ARKIB : 31/03/2010
Oleh SITI AINIZA KAMSARI
kanak-kanak palestin turut
dinafikan hak mendapat pendidikan apabila terpaksa melalui pemeriksaan tentera
zionis setiap hari untuk melalui tembok besar yang dibina.
DAPATKAH kita merasai penderitaan
rakyat Palestin yang 'dipenjara' di tanah air mereka sendiri? Dinafikan segala
aspek kemanusiaan mereka lalu yang kita dengar tangisan, raungan dan kesakitan
wanita dan orang tua yang lemah tidak berdaya.
Lebih menyayat hati, anak-anak
kecil yang tidak berdosa turut menderita akibat diboikot.
Sengaja dibawakan senario yang
berlaku kini kerana begitulah juga yang dideritai oleh Nabi Muhammad, kaum
keluarga dan seluruh umat Islam apabila selama tiga tahun dipulau oleh puak Quraisy.
Sebelum itu, pemulauan adalah
kaedah yang paling mudah untuk kononnya memberi 'pengajaran' kepada pihak
lawan.
Tidak siapa ketahui siapa di
kalangan puak kafir Quraisy yang begitu pintar sehingga berjaya mencetuskan
idea melancarkan boikot terhadap Rasulullah sebagai usaha menghalang baginda
menyebarkan Islam.
Tetapi kata sepakat telah diambil
dan deklarasi dibuat puak Quraisy untuk menyekat kemaraan Islam dengan
menghalang hubungan dari mana-mana pihak daripada menghampiri Nabi Muhammad dan
para pengikutnya.
Deklarasi memboikot itu ditulis
secara rasmi yang kemudiannya digantung di Kaabah.
Perjanjian boikot itu dikatakan
ditulis oleh Manshur bin Akramah yang disahkan oleh seluruh perhimpunan para
pembesar Quraisy.
Namun menurut al Mubarakfuri
dalam buku Sirah Nabawiyyahnya yang menulis perjanjian itu ialah Nadr bin Al
Harith.
Yang sebenarnya ia ditulis oleh
Baghid bin Amir bin Hashim di mana Rasulullah SAW dikatakan telah mendoakan
kecelakaannya, lalu tangannya menjadi lumpuh!
Pada mulanya dikatakan mereka
bercadang memboikot Rasulullah sahaja, tidak melibatkan seluruh Puak Bani
Hashim dan Bani Al Mutalib.
Tetapi apabila bapa saudara Nabi,
Abu Talib melihat anak saudaranya itu diboikot lalu dia mengumpulkan semua suku
Abdul Mutalib, suku Abdul Manaf dan suku Hashim dan bertanya sama ada mereka
bersetuju dan sanggup melihat Nabi Muhammad dipulau.
Tentu sekali mereka tidak
bersetuju dan bersepakat untuk melanggar sekatan itu.
Abu Talib pun berkata kepada Nabi
Muhammad: "Janganlah kamu risau wahai Muhammad, kalau mereka semua memulau
kamu, menyisihkan kamu, kami akan tetap bersama-sama dengan kamu dan membantu
kamu!"
Apabila mendapat tahu Nabi
Muhammad mendapat pembelaan dan bantuan terutamanya dari si bapa saudara yang
selama ini begitu membela baginda, menyebabkan Abu Jahal mengumpulkan semua
pembesar Quraisy supaya gerakan memboikot Nabi Muhammad perlu diperhebatkan.
Caranya, dengan turut memboikot
seluruh kaum keluarga, suku Bani Hashim, Manaf dan sesiapa sahaja yang cuba
membantu baginda.
Abu Jahal berjaya mempengaruhi
semua pihak itu dan untuk menguatkan lagi kempen memboikot itulah mereka
menulis satu surat perjanjian bagi menunjukkan bahawa tindakan itu dibuat
secara rasmi dan tidak ada sesiapa yang boleh mempertikaikannya.
Mereka bersumpah bahawa kaum
Quraisy sepanjang hidup mereka akan melaksanakan boikot ini iaitu dengan
menetapkan perkara-perkara yang berikut:
1) Tidak dibenarkan sesiapa jua
pun boleh melakukan sebarang urusan, berjual beli dan berdagang dengan suku
Abdul Mutalib, suku Abdul Manaf dan suku Hashim serta sesiapa yang beriman
dengan Muhammad dan agama Islam yang dibawa oleh baginda.
2) Tidak dibenarkan sesiapa pun
untuk bergaul terutamanya menjamu atau memberi makanan kepada mereka.
3) Tidak dibenarkan sesiapa
melakukan ikatan perkahwinan dengan mereka.
4) Tidak dibenarkan Nabi Muhammad
dan seluruh kaum keluarga dan pengikutnya membeli makanan dan mendapatkan apa
juga bentuk bantuan dari luar Mekah.
Demi keselamatan seluruh kaum
keluarga dan umat Islam, Abu Talib akhirnya mengajak mereka (kecuali Abu Lahab
yang enggan menyertai) meninggalkan Mekah dan pergi ke pinggiran kota Mekah di
kawasan yang berbukit. Kemudian mendirikan sebuah perkampungan yang dikenali
sebagai Syiab atau Kampung Abdul Mutalib.
Tujuannya, untuk mengelakkan
serangan-serangan secara mendadak oleh pihak Quraisy terhadap Nabi Muhammad dan
para pengikut baginda. Lalu didirikan juga menara-menara kawalan untuk
mengawasi setiap pergerakan.
Rasulullah dan
pengikut-pengikutnya benar-benar menjadi mangsa pemulauan tersebut, iaitu
selama tiga tahun.
Tekanan dan penderitaan yang
dialami merupakan satu lagi episod kekejaman Quraisy malah mereka sebenarnya
dapat mendengar akan jeritan, raungan dan jerit tangis mangsa-mangsa terutama
kanak-kanak Bani Hashim dan Bani Abdul Mutalib yang benar-benar tertindas
akibat pemulauan itu.
Manakan tidak mangsa-mangsa hanya
mampu makan sebutir kurma sahaja sehari. Bahkan hanya setengah butir sahaja
yang terpaksa dikongsi-kongsi dengan orang lain.
Namun tangisan dan keperitan
pengikut Nabi tidak dipeculikan, matlamatnya ialah supaya baginda menyerah
kalah dan berhenti menyebarkan Islam baru boikot itu akan dihentikan.
Pemulauan ekonomi dilakukan
begitu hebat. Segala bahan keperluan terutama makanan disekat. Orang Musyrikin
tidak membenarkan makanan yang dibawa masuk ke Mekah atau sebarang dagangan
kecuali mereka sendiri akan segera membelinya semua sekali.
Ini tentu sahaja memberi kesan
buruk kepada perkampungan Abu Talib kerana jika mempunyai wang sekalipun tetapi
tidak dapat membeli barangan keperluan terbabit.
Watak utama yang begitu berjaya
menjayakan tekanan tersebut adalah Abu Lahab.
Dia sentiasa berseru dan tidak
berhenti berkempen kepada orang ramai terutama ketika berada di pasar supaya
memonopoli pembelian bekalan supaya tidak ada yang akan mampu di beli oleh umat
Islam.
"Naikkan harga, naikkan
harga agar pengikut Muhammad tidak dapat membeli!" Abu Lahab sendiri
sanggup membeli pada harga yang luar biasa mahalnya.
Bila ada saudagar-saudagar luar
yang terus berurusan menjual bekalan dan keperluan kepada Bani Hashim, puak
Quraisy sanggup membeli dengan harga berlipat kali ganda.
Ini menyebabkan ada umat Islam
yang terpaksa makan rumput-rumput kering bagi menghilangkan lapar.
Tekanan kelaparan demikian
dahsyatnya sehingga kata Saad bin Abi Waqqas: "Suatu malam saya keluar ke
lembah dalam keadaan hampir kehabisan tenaga akibat kelaparan dan keletihan.
Tiba-tiba saya melihat sekeping kulit unta kering.
"Kulit itu saya cuci
sehingga bersih. Kemudian saya bakar kulit itu. Apabila kulit itu masak
terbakar, saya racik-racikkan kulit menjadi potongan yang kecil yang
kemudiannya saya rendam dalam air.
"Kulit itu menjadi makanan
dan saya bertahan selama tiga hari dengan hanya memakan kulit unta itu
sahaja."
Sebenarnya di kalangan kafir
Quraisy ada yang menaruh simpati dan cuba membantu pengikut-pengikut
Rasulullah.
Antaranya anak saudara Siti
Khadijah Khuwailid, Hakim bin Hizam dan rakan-rakannya yang sentiasa berusaha
'menyeludup' masuk bekalan makanan ke perkampungan Abu Talib itu.
Tugas itu sebenarnya tidak mudah
kerana sentiasa diawasi dan dikawal oleh kafir Quraisy.
Apabila malam semakin larut Hakim
dan rakan-rakannya akan mengikat bekalan makanan terutamanya gandum dan buah
kurma di atas beberapa ekor unta.
Unta-unta itu kemudiannya
dilepaskan begitu sahaja ke arah perkampungan Abu Talib dengan harapan bekalan
itu akhirnya akan jatuh juga ke tangan pengikut-pengikut Rasulullah yang
diboikot itu.
Namun tidak kurang juga yang
dirampas oleh kalangan musyrik Mekah tersebut.
Malah sering terjadi juga
pergaduhan apabila pihak Quraisy terutama Abu Jahal s bertindak menghalang
sebarang cubaan untuk menggagalkan boikot itu.
Sepanjang tiga tahun di boikot
itu, seluruh umat Islam dan Bani Hashim hanya keluar dari perkampungan Abu
Talib di bulan-bulan haram iaitu bagi membolehkan mereka mengerjakan haji dan
tawaf di Kaabah.
Hanya pada bulan-bulan itu
sahajalah juga Rasulullah dapat keluar dan menyeru kepada agama Islam. Tetapi
itupun cuba diganggu oleh Abu Lahab yang sering mengekori baginda ke mana
sahaja dan berteriak kepada orang ramai bagi menyekat dakwah Islam dari terus
berkembang.
Kempen pemulauan ini perlu
dilihat sebagai pengajaran yang sangat besar kepada umat Islam jika ditakdirkan
berlaku begitu. Sedangkan Allah dan segala perencanaan-Nya mampu menggagalkan
tindakan yang menindas umat Islam itu.
Sekalipun teruk diboikot, adakah
Rasulullah dan para pengikut akhirnya mengaku kalah semata-mata supaya
penderitaan itu dapat ditamatkan?
Apabila baginda mampu bertahan
dan sekali-kali tidak menyerah kalah dengan menggadaikan maruah agama maka
begitu jugalah pengajaran yang perlu diambil oleh umat Islam hari ini.
Seperti penjajahan oleh rejim
zionis terhadap rakyat Palestin yang memaksa umat Islam Palestin mereka bertahan
dalam keadaan serba kekurangan selama berpuluh tahun.
SUMBERArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0331&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz5a6vRRRJy
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan