Selasa, 19 September 2017 |
10:28am
TUNKU Abdul Rahman ketika
mencapai kemerdekaan. - Foto NSTP.
Menghayati tarikh keramat
kemerdekaan
Datuk Dr Wan Ahmad Fauzi Wan
Husain
Kongsi artikel
Ketua Lajnah Kajian Strategik
Majlis Ittihad Ummah
Dakwaan bahawa Tanah Melayu
terjajah melalui kejatuhan Kota Melaka pada tahun 1511 dan pelaksanaan doktrin
nasihat seawal pengenalan Perjanjian Pangkor 1874 mudah diketepikan.
Ini kerana kedaulatan Raja-Raja
Melayu sudah disahkan dalam beberapa kes sebelum pendudukan Jepun pada 1941,
selain perbahasan yang dikemukakan dalam Kanun Melaka Perlembagaan Tanah Melayu
(Berita Harian 25 Februari 2017), Takrifan Kedaulatan Negara (Berita Harian 5
Julai 2017) dan Perkara 181(1) Perkukuh Kedaulatan Raja (Berita Harian 13 Julai
2017).
Malah, pendudukan Jepun itu
sendiri tidak melucutkan kedaulatan Raja-Raja Melayu sebaliknya merampas
kedudukan British dalam hal-ehwal Tanah Melayu. Ramai dalam kalangan warga
Malaysia percaya bahawa Tanah Melayu terjajah apabila sembilan Raja-Raja Melayu
menandatangani perjanjian dengan Sir Harold MacMichael pada 1945 ('Perjanjian
MacMichael').
Justeru Hari Kebangsaan
diraikan sejak 1957 itu dianggap tarikh keramat kemerdekaan Tanah Melayu
daripada penjajahan British, walaupun dalam laporan British-Malaya dan banyak
kajian lalu, menunjukkan pendudukan British itu hanya bersifat satu campur
tangan.
Menurut Porter dan Stockwell
(1987-89), Perjanjian MacMichael itu dilaksanakan hasil rundingan semula dasar
British bagi Tanah Melayu bermula seawal 1942.
Dasar sebelum Perang Dunia
Kedua dilihat menyulitkan British untuk mengukuhkan pertahanan luar dan
menyatukan penduduk Tanah Melayu yang tidak lagi didiami oleh orang Melayu
sahaja. Justeru, Malayan Planning Unit ditubuhkan untuk merangka sebuah
perlembagaan masa depan bagi Tanah Melayu yang menimbangkan pelbagai pandangan
berbeza daripada pegawai British-Malaya.
Bidang kuasa British adalah
terhad
Akhirnya, pada 31 Mei 1944,
dasar baharu British bagi Tanah Melayu diluluskan dan Harold Mac Michael
dilantik pada akhir 1944 untuk melaksanakan rundingan dengan Raja-Raja Melayu.
Rundingan itu berjaya
mendapatkan bidang kuasa terhad British daripada Raja-Raja Melayu bagi
membolehkan British menggubal sebuah perlembagaan Tanah Melayu melalui paksaan
Harold Mac Michael yang berunsur ugutan.
Matlamat utama Perjanjian Mac
Michael yang menjadi punca kuasa kepada British dalam hal ehwal Tanah Melayu
terkandung dalam perjanjian 'preamble' itu sendiri, iaitu, Whereas it is
expedient to provide for the constitutional development of the Malay States
under the protection of His Majesty and for the future government of the State.
Ia jelas tidak menyentuh kedaulatan Raja-Raja Melayu kerana status
'Negeri-negeri Melayu di bawah perlindungan British' masih kekal.
Kerajaan British, shall have
full power and jurisdiction within the State dalam ruang lingkup yang
dinyatakan oleh perjanjian 'preamble' MacMichael.
Keperluan itu timbul kerana
Kerajaan British mendapati perjanjian yang lalu dengan Raja-Raja Melayu tidak pernah
memberi bidang kuasa kepada pihak British dalam hal ehwal kerajaan-kerajaan
Melayu seperti terkandung dalam Plans for Constitutional Reconstruction in the
Far East 1943.
Tidak serah kedaulatan kepada
kerajaan bukan Islam
Kenyataan-kenyataan di atas
secara tuntas menafikan berlakunya penjajahan implikasi daripada pengenalan
doktrin nasihat bermula dengan Perjanjian Pangkor 1874.
Selain itu, Perjanjian
MacMichael itu tidak memberi sebarang kesan kepada kedaulatan Raja-Raja Melayu
atas sebab berikut:
Perjanjian MacMichael itu tidak
boleh bercanggah dengan Perlembagaan kerajaan-kerajaan Melayu yang menetapkan
Raja-Raja Melayu sebagai pemegang amanah kedaulatan milik Allah SWT.
Justeru, baginda-baginda
ditegah dan tidak mempunyai bidang kuasa untuk menyerahkan kedaulatan kepada
kerajaan bukan Islam, atau secara alternatifnya orang bukan Islam.
Perjanjian MacMichael itu tidak
sah kerana terdapat unsur-unsur paksaan (duress).
Perjanjian MacMichael
ditandatangani oleh Raja-Raja Melayu, sebahagian mereka tanpa kelulusan
pembesar kerajaan-kerajaan Melayu yang dipanggil sebagai 'ahlul hilli wal
'aqdi.'
Bahkan, dari sudut bentuk
kerajaan Malayan Union itu sendiri, ia didapati bercanggah dengan Perjanjian
MacMichael.
'Preamble' Perjanjian
MacMichael adalah asas persetujuan antara Raja-Raja Melayu dengan Raja England
untuk menggubal sebuah perlembagaan moden bagi persekutuan kerajaan-kerajaan
Melayu secara interim (sementara) di bawah perlindungan British sehingga bebas
sepenuhnya daripada nasihat British tanpa melucutkan kedaulatan raja-raja di
dalam negeri baginda.
Susulan daripada Perjanjian
MacMichael, maka pentadbiran Malayan Union diisytiharkan pada 1 April 1946.
Oleh kerana Malayan Union
dilihat oleh orang Melayu sebagai satu bentuk pemerintahan baharu yang
melucutkan kuasa raja-raja dan menggugat hak keistimewaan orang Melayu, maka
bantahan besar-besaran di seluruh Tanah Melayu dibuat sehinggalah Malayan Union
dibatalkan.
Malayan Union ditentang oleh
raja-raja dan orang Melayu kerana bentuk kerajaan Malayan Union yang diluluskan
oleh Parlimen British adalah bercanggah dengan perjanjian tempatan dengan pihak
British.
Perjanjian MacMichael juga
disifatkan sendiri oleh sebahagian bekas pegawai-pegawai tinggi British-Malaya
di Tanah Melayu sebagai memperkecilkan kedudukan istimewa orang Melayu yang
sekian lama dilindungi sebelum tercetusnya peperangan.
Atas fakta sejarah perundangan
Tanah air, kemerdekaan Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957 sewajarnya dihayati dan
dirakam sebagai kelahiran sebuah Persekutuan Tanah Melayu yang bebas daripada
campur tangan British-Malaya.
SUMBER-BERITA HARIAN ONLINE Selasa,
19 September 2017 | 10:28am
Tiada ulasan:
Catat Ulasan