Jumaat, 22 September 2017

Tiada keamanan bagi pencabul bulan haram



ARKIB : 21/03/2007
Oleh Dr. Zulkifli Mohamad Albakri

SYEIKH al-Maghari berkata: “Umat Islam bersama Nabi s.a.w. keluar ke Mekah untuk melakukan ibadat umrah pada tahun Hudaibiah, 6 Hijrah. Tetapi dihalang oleh musyrikin Mekah, kemudian mereka memerangi dengan melemparkan panah dan batu-batu pada bulan Zulkaedah tahun 6 Hijrah.

Kemudian mereka mengadakan perdamaian yang dikenali dengan Perjanjian (suluh) Hudaibiah dengan syarat orang Islam hendaklah pulang ke Madinah tetapi boleh pulang ke Mekah pada tahun akan datang.

Apabila mereka kembali pada tahun tersebut untuk umrah qadha’ie, maka mereka benci untuk memerangi orang musyrikin sekalipun mereka menceroboh perjanjian pada bulan haram. Lantas Allah menerangkan hakikat larangan pada bulan-bulan haram ialah pencerobohan dengan memerangi bulan kerana mempertahankan diri.”

Firman Allah: (Mencabuli) bulan yang dihormati itu ialah dengan (sebab membalas pencabulan dalam) bulan yang dihormati; dan tiap-tiap perkara yang dihormati itu (jika dicabuli), ada balasannya yang seimbang. Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu; dan bertakwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa. (Al-Baqarah: 194)

Sayid Qutub berkata: Orang yang mencabul kehormatan bulan haram, maka balasannya ia diharamkan daripada segala jaminan keamanan yang dijaminkan oleh bulan Haram. Allah telah menjadikan Baitul Haram sebagai kawasan aman dan damai sebagaimana ia jadikan bulan haram itu sebagai masa aman dan damai. Di mana keselamatan darah, segala perkara suci dan harta benda dipelihara dan dilindungi dan tiada siapa pun yang boleh menyentuh dan bertindak jahat terhadapnya.

Sesiapa yang enggan berteduh di kawasan yang aman damai dan mahu menafikan orang-orang Islam daripada menikmatinya, maka balasannya ia dinafikan daripadanya dan sesiapa yang mencabul perkara-perkara yang suci.

Maka tidak lagi dipelihara segala perkara yang suci pihaknya, kerana pencerobohan terhadap perkara-perkara suci dibalas dengan pencerobohan yang setimpal, walaupun mereka harus membalas pencerobohan itu.

Namun keharusan itu diletakkan di dalam batas-batas tertentu yang tidak boleh dilampauinya. Ia tidak harus mencabul perkara-perkara yang suci melainkan kerana darurat dan ia hanya diharuskan berbuat begitu sekadar darurat sahaja.

Adapun kehormatan itu hendaklah juga dibalas dengan maksud kehormatan bulan, iaitu kehormatan haji, kehormatan tanah Mekah dan kehormatan Masjid al-Haram jika dicerobohi, hendaklah dibalas dengan yang setimpal dengannya.

Barang siapa yang menceroboh kepadamu maka hendaklah kamu membalas mereka dengan pencerobohan yang serupa. Takutlah kamu kepada Allah, dan ketahuilah bahawa Dia berserta orang-orang yang bertakwa.

Firman Allah: Oleh itu sesiapa yang melakukan pencerobohan terhadap kamu maka balaslah pencerobohannya itu seimbang dengan pencerobohan yang dilakukannya kepada kamu. Ayat ini menjadi dalil bagi mazhab al-Syafie bahawa wajib bunuh pembunuh dengan qisas mengikut cara dia membunuh, disembelih jika dia sembelih, dicekik jika dia mencekik, dilemaskan jika dia melemaskan begitulah seterusnya.

Memerangi musuh

Ayat ini juga, seperti kata Syeikh al-Maghari bahawa menjadi dalil memerangi musuh seperti penjenayah mengikut cara penggunaan mereka sama ada dengan meriam, gas beracun dan sebagainya sehingga ditegah daripada kezaliman dan permusuhan satu fitnah dapat dipadamkan. Seterusnya jadilah keamanan dan ketenangan bertapak dalam suasana harmoni dalam masyarakat.

Ibn Kathir berkata: Ayat ini menunjukkan bahawa diperintahkan untuk berlaku adil hatta sekalipun bersama dengan orang musyrikin.

Sayid Qutub berkata: Tanpa melampaui batas dan tanpa keterlaluan. Perkara ini adalah terserah kepada kepekaan takwa kaum muslimin, kerana mereka sendiri sedar sebagaimana yang telah dijelaskan sebelum ini bahawa mereka sebenarnya telah mendapat kemenangan semata-mata kerana pertolongan Allah.

Di sini al-Quran mengingatkan mereka bahawa Allah bersama orang-orang yang bertakwa selepas ia menyuruh mereka bertakwa. Dan sudah tentu taqwa itu merupakan sebaik-baik jaminan.

Di samping jihad memerlukan kekuatan kaum lelaki, maka ia juga memerlukan kekuatan kewangan. Di masa dahulu seseorang pejuang Islam berusaha menyediakan sendiri kelengkapan perang, kenderaan perang dan bekalan perang. Di sana tidak ada gaji tertentu yang diterima oleh pemimpin-pemimpin tentera dan para perajuritnya.

Yang ada hanya semangat sukarela untuk mengorbankan nyawa dan harta. Inilah semangat yang diwujudkan oleh akidah Islam apabila segala peraturan ditegakkan di atasnya. Akidah ini tidak perlu mengeluarkan belanja untuk melindungi dirinya dan penganut-penganutnya dan dari musuh-musuhnya, malah para perajurit dan para panglima sendiri akan tampil dengan sukarela mengeluarkan belanja untuknya.

Firman Allah s.w.t: Dan bertakwalah kamu kepada Allah serta ketahuilah: Sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang bertakwa. Ayat di atas Allah berfirman tentang taat, takut kemudian menyebut berkenaan dengan taqwa. Takwa selain mengandungi erti taat dan takut, juga bererti membersihkan diri dari perbuatan maksiat, sebagaimana yang disebutkan di atas.

Sebahagian ulama membahagikan tingkatan kepada tiga:

i. Membersihkan diri dari perbuatan musyrik.

ii. Membersihkan diri dari perbuatan bidaah.

iii. Membersihkan diri dari segala perbuatan maksiat.

Semua itu terkandung dalam al-Quran, surah al-Maidah, ayat 93 yang bermaksud: Tidak ada dosa bagi orang-orang yang beriman serta mengerjakan amal yang soleh pada apa yang telah mereka makan dahulu, apabila mereka bertakwa dan beriman serta mengerjakan amal yang soleh, kemudian mereka tetap bertakwa dan beriman, kemudian mereka tetap bertakwa dan berbuat kebajikan.

Takwa yang pertama mengandungi erti membersihkan diri dari perbuatan musyrik dan iman yang disertai tauhid. Sedangkan erti takwa yang kedua membawa erti menjauhi perbuatan bidaah dan keimanan yang disertai ikrar atas akidah ahlus sunah wal-jamaah. Demikianlah penjelasan para ulama mengenai takwa.

Awasilah daripada melampau berkenaan dengan apa yang tidak diizinkan untukmu. Sebaliknya ketahuilah bahawa Allah s.w.t. bersama-sama dengan orang yang bertakwa dengan pertolongan dan penetapan seperti dapat mengalahkan musuh-musuh mereka.

Iktibar dan pengajaran ayat:
* Sentiasa menghormati bulan haram dan tempat yang mulia. Tidak melakukan dosa kerana dosanya lebih besar berbanding dengan masa dan tempat yang lain.
* Boleh membawa kejahatan atau pencerobohan orang kepada kita mengikut keadaan dan perbuatan, tetapi memaafkan jauh lebih baik.
* Kelebihan takwa sehingga sentiasa mendapat pertolongan Allah.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0321&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz4tPZi2Vyg
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan