Jumaat, 22 September 2017

IBRAHIM MEMBINA KAABAH

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
Tuhan memerintahkan Ibrahim membawa isterinya Siti Hajar dan anak kecil kesayangannya iaitu Ismail supaya ditinggalkan di suatu tempat bernama Mekah. Mereka ditinggalkan di tengah padang pasir yang tidak ada tumbuhan. Mekah pada masa itu adalah lembah yang kosong dan kering kotang.

      Ibrahim berasal dari Palestin. Di Mekah beliau meninggalkan isterinya Siti Hajar dan anaknya, Ismail. Apabi;a mereka ditinggalkan di situ, Siti Hajar merasa pelik kerana di situ tidak ada air, tidak ada makanan, tidak ada jiran yang dapat menolong bahkan tidak ada manusia lain. Dia pula ditinggalkan berdua sahaja dengan anaknya yang masih kecil.

      Semasa Ibrahim hendak meninggalkan mereka, Siti Hajar mengekori Ibrahim dari belakang sambil bertanya mengapa mereka ditinggalkan di situ. Adakah ini perintah Allah?. Benar jawab Ibrahim.Sekiranya ini adalah perintah  Tuhan pasti ada pembelaan dari Tuhan yang maha baik itu.[1]

      Apabila anak menagis, susu Hajar sudah mula mengering . Berlarilah Siti Hajar mencari air dari Bukit Safa menuju pula ke Bukit Marwah dengan penuh cemas dan berharap kepada Tuhan. Berkat rintihan hati Siti Hajar yang bergantung penuh pada Tuhan, Tuhan menghantar malaikat Jibril . dengan sayapnya Jibril menyingkap telaga Zamzam yang airnya terpancar keluar apabila Ismail  menghentak-hentakkan kakinya ke bumi. Inilah sejarah telaga zamzam yang masih mengeluarkan air sehingga ke hari ini. Telaga ini terletak berdekatan dengan bangunan Kaabah di Mekah.

      Menurut ahli-ahli sejarah , peristiwa ini berlaku selepas empangan besar di Yaman Sadd Maarib pecah.Selepas empangan ini pecah, suku Jurhum melalui kawasan berdekatan dengan Mekah. Mereka ternampak burung-burung berterbangan petanda ada air di kawasan itu.Suku Jurhum suka yang baik, mereka meminta izin daripada Siti Hajar berkongsi air. Mereka rela membayar sewa telaga air itu kepada Siti Hajar apabila diminta.

      Selepas Ismail mula dewasa, Tuhan memerintahkan Ibrahim dan Ismail membina Kaabah di atas tapak asal Kaabah yang mula-mula dibina oleh adam. Kaabah sudah dibina semenjak zaman Adam lagi. Tetapi kemudian runtuh dan terkambus. Adam adalah manusia pertama yang dicipta Tuhan..

      Semasa Ibrahim dan ismail siap membina Kaabah, apabila sampai di satu penjuru, mereka mencari batu yang paling sesuai bagi diletakkan tetapi tidak menemuinya. Pada masa itu, Tuhan menurunkan seketil batu dari syurga. Itulah batu berwarna hitam yang disebut Hajar Aswad, ada pada dinding Kaabah sehingga hari ini .[2]


[1]Zulkifli Mohd. Yusoff da Noor Naemah Abd. Rahman, Biogrfai Muhammad bin Abdullah ( Batu Caves : PTS Islamika Sdn Bhd,2015), 2
[2]Ibid,3

Tiada ulasan:

Catat Ulasan