ARKIB : 15/12/2006
Kisah Al-Quran Siri 20
Dakwah dan kelebihan Nabi
Ilyasa
DAN Ismail, Ilyasa, Yunus dan
Luth. Masing-masingnya Kami lebihkan darjat (berikan kelebihan) atas umat (di
masanya). (al-Anaam: 86)
NABI Ilyasa merupakan salah
seorang daripada nabi-nabi daripada kalangan Bani Israel. Nama Ilyasa telah
disebutkan dalam al-Quran dalam satu baris yang cukup indah iaitu sebagai orang
yang paling baik.
Sejak kecil baginda sudah
menunjukkan ketaatannya kepada Allah s.w.t.. Baginda sering kali mengikut Nabi
Ilyasa berdakwah. Sebab itulah Nabi Ilyasa mendapat kepercayaan daripada Nabi
Ilyas untuk menggantikannya selepas kewafatan baginda.
Nabi Ilyasa telah dilantik
oleh Nabi Ilyas menggantikannya sebagai pemimpin kepadan bani Israel. Kaum Bani
Israel pada ketika itu masih berada dalam kekufuran. Mereka melakukan
perkara-perkara yang dilarang oleh Allah.
Selain itu, mereka enggan
menerima ajaran yang dibawa oleh Nabi Ilyasa. bagi mereka, agama yang diwarisi
oleh nenek moyang mereka adalah agama yang patut mereka anuti.
Namun begitu, Nabi Ilyasa
tetap tidak berputus asa. Baginda tetap sabar dan tabah menyebarkan dakwahnya
walaupun mendapat bantahan daripada kaumnya. Baginda telah menerima pelbagai
tohmahan dan cacian tetapi baginda tidak sedikitpun berasa marah.
Baginda menjalankan
tanggungjawab yang diamanahkan oleh Allah s.w.t. itu dengan penuh keikhlasan.
Niat baginda hanyalah untuk membawa kaumnya keluar daripada kesesatan dan
kembali menyembah Allah s.w.t.
Nabi Ilyasa mula menyampaikan
dakwahnya selepas kewafatan Nabi Ilyas. Baginda menyeru kaumnya supaya
menyembah Allah dan berpegang teguh serta mengikut syariat.
Sepanjang dakwahnya, banyak
peristiwa yang telah berlaku seperti pembunuhan, pengusiran orang-orang mukmin,
raja-raja yang angkuh dan sombong dalam pemerintahan dan sebagainya.
Oleh itu, Nabi Ilyasa
menasihati dan menakut-nakutkan mereka dengan seksaan-seksaan yang akan
diterima daripada Allah s.w.t. jika masih tidak mahu meninggalkan amalan lama
mereka. Namun mereka masih juga tidak mempedulikan seruan Nabi Ilyasa itu.
Walaupun begitu, terdapat juga
segelintir daripada kaum Bani Israel mengikut seruannya. Mereka yang mengikut
seruan dan dakwahnya hidup dalam suasana yang penuh dengan rukun dan damai
sehinggalah Nabi Ilyasa meninggalkan kesan yang cukup besar kepada kaumnya.
Mereka sangat sedih di atas kewafatan Nabi Ilyasa.
Selepas beberapa tahun
kewafatan Nabi Ilyasa, kaum Bani Israel mula meninggalkan ajaran yang dibawa
oleh baginda. Mereka kembali semula kepada ajaran nenek moyang mereka. Semakin
hari mereka semakin kufur terhadap Allah s.w.t. Sewaktu kaum Bani Israel berada
dalam kekufuran itu, maka lahirlah seorang nabi yang diutuskan oleh Allah
s.w.t. untuk membawa dan menyeru umatnya ke jalan kebenaran iaitu Nabi Yunus.
*Petikan daripada buku Untaian
366 Kisah Daripada al-Quran, Edusystem Sdn. Bhd.. Tel: 03-6137 9220 atau e-mel:
edusb@streamyx.com.
PENGAJARAN
*Setiap perkara yang berlaku
dan dijadikan oleh Allah s.w.t. itu mempunyai hikmah di sebaliknya.
*Setiap usaha yang dilakukan
dengan penuh sabar, pastinya akan mendapat keberkatan daripada Allah s.w.t.
PERBENDAHARAAN KATA
anuti: menerima satu ajaran
sebagai pegangan
bantahan: tentangan
syariat: hukum agama
INFORMASI
Nabi Ilyas adalah guru kepada
Nabi Ilyasa. Dalam al-Quran, nama Ilyasa juga disebut
dengan panggilan Ilyasin
sebagaimana yang disebut dalam surah Shaad ayat 48.
Maklumat
KAMI mengucapkan terima kasih
atas komen pembaca berkenaan siri ke 16 Kisah al-Quran: Ujian Allah Kepada Nabi
Daud. Kami amat menghargai keprihatinan para pembaca. Berikut adalah huraian
daripada pihak kami:
1. Tafsiran kisah ayat 21-25
surah Shad pelbagai
Tidak dinafikan bahawa tafsir
ayat di atas sebenarnya mempunyai perselisihan pendapat di antara para ahli
tafsir. Segelintir para ahli tafsir berhati-hati tanpa membicarakan kisah ayat
ini secara teliti sebagaimana yang dikemukakan oleh Al-Alamah al-Imam Ibnu
Kathir dalam kitab tafsirnya dan sebahagian yang lain. Manakala sebahagiannya
pula cuba menghuraikan mesej yang hendak disampaikan dengan mengambil
sumber-sumber yang ada (termasuk Israiliyyat yang pelbagai) serta bersikap
positif terhadap tafsiran ayat ini tanpa mengaibkan para nabi dan rasul yang
telah dipilih Allah s.w.t..
Kisah ini dirujuk daripada
kitab tafsir al-Qurtubi yang diambil riwayat daripada Ibnu Abbas walaupun
mengandungi penambahan oleh ar-Raqasyi dalam riwayat Anas bin Malik dan
beberapa riwayat yang lemah.
Pihak kami tidak akan
menjadikan sumber yang lemah ini sebagai hujah tetapi memadai untuk kita
mengambil iktibar dan pengajaran sebagai peringatan kepada semua pembaca.
Tentang kebenarannya biarlah kita serahkan kepada Allah s.w.t. yang Maha
Mengetahui.
Disiplin mengambil kisah-kisah
Israiliyyat telah diterangkan oleh Rasulullah s.a.w. diriwayatkan daripada Abu
Hurairah: "Adalah Ahli Kitab itu membaca Taurat dalam bahasa Ibrani dan
menafsirnya ke dalam bahasa Arab kepada orang-orang Islam, Rasulullah bersabda,
"Janganlah kamu langsung mempercayai berita yang disampaikan oleh Ahli
Kitab dan jangan pula kamu mendustainya, katakanlah, "Aku beriman kepada
Allah." (Riwayat Bukhari)
2. Tiada niat memburukkan para
nabi
Kami juga percaya bahawa nabi
dan rasul adalah benar dan dibangkitkan oleh Allah untuk berdakwah kepada
umatnya. Perlu difahami bahawa Kisah Ujian Allah Buat Nabi Daud tidak bermaksud
untuk menggambarkan Nabi Daud seorang raja yang licik dan sengaja mengambil
isteri panglima tenteranya sendiri. Pihak kami telah mengolah sebaik mungkin
supaya kesucian baginda terpelihara.
Untuk kefahaman yang jelas,
pengarang Rangkaian Cerita-cerita Dalam Al-Quran, Haji Bey Ariffin menghuraikan
pendapat-pendapat seperti berikut:
"Berbagai-bagai pendapat
telah dikemukakan para ahli tafsir mengenai cerita perkahwinan Nabi Daud dengan
Sabigh ini. Ada yang mengatakan bahawa Nabi Daud mengahwininya setelah yakin
bahawa suaminya telah mati dalam medan perang.
Pendapat yang lain mengatakan
pula bahawa setelah suami Sabigh hilang tanpa berita sekian lama, maka
anggaplah bahawa talaknya telah gugur, barulah dikahwinkannya dengan Nabi Daud.
Ada juga berpendapat bahawa
pada zaman itu tidak melarang seorang laki-laki melamar perempuan bersuami
asalkan si perempuan itu ingin kepada lelaki yang melamarnya, lalu diminta
fasakhnya. Bahkan ada pula sebahagian para mufassir menolak sama sekali
perkahwinan Nabi Daud dengan Sabiq itu dan dianggap berita itu sebagai
cerita-cerita dongeng Israiliyyat yang tak patut dipercayai."
3. Pengajaran
Apa yang kami cuba ketengahkan
ialah pengajaran di sebalik kisah. Hanya kita perlu merenung hikmah Allah
melantik para nabi dan rasul-Nya daripada kalangan manusia biasa. Sebagaimana
Rasulullah pernah ditegur oleh Allah dalam peristiwa Abdullah ibn Maktum dan
beberapa peristiwa yang lain, namun teguran dan petunjuk Allah sedikit pun
tidak mencacatkan kerasulan baginda malah teguran tersebut menjadikan baginda
semakin dikagumi. Nilai yang dapat kita kongsi ialah Allah tidak pernah leka
dan alpa terhadap hamba-hamba-Nya tanpa mengira darjat dan status mereka.
Hanya bezanya ialah para nabi
dan rasul mengambil berat akan teguran Allah lantas cepat taat dan patuh untuk
berubah berbanding kita yang kadangkala berat untuk menerima teguran dan terus
ingkar walaupun teguran tersebut untuk kebaikan diri sendiri.
Matlamat kita adalah sama iaitu
mendidik generasi baru berakhlak mulia. Cuma jalan yang kami tempuhi adakala
tersilap langkah. Kami memohon maaf atas kekeliruan yang dihadapi. Insya Allah,
kami akan memperbaikinya untuk cetakan yang seterusnya.
Semoga huraian ini serba
sedikit dapat menghuraikan kekeliruan yang dihadapi oleh pihak tuan/puan/cik.
Sekiranya tuan/puan/cik mempunyai sebarang pendapat kami memberi ruang yang
terbuka demi kebaikan agama. Semoga kisah ini menjadi pengajaran buat semua
pihak.
Sekian, terima kasih.
IMRAN AZMI
Ketua Unit Buku Agama
Edusystem Sdn. Bhd.
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1215&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm#ixzz4sFB8fLNj
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan