Ahad, 23 Disember 2018

Baiah Aqabah


ARKIB : 30/06/2010
Susunan SITI AINIZA KAMSARI
Perjalanan sejarah atau sirah Nabi Muhammad SAW sama ada sukar atau mudah untuk diikuti amat penting untuk kita ketahui. Malah kalau dapat didalami dan dikaji dengan lebih lanjut lalu dihayati, itu adalah lebih baik.

Ini termasuklah kisah mengenai Baiah atau Perjanjian Aqabah. Secara ringkasnya ia merupakan perjanjian damai atau sumpah setia yang berlaku antara Nabi Muhammad dengan beberapa penduduk Yathrib (nama lama Madinah Al Munawarrah) yang datang menemui baginda di sebuah tempat atau bukit bernama Aqabah. Bukit itu terletak beberapa kilometer di utara Kota Mekah iaitu berdekatan dengan Mina.

Kita jangan keliru kerana terdapat sebuah perkampungan di timur laut Tebing Barat, Palestin juga dikenali sebagai Aqabah yang dirampas daripada penduduk Palestin untuk dijadikan sebuah kem tentera besar oleh rejim Israel.

Sebuah bandar di selatan Jordan juga bernama Aqabah, di samping kita menyebut Aqabah iaitu perbuatan ibadat haji iaitu melontar batu di Jamrah yang ketiga, iaitu Jamrah Al Aqabah.

Perjanjian Aqabah merupakan perjanjian pertama antara baginda dengan mana-mana pihak, sama ada dari dalam mahupun luar Kota Mekah. Ia melibatkan satu persefahaman untuk memberi ketaatan kepada Rasulullah.

Namun dari aspek sosial dan politik penduduk Arab, melakukan perjanjian damai antara kabilah dan sebagainya adalah biasa dilakukan. Telah menjadi adat dan tradisi mereka saling menyatakan sumpah setia kawan atau bersahabat baik bagi mencapai pelbagai tujuan dan matlamat tertentu.

Namun yang paling penting kedua-dua belah yang membuat perjanjian ini ikhlas untuk berbaiah, iaitu bukan kerana dipaksa dan sebagainya.

Di sebalik perjanjian ini, tentunya kita tertanya-tanya mengapa penduduk Yathrib dengan begitu mudah dan tanpa sebarang masalah menerima dakwah daripada Rasulullah? Hanya dengan satu pertemuan sahaja dengan baginda. Mereka seolah-olah seperti telah lama menunggu saat menerima dakwah baginda itu.

Persoalan ini memerlukan kita melihat situasi yang berlaku di Yathrib itu sendiri yang menjadi sebab musabab utama mengapa mereka dengan mudah memeluk Islam.

Komposisi penduduk di Yathrib terdiri daripada tiga kelompok yang besar, iaitu kaum Yahudi dan dua lagi kaum Arab yang terdiri daripada suku kaum al Khazraj dan Aus.

Kedua-dua puak Arab ini merupakan kaum yang menyembah berhala di Yathrib manakala kaum Yahudi dengan agama Yahudi mereka sebagai golongan ahli kitab yang mempercayai Kitab Taurat.

Menurut Hussien Haekal dalam bab Ikrar Aqaba dalam buku Sejarah Hidup Muhammad, kaum Yahudi dan dua suku Arab di Kota Yathrib itu tidak pernah hidup aman.

Persengketaan demi persengketaan yang membawa peperangan sering berlaku.

Sejarah mereka agak panjang iaitu melibatkan pelbagai punca terutamanya soal agama.

Menurut Haekal, apabila puak Nasrani yang mendiami Syam yang berada di bawah pengaruh Rom Timur (Baizantin) mereka terlalu membenci dan memarahi kaum Yahudi tanpa mengira di mana puak itu berada.

Mereka percaya kaum itu telah menyebab kematian Nabi Isa A.S, iaitu dengan cara menyeksa dan menyalib baginda.

Lalu kaum Yahudi yang sekian lama mendiami Yathrib turut menjadi mangsa kemarahan kaum Nasrani itu.

Namun cubaan untuk menghapuskan terus kaum Yahudi itu tidak pernah berjaya sehinggalah puak Nasara meminta bantuan daripada suku Arab Khazraj dan Aus, untuk membalas dendam.

Pun begitu, bukan sedikit penduduk Yahudi yang telah dibunuh oleh gabungan dua pihak yang bersekutu ini.

Namun kedudukan Yahudi semakin terancam apabila suku Arab itu sendiri ingin menyingkir kaum itu keluar dari Yathrib bagi membolehkan mereka memonopoli dan menguasai sepenuhnya bandar yang makmur dan subur dengan pelbagai hasil pertanian dan perniagaan itu.

Namun Yahudi yang menyedari niat suku Arab itu bertindak pantas dan bijak dengan melancarkan gerakan memecah belahkan suku-suku Arab tersebut.

Caranya dengan menciptakan pelbagai provokasi dan fitnah yang menyebabkan suku Khazraj dan Aus sering bertelagah sesama sendiri.

Gerakan licik dan halus oleh Yahudi itu benar-benar mengembalikan semula kedudukan mereka di Yathrib.

Soal keagamaan turut menyumbang kepada berlakunya perjanjian Aqabah apabila kaum Yahudi di Yathrib yang merupakan golongan ahli kitab dan mempercayai tuhan yang satu (monoteisme), sering mengejek-ejek dan mencela perbuatan suku Arab Khazraj dan Aus menyembah berhala.

Kaum Yahudi sering memperingatkan kepada mereka mengenai ramalan dalam Taurat mengenai kelahiran seorang nabi yang akan menyelamatkan kaum Yahudi.

Namun mereka tidak bermaksud untuk mengajak suku-suku Arab itu memeluk agama mereka.

Maka apabila suku Arab di Yathrib mendengar dan mengetahui mengenai seorang Nabi telah muncul di Kota Mekah menyebabkan mereka akhirnya mengakui kebenaran ramalan dari kitab Perjanjian Lama Yahudi itu.

"Agaknya inilah nabi yang disebut-sebut oleh orang Yahudi. Jadi, jangan sampai orang Yahudi mengetahui mengenai Nabi Muhammad itu dan kita mesti mendahului mereka untuk menerima kedatangan Nabi ini.

"Biar kita yang beriman terlebih dahulu, sebelum kaum Yahudi beriman terhadap Nabi itu, jika tidak hujung pangkal nasib kita tiada siapa yang tahu," kata puak-puak Al Khazraj dan Aus itu.
SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0630&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_01.htm#ixzz5aVovsTA9
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan