Isnin, 29 Ogos 2016

PERANG DUNIA KEDUA 1941-1945

OLEH-AHMAD BIN YAAKOB
HP-Menganalisis sebab dan kesan Perang DuniaKedua.
Perang Dunia Kedua
Selepas tamat Perang Dunia Pertama masih wujud rasa tidak puas hati negara-negara yang terlibat dalam peperangan tersebut. Antara negara yang paling terjejas ialah Jerman. Jerman menganggap Perjanjian Versailles berat sebelah dan tidak adil. Perkembangan ini menyebabkan Jerman bertindak tidak mematuhi Perjanjian Versailles dan memulakan program mnegukuhkan kekuatan tentera. Tindakan Jerman menimbulkan kebimbangan Kuasa Berikat yang terdiri daripada Britain, Perancis, Rusia dan Amerika Syarikat. Jerman mewujudkan pakatan dengan Itali dan Jepun yang dikenali sebagai Kuasa Paksi. Perkembangan ini menyebabkan wujud ketegangan antara kedua pihak hingga menyebabkan dunia berada diambang peperangan. Perang Dunia Kedua tercetus apabila Jerman bertindak melancarkan peperangan terhadap Poland pada 1 September 1939. Peperangan ini berakhir apabila Jepun menyerah kalah secara rasmi pada 2 September 1945.[1]
Sebab berlaku Perang Dunia Kedua
Sebab-sebab di Eropah
a.Pertembungan ideologi.
b.Kelemahan Perjanjian Versailles.
c.Desakan ekonomi.
d.Sikap negara yang terlibat

Sebab-sebab berlaku di Asia
a.Nasionalisme melampau.
b.Pemodenan Meiji dan Desakan Ekonomi.
c.Keselamatan Negara.[2]




[1] Sivachandralingam Sundara Raja dan Ayadurai Letchumanan, Sejarah Dunia 1500-1955 (Shah Alam: Oxford Fajar 2015),334. 
[2]“Perang Dunia Kedua” , dalam  Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah Penggal 1, , (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),163.  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan