Jumaat, 10 Mac 2017

BERBAKTI UNTUK MALAYSIA

rencana

ARKIB : 31/08/2000
HARI ini kita menyambut Hari Kebangsaan ke-43 dengan rasa syukur dan berterima kasih kepada semua pihak yang telah menyumbangkan bakti hingga menjadikan negara ini berjaya.

Semangat 'Keranamu Malaysia' yang menjadi tema Hari Kebangsaan kali ini mengajak semua warganegara bertekad untuk meningkatkan bakti untuk negara.

Menabur bakti dalam pelbagai bentuk apabila dilakukan dengan ikhlas untuk negara menepati kehendak semangat 'Keranamu Malaysia' itu.

Biarlah bakti yang dicurahkan kepada negara benar-benar 'Keranamu Malaysia' dan bukannya mengharapkan balasan kebendaan secara langsung.

Apabila kita memberi sumbangan kepada negara, kesan atau balasan daripada bakti itu akan hanya diperoleh secara kolektif.

Malah mungkin yang memperoleh manfaatnya kelak adalah generasi akan datang. Tetapi amalan berbakti kepada negara secara ikhlas amat perlu bagi mengukuhkan Malaysia untuk terus maju dalam apa jua bidang.

Berbakti kepada negara boleh dilakukan dalam apa jua bentuk. Daripada melahirkan rasa sayang kepada negara dengan mengibarkan Jalur Gemilang dan turut serta dalam sambutan Hari Kebangsaan hinggalah kepada usaha-usaha memperbaiki diri, keluarga dan masyarakat.

Dalam kehidupan seharian, seseorang warganegara yang baik boleh seharusnya mengambil tahu tentang perkembangan negara dan bersikap aktif dalam menghadapi masalah-masalah yang timbul.

Begitu juga umpamanya, kita semua seharusnya mengambil tahu tentang undang-undang negara dan mematuhinya bagi kepentingan negara. Dalam hal ini, sudah tentu seseorang itu akan menjauhi perbuatan-perbuatan yang melanggar undang-undang seperti menghindari diri daripada rasuah atau sebarang salah laku seperti menjadi anggota sindiket kemasuksan pendatang asing.

Ini kerana jenayah berbentuk ini boleh mengancam keselamatan negara. Dengan semangat 'Keranamu Malaysia', seseorang warganegara yang baik akan menolak segala godaan, seperti rasuah dan penyelewengan kerana mengutamakan kepentingan negara. Demi negara juga, seseorang warganegara bukan sekadar membuang undi semasa pilihan raya umum tetapi cuba memahami masalah politik negara dan menjunjung keluhuran Perlembagaan.

Ini bermakna, seseorang warganegara Malaysia akan faham tentang suasana kemajmukan masyarakat kita dan menghindarkan diri daripada melakukan perbuatan-perbuatan sensitif yang boleh menjejaskan keharmonian perhubungan kaum. Sebaliknya, sikap toleran dan saling hormat-menghormati perlu diamalkan.

Dalam kehidupan seharian, seseorang warganegara yang memikirkan kepentingan negara akan sentiasa berusaha untuk memajukan diri dan tempat mereka bekerja.

Jika syarikat-syarikat di Malaysia ini mencapai kecemerlangan, sudah tentu ia dapat memberi sumbangan besar kepada negara. Dalam kehidupan berkeluarga pula, seseorang warganegara memberi sumbangan bakti yang besar kepada negara jika dapat melahirkan keluarga cemerlang. Sekurang-kurangnya dapat mendidik anak-anak yang tidak terjerumus ke dalam masalah sosial.

Tetapi adalah lebih membanggakan dan patriotik jika ada warganegara yang dapat menyumbangkan masa dan tenaga secara sukarela memainkan peranan aktif dalam memajukan masyarakat setempat mereka. Apa yang dilakukan akan mendatangkan hasil yang baik untuk masyarakat dan generasi masa depan dan ia menjadikan hidup lebih bermakna sebab semuanya kerana Malaysia.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2000&dt=0831&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_02.htm#ixzz4avV3kwe5 © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan