ARKIB : 10/10/2006
Oleh: DR. ZULKIFLI MOHAMAD
ALBAKRI
PADA 17 Ramadan berlaku
peristiwa yang bersejarah dalam sirah Rasulullah s.a.w iaitu Perang Badar pada
tahun 2 Hijrah di Kota Badar. Pertembungan itu adalah antara hak dan batil
iaitu Rasulullah dan sahabatnya seramai 313 orang dengan bala tentera Abu Jahal
dari Mekah seramai 1,000 orang.
Kemenangan berpihak kepada
Rasulullah s.a.w. kerana pertolongan Allah s.w.t.. Benarlah firman Allah dalam
surah Al-Imran, ayat 123, yang bermaksud: Sesungguhnya Allah telah memberi
kemenangan kepada kamu dalam Peperangan Badar, sedangkan kamu berada dalam
kelemahan. Oleh itu bertakwalah kepada Allah supaya kamu bersyukur.
Yakni Allah memberi kemenangan
kepada mereka. Dia memberi kemenangan kepada mereka, kerana satu nikmat yang
dijelaskan dalam kumpulan ayat-ayat ini. Tiada siapa yang dapat menolong mereka
sama ada daripada kalangan diri mereka atau kalangan yang lain daripada mereka
(melainkan Allah s.w.t).
Oleh kerana itu apabila mereka
berasa bimbang dan takut, maka hendaklah mereka bertakwa dan takut kepada Allah
yang memiliki kemenangan dan kekalahan.
Dialah sahaja yang memiliki
kekuatan dan kekuasaan. Semoga takwa itu dapat membawa mereka kepada
kesyukuran, iaitu kesyukuran yang sempurna dan layak dengan nikmat-nikmat Allah
yang dikurniakan kepada mereka dalam setiap keadaan.
Inilah sentuhan pertama ketika
mereka diperingatkan dengan kemenangan dalam Perang Badar. Ayat yang berikut
menayangkan pemandangan peperangan itu dan menghidupkan gambarannya dalam
perasaan mereka seolah-olah mereka berada dalam peperangan itu pada saat ini.
Firman Allah yang bermaksud: (Kenangilah) ketika engkau berkata kepada
orang-orang Mukmin: Apakah tidak cukup Tuhan kamu membantu kamu dengan tiga
ribu malaikat yang diturun (dari langit)? (Al-Imran: 124)
Seterusnya firman Allah lagi,
Ya sebenarnya cukup! Jika kamu bersabar dan bertakwa dan tiba-tiba mereka
menyerang kamu pada masa mereka ini juga nescaya Tuhan kamu membantu kamu
dengan lima ribu malaikat yang memakai tanda. (Al-Imran: 125)
Inilah kata-kata Rasulullah
pada hari Perang Badar kepada sekumpulan kecil kaum Muslimin yang keluar
bersama baginda. Mereka melihat angkatan perang kaum Musyrikin yang ramai,
sedangkan tujuan mereka keluar adalah untuk menghadapi kumpulan unta yang
membawa dagangan-dagangan bukan untuk menghadapi kumpulan angkatan perang yang
lengkap dengan alat-alat senjata.
Rasulullah s.a.w. menyampaikan
kepada mereka apa yang disampaikan Allah kepadanya pada hari itu untuk
menguatkan dan memberanikan hati mereka kerana mereka adalah manusia yang
memerlukan kepada pertolongan dalam bentuk yang dekat dengan perasaan,
pandangan dan kebiasaan mereka.
Baginda juga menyampaikan
kepada mereka syarat pertolongan itu iaitu sabar dan takwa, bersabar menerima
kejutan serangan dan menaruh perasaan takwa yang menambat hati mereka dengan
kemenangan dan kekalahan.
Firman Allah, Ya sebenarnya
cukup! Jika kamu bersabar dan bertakwa dan tiba-tiba mereka menyerang kamu pada
masa mereka ini juga nescaya Tuhan kamu membantu kamu dengan lima ribu malaikat
yang memakai tanda. (Al-Imran: 125)
Allah s.w.t. mengajar mereka
bahawa segala urusan itu terpulang kepada Allah dan segala punca kuasa
bertindak itu adalah daripada Allah belaka dan turunnya para Malaikat itu tidak
lain melainkan semata-mata untuk menjadi berita gembira kepada hati mereka agar
berasa senang dan tenteram. Ada pun mengenai kemenangan, ia adalah secara
langsung merupakan urusan Allah.
Ia bergantung kepada takdir dan
iradat Allah s.w.t. tanpa wasitah, tanpa sebab dan tanpa wasilah. Firman Allah
yang bermaksud: Dan Allah tidak menjadikan bantuan itu melainkan sebagai berita
gembira kepada kamu dan supaya hati kamu menjadi tenteram dengannya dan tidak
kemenangan melainkan daripada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana.
(Al-Imran: 126)
*Urusan
Demikianlah ayat al-Quran ini
memberi perhatian yang berat mengembalikan segala urusan kepada Allah supaya
tidak terlekat dalam kefahaman seorang Muslim sesuatu tanggapan yang boleh
menodai dasar ini. Ia adalah dasar mengembalikan segala urusan kepada kehendak
masyiah Allah yang mutlak dan kepada iradat-Nya yang langsung.
Di samping itu, ia mengetepikan
sebab-sebab dan wasilah-wasilah itu hanya merupakan alat yang digerakkan oleh
kehendak masyiah Allah atau sebagai alat untuk mewujudkan sesuatu yang
dikehendaki oleh-Nya.
Firman Allah yang bermaksud:
Dan tidak kemenangan melainkan daripada Allah Yang Maha Perkasa lagi Maha
Bijaksana.
Al-Quran memberi perhatian yang
berat menjelaskan dasar ini dalam pandangan dan kefahaman Islam di samping
membersihkannya daripada segala noda dan mengenepikan sebab-sebab yang lahir, wasilah-wasilah
dan alat-alat sebagai punca kuasa yang bertindak. Ini supaya hubungan secara
langsung antara hamba dengan Allah kekal dan tidak terjejas.
Ia juga supaya hubungan terus
antara hati mukmin dengan takdir Allah berlaku tanpa dinding-dinding, tanpa
sekatan dan tanpa wasilah-wasilah dan wasitah-wasitah sebagaimana keadaannya
yang wujud di alam hakikat.
Berkata al-Syahid Sayid Qutb,
kemenangan dalam Perang Badar terdapat bau mukjizat, sebagaimana kami jelaskan
sebelum ini iaitu kemenangan itu dicapai tanpa alat-alat kelengkapan kebendaan
yang biasa digunakan untuk mendapat kemenangan.
Imbangan neraca kekuatan antara
kaum Muslimin dan kaum Musyrikin dalam peperangan itu tidaklah seimbang atau
hampir-hampir seimbang.
Jumlah kaum Musyrikin kira-kira
1,000 orang. Mereka keluar untuk berjuang menyahut seruan Abu Suffian yang
meminta pertolongan untuk melindungi kafilah perniagaan yang ada bersamanya.
Mereka (keluar) lengkap dengan alat-alat senjata dan dengan penuh semangat
untuk mempertahankan harta kekayaan mereka dan perasan fanatik untuk
mempertahankan maruah dan kehormatan mereka.
Jumlah kaum Muslimin pula hanya
kira-kira 313 orang. Mereka keluar bukanlah untuk memerangi kumpulan Musyrikin
yang kuat ini, malah keluar kerana satu tujuan yang mudah, iaitu menghadapi dan
menyekat kafilah perdagangan Quraisy yang tidak bersenjata itu.
Selain jumlah mereka yang
kecil, mereka juga mempunyai persiapan senjata yang sedikit. Selain itu, di
belakang mereka di Kota Madinah terdapat kaum Musyrikin yang masih mempunyai
kekuatan dan kaum Munafikin yang mempunyai kedudukan yang kuat dan kaum Yahudi
yang sentiasa menunggu-nunggu peluang untuk menghancurkan mereka.
Kaum Muslimin pada waktu itu
merupakan satu golongan kecil di tengah-tengah lautan manusia kafir dan musyrik
di Semenanjung Tanah Arab. Ketika itu sifat mereka sebagai orang-orang
Muhajirin yang terusir dari Mekah dan sifat sebagai orang-
orang Ansar yang melindungi
para Muhajirin itu masih belum hilang lagi. Namun demikian, mereka adalah
tumbuhan-tumbuhan yang belum lagi mantap dalam masyarakat itu.
- Dr. Zulkifli Mohamad AlbakrI
ialah penulis tamu Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)
sumberArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2006&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_04.htm#ixzz4rfWNhGAJ
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan