ARKIB : 26/04/2003
Oleh HAMDEN RAMLI
ISMAIL bersedia untuk
menerbangkan pesawat Tebuan.
BIAR seribu tahun berlalu,
tanggal 21 Julai 1971 akan terus dikenang oleh Kolonel Ismail Ibrahim sebagai
titik hitam dalam sejarah hidupnya.
Pada hari itu, beliau berpisah
buat selama-lamanya dengan ayah yang disayangi, Ibrahim Saad.
Masih segar dalam ingatannya
bagaimana jenazah arwah ayahnya ketika dimandikan di surau kem Batalion
Keempat, Pasukan Polis Hutan (PPH), Sungai Petani Kedah.
Apa yang lebih membuatkan Ismail
mengingati tarikh itu adalah kerana kematian ayahnya itu berlaku dengan penuh
tragis.
Ayah Ismail, yang merupakan
seorang anggota PPH berpangkat Sarjan terbunuh selepas ditembak pengganas
komunis dalam satu kejadian serang hendap ke atas Balai Polis Padang Terap.
Selain Allahyarham Ibrahim,
serangan hendap pengganas komunis itu juga menyebabkan lima lagi anggota PPH
terbunuh.
Mengimbas kembali detik hitam
itu, Ismail yang kini merupakan Pegawai Memerintah Pangkalan Udara Kuantan
berkata, kejadian tersebut berlaku ketika beliau di Tingkatan Tiga.
``Saya dalam perjalanan balik
dari sekolah apabila diberitahu mengenai kejadian yang menimpa ayah saya.
``Saya sempat melihat jenazah dan
jelas kelihatan kecederaan dan tompokan darah akibat peluru yang menembusi
beberapa bahagian badan,'' katanya.
Peristiwa tersebut memberi kesan
besar kepada dirinya.
Selain kehilangan ayah, peristiwa
tersebut menjadi pendorong kepadanya untuk menjadi seorang anggota tentera
dengan harapan untuk menghapuskan komunis.
Ismail tidak mengambil masa lama
untuk meneruskan azamnya menjadi seorang anggota tentera sekali gus
mengetepikan cita-cita awal untuk menjadi seorang doktor.
Setahun selepas kematian ayahnya,
beliau memulakan pengajian di Maktab Tentera Diraja (MTD).
Selepas menamatkan pengajian di
cawangan Putra MTD, Ismail memilih Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) dan
ditauliahkan pada Oktober 1974.
Beliau kemudiannya mengikuti
latihan juruterbang di Pusat Latihan Terbang 1, Alor Star selama sembilan
bulan.
Pada akhir 1975, beliau terpilih
mengikuti latihan juruterbang pesawat pejuang selama setahun di 9 Skuadron,
TUDM Kuantan.
Selepas menamatkan latihan,
beliau ditempatkan di 6 Skuadron yang juga terletak di TUDM Kuantan sebagai
juruterbang pesawat pejuang CL-41G atau lebih dikenali sebagai Tebuan sehingga
tahun 1986.
Sepanjang 10 tahun menjadi
juruterbang pesawat pejuang Tebuan, Ismail terlibat dalam operasi menggempur
sasaran pengganas komunis.
``Meskipun sedar serangan dari
udara bukanlah satu serangan yang berkesan menghapuskan pengganas komunis, saya
tetap berpuas hati kerana telah melakukan sesuatu untuk negara,'' katanya yang
kini masih mengikuti latihan menerbangkan pesawat MIG-29N.
Ismail menambah, kepuasan itu
semakin bertambah apabila melihat pengganas komunis menyerah senjata pada tahun
1989.
Beliau berkata, bagi mengenang
pemergian ayahnya, beliau sempat mengarang sebuah sajak yang ditujukan khas
buat arwah ayahnya, bertajuk Dendam Seorang Anak.
Menurut Ismail, ketika menjadi
juruterbang pesawat Tebuan, beliau turut berpeluang mengikuti kursus jurulatih
di 9 Skuadron.
Pada tahun 1985, beliau
ditukarkan ke Institut Latihan Bakal Jurulatih (ILIT) di Alor Star sebagai
tenaga pengajar bagi melatih jurulatih juruterbang.
Ismail kemudiannya mengikuti
kursus di Maktab Turus Angkatan Tentera pada tahun 1989. Selepas itu, beliau
ditugaskan di bahagian Inspektorat TUDM sebagai pegawai staf penyiasat
kemalangan.
Pada tahun 1991, beliau melanjutkan
pendidikan di Universiti Kebangsaan Malaysia dalam bidang strategi.
Sekembali dari UKM, beliau
ditempatkan di Bahagian Perancangan dan Pembangunan TUDM sehingga 2001 sebelum
ditugaskan ke Kuantan sebagai Pegawai Memerintah Pangkalan Udara Kuantan
sehingga hari ini.
Ketika di Bahagian Perancangan
dan Pembangunan TUDM, beliau sempat melanjutkan pendidikan di peringkat Sarjana
Hubungan Antarabangsa di United Kingdom.
Menceritakan keistimewaan pesawat
Tebuan, beliau selaku antara 20 juruterbang pertama pesawat itu berkata,
sebagai pesawat serangan udara ke darat pertama, Tebuan mempunyai banyak
kelebihan.
Dengan kelajuan sehingga 240 knot
dan mempunyai keupayaan membawa bahan letupan yang mencukupi serta pergerakan
lincah, ia amat sesuai untuk menyerang sasaran di bumi,
Cabaran juga cukup tinggi. Ini
termasuklah terdedah kepada serangan balas musuh yang dilengkapi pelancar roket
SE7.
Bagaimanapun, sama seperti
kerjaya lain, adakalanya Ismail akan dihimpit pengalaman cemas dan sedih.
Paling sedih kehilangan tiga
rakan yang juga merupakan juruterbang pesawat pejuang Tebuan.
Mengenai usahanya belajar semula
menerbangkan pesawat MIG-29N beliau berkata, ia dilakukan atas inisiatif
sendiri dan galakan daripada oleh Panglima 1 Divisyen Udara.
Katanya, langkah itu penting bagi
membolehkannya memahami segala masalah dan keperluan anggota bawahan khususnya
melibatkan pesawat MIG-29N.
``Apa yang saya lakukan adalah
untuk mengetahui mengenai teknikal, prosedur-prosedur penting dan menerbangkan
pesawat. Bukan sehingga ke tahap taktikal,'' katanya yang kini masih berada
pada tahap akademik dan dijangka menerbangkan pesawat itu bulan depan.
``Sebagai komandan, memahani
tugas dan bagaimana anak buah bertugas amat penting supaya apabila mereka
menceritakan sesuatu sama ada melibatkan perkara baik atau tidak baik, kita
akan cepat faham,'' katanya.
Ismail berkata, beliau tidak
mempunyai masalah untuk belajar dan diajar oleh pegawai yang lebih muda dan
lebih rendah dari segi pangkat.
``Saya tidak ada masalah menjadi
pengikut walau dalam keadaan hari ini, malah itu adalah etika yang selalu
dipegang oleh juru terbang.
``Kalau dia bagus, cekap,
pengalaman banyak dan dipercayai skuad, dia wajar menjadi ketua pasukan itu,''
katanya.
sumberArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0426&pub=Utusan_Malaysia&sec=Tentera&pg=te_02.htm#ixzz4ctz5KuH2
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan