai dengan sedikit ludah, ataupun perbuatan antara kedua-duanya. Ia adalah perbuatan tukang sihir.

Apabila diri seseorang itu kotor dan berhasrat agar berlakunya kecelakaan kepada orang lain sama ada untuk dirinya sendiri atau atas permintaan seseorang, setelah meminta pertolongan daripada iblis dan syaitan, melalui rangkaian kata jampi mantera atau serapah, maka tukang sihir itu pun melakukan hembusan pada simpulan yang mengandungi bahan sihir tadi.

Dari jasad yang kotor keluar hembusan yang dibantu oleh kejahatan iblis dan syaitan. Dengan demikian, orang yang berkenaan akan terkena sihir dengan izin Allah.

Menurut tafsir al-Azhar, ``apabila malam tiba, maka timbullah kesepian yang mencengkam. Pelbagai ragam berbahaya boleh berlaku daripada binatang buas, manusia, iblis dan syaitan. Dalam kehidupan moden, pelbagai maksiat berlaku, di meja judi, di sarang-sarang pelacuran. Dalam surah ini (al-Falaq: 1) Allah menyuruh setiap orang memohon perlindungan dan naungan-Nya di pagi hari, agar mereka terselamat daripada segala bahaya yang tidak diketahui.

Allah juga memerintahkan agar manusia berlindung daripada kejahatan sihir dengan merujuk perempuan-perempuan sihir yang menghembus pada simpulan-simpulan bahan sihir selepas menyeru iblis dan syaitan. Di dunia Barat, tukang-tukang sihir digambarkan sebagai perempuan-perempuan tua yang sudah romping gigi dengan rupa yang menakutkan. Di hadapannya diletakkan periuk berisi air menggelegak dipenuhi pelbagai ramuan sihir dengan api yang menyala di bawahnya.

Dalam masyarakat Melayu, sesetengah mereka yang terlibat menyediakan tangkal atau azimat turut meniup atau menghembus simpulan berkenaan setelah rangkaian jampi mantera atau serapah untuk memanggil makhluk-makhluk halus yang dibela atau dibuat sahabat, dibaca.

Selain melakukan hembusan pada bahan berkenaan, hembusan dari mulut juga dilakukan untuk melakukan upacara sihir yang dikenali sebagai ``tuju-tuju''. Dalam upacara ini, seperti yang dijelaskan oleh tafsir al-Azhar, perempuan-perempuan tukang sihir akan menghembuskan ramuan yang dibungkus, diikat dengan tali yang telah disimpulkan.

Isinya terdiri daripada bahan-bahan kotor atau bahan yang mengandungi simbolik dalam upacara ini, seperti jarum, kain kafan atau tanah yang diambil dari kubur, batu nisan dan sebagainya. Dengan menggunakan bahan tadi, mangsa sihir akan menderita seumpama ditusuk jarum.

Untuk menjadikan mangsa gelisah, bingung dan tidak keruan, bahan-bahan seperti sampah, daun kayu atau binatang kecil yang telah mati diambil dari air yang berpusar, atau apa-apa objek seperti semut, labah-labah atau lipas mati yang terperangkap di sarang labah-labah tergantung berpusing-pusing ke kanan ke kiri ditiup angin.

Mangsa sihir akan menjadi bingung tidak karuan atau menjadi tidak siuman, terasa berpusing-pusing kepalanya seperti keadaan bahan yang diambil di pusaran air atau berpusing-pusing tergantung di sarang labah-labah menurut tiupan angin. Begitu juga halnya dilakukan untuk menjadikan mangsa garang di mana misai harimau digunakan ataupun tulang kokang untuk menjadikan mangsa malu, menyorok kepala atau melarikan diri apabila melihat ada orang datang. Bahan-bahan yang digunakan hanya simbolik semata-mata, di mana ia tidak memberi kesan kecuali dengan adanya penglibatan jin-jin yang diseru.

Pada tahun ketujuh Hijrah, iaitu selepas balik daripada Hudaibiyah baginda Rasulullah terkena sihir. Ketua-ketua Yahudi datang menemui Labid bin al-A'sam, seorang tukang sihir yang handal daripada kalangan ahli-ahli sihir Yahudi. Mereka mengadu mengatakan bahawa mereka begitu kagum dengan kehandalan Labid. Mereka mengaku berusaha untuk menyihir Muhammad, tetapi tidak memberi kesan. Kerana itu mereka meminta agar ia melakukan sihir ke atas Muhammad dengan memberi upah tiga dinar.

Peristiwa sihir ini disebut oleh Saidina Aishah radiallahuanhu di mana ia berkata: Seorang lelaki dari kaum Bani Zuraiq bernama Labid al-A'sam telah menyihir nabi menyebabkan Rasulullah merasakan seolah-olah melakukan sesuatu pada hal ia tidak melakukannya, hingga pada satu hari Rasulullah berdoa dan berdoa, kemudian baginda bersabda yang bermaksud:

Wahai Aishah, apakah engkau merasakan bahawa Allah telah mendatangkan fatwa ketika aku benar-benar memerlukannya? Telah datang kepadaku dua orang lelaki, lalu salah seorang daripadanya duduk berhampiran kepalaku dan yang seorang lagi berhampiran kakiku.

Lelaki yang berhampiran kepala berkata kepada temannya yang berada berhampiran kakinya:

``Apa sakit lelaki ini?''

Ia menjawab, ``terkena sihir.''

``Siapa menyihirnya?''

Ia menjawab, ``Labid bin Al-A'sam.''

``Dengan bahan apa?''

``Pada sikat dan rambut kemudian dibungkus dengan seludang tamar jantan muda.''

Temannya bertanya lagi, ``di mana letaknya benda itu?''

``Di dalam telaga Zarwan.''

Lalu Rasulullah menemui salah seorang sahabatnya agar ia pergi meninjau. Setelah kembali sahabat tadi berkata:

``Wahai Aishah! Demi Allah, air telaga itu berwarna kemerah-merahan, seolah-olah warna inai. Rupa pohon tamar itu seperti kepala-kepala syaitan.

Aku (Aishah) bertanya: ``Ya Rasulullah, kenapa tidak dibunuh sahaja tukang sihir itu?''

Baginda menjawab, ``jangan! Allah telah menyembuhkan daku. Aku tidak suka mengenakan kejahatan seperti ini ke atas orang lain.'' Lalu baginda menyuruh agar ditanam sahaja bahan-bahan sihir itu tadi.

Banyak hadis membicarakan tentang peristiwa sihir yang berlaku ke atas Rasulullah. Bahan yang digunakan untuk menyihir ialah sikat yang digunakan untuk menyikat rambut dan janggut, juga rambut yang gugur ketika disikat, juga pelepah tamar. Bahan-bahan tadi ditanam dalam perigi zarwan, iaitu sebuah perigi kepunyaan kaum Bani Zuraiq.

Dalam riwayat lain disebutkan bahawa Rasulullah menderita sihir selama enam bulan dan merasakan seolah-olah dia menggauli isterinya padahal baginda tidak berbuat demikian. Kerana itulah sesetengah ulama berhujah bahawa sihir tersebut menyebabkan Rasulullah tertahan daripada bersatu dengan isterinya.

Setelah Jibril memberitahu apa yang telah dilakukan oleh Labid, baginda pergi ke perigi bersama sahabat-sahabatnya. Kemudian baginda balik menyuruh Ali dan Ammar datang ke perigi berkenaan, lalu mereka mengeringkan airnya. Qays telah mengangkat batu yang menindih bahan-bahan sihir di perut perigi. Sesetengah riwayat menyebut ia mendapati satu patung yang diperbuat daripada lilin yang dicucuk dengan jarum, dililit dengan sebelas ikatan.

Allah telah menurunkan surah al-Mu'awwizataini. Setiap ayat dibacakan maka terhurailah satu ikatan sihir menimpa, menyebabkan baginda rasulullah berasa lega dan akhirnya berupaya berdiri, sebebas seperti unta yang terlepas daripada ikatan apabila keseluruhan ayat-ayat itu habis dibaca.

Menurut keterangan hadis-hadis lain, bahawa sihir yang dikenakan ke atas nabi ialah sihir ikatan (sihru I'aqd) yang boleh menyebabkan seseorang itu tidak berupaya bersatu dengan isterinya. Rasulullah merasakan beliau telah mendatangi salah seorang daripada isterinya, padahal baginda tidak berbuat demikian.

Ada pendapat menyatakan bahawa baginda terkena sihir selama 40 hari, lalu baginda berdoa kepada Allah, lalu Allah mengutus dua malaikat yang datang duduk berhampiran dengannya, satu berhampiran kepalanya dan satu lagi berhampiran kedua-dua belah kakinya, lalu berlaku dialog seperti yang dijelaskan.

Labid telah menyihir nabi dengan sihir yang kuat, bertujuan untuk membunuhnya, tetapi Allah telah memeliharanya, menyebabkannya terkena sihir ikatan, yang diistilahkan sebagai sihru i'aqd atau sihru r'rabt seperti yang dijelaskan.

- Pembaca yang ada kemusykilan

alamatkanlah soalan kepada:

Dr. Amran Kasimin

Mingguan Malaysia

46M, Jalan Chan Sow Lin

55200 Kuala Lumpur.

Faks: 03-92213752

E-mel: mingguan@utusan.com.my

sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_05.htm#ixzz4cVrb9Ufn

© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan