Jumaat, 1 September 2017

Ahli akademik bersetuju Hang Tuah wujud



Syazwan Msar
mohdsyazwan@hmetro.con.my
Kuala Lumpur: Ahli akademik sebulat suara bersetuju Laksamana Hang Tuah wujud sebagai pahlawan dan tokoh masyarakat Melayu pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

Pengerusi Permodalan Nasional Berhad (PNB) Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid berkata, keputusan itu dilakukan selepas mengadakan perbincangan bersama ahli akademik terdiri daripada pensyarah Institut Pengajian Tinggi Awam(IPTA), ahli sejarah, pengkaji sejarah dan badan bukan kerajaan (NGO) berkaitan pahlawan Melayu itu.

Beliau berkata, walaupun ada percanggahan merangkumi kewujudan individu bergelar Hang Tuah, sebutan nama dan ketokohan pahlawan yang wujud pada Kurun 14 itu, namun ia tidak bercanggah dalam sejarah fakta yang sudah ditulis dalam Hikayat Hang Tuah serta manuskrip di seluruh negara.

"Hang Tuah adalah lambang masyarakat Melayu dan sudah terpahat dalam hati kita sejak dahulu lagi.

"Kebanyakan fakta sejarah menceritakan perkara sama mengenai pahlawan itu cuma ada perbezaan mengenai perkataan Tuah Tawha atau Toh namun ahli akademik lain sepakat mengakui kewujudan Laksamana," katanya, dalam sidang media selepas Perbincangan Meja Bulat Mengenai Kewujudan Hang Tuah, di sini, tengah hari tadi.

SUMBERArtikel ini disiarkan pada : Selasa, 19 April 2016 @ 2:26 PM

Tiada ulasan:

Catat Ulasan