Oleh- AHMAD BIN YAAKOB
Pendidikan fardu ain dan fardu kifayah :
a. Pendidikan fardu ain :
Ilmu asas ajaran lslam seperti akidah, syariat dan akhlak.Ilmu ini wajib dipelajar dan diamalkan oleh setiap umat Islam yang mukallaf. Sumber utama ialah al-Quran dan sunnah, manakala sumber kedua ialah ijmak dan qias.[1]
b. Pendidikan fardu kifayah :
. Ilmu pengetahuan yang wajib dituntut olehsebahagian umat Islam.
. Ia adalah semua disiplin ilmu yang diperlukan bagimenyempurnakan keperluan hidup manusia samadaberbentuk keagamaan atau keduniaan sepertiperubatan, ekonomi, pendidikan dan lain-lain.
. Ilmu-ilmu fardu kifayah merupakan ilmu yangbersandarkan akal.
. Sumber ilmu ini ialah al-euran dan as-Sunnahsebagai dasar, akal, pancaindera, pengkajian,
eksperimen dan lain-lain.
. Ilmu fardu kifayah terbahagi kepada tiga : ilmu indera, ilmu sains dan ilmu falsafah.
o Pendidikan fardu ain dan kifayah di Mesir :
a. Di Mesir, ilmu fardu ain dan kifayah amat ditekankandan dipelajari di institusi pendidikan meskipun padaperingkat awal penekanan berkisar tentang akidah dankeimanan.
b. Perkembangan pendidikan, interaksi dengan luar,pertembungan budaya dan sebagainya menyebabkansistem kurikulum asal Mesir dicampuri dengan ilmufardu kifayah seperti falsafah, perubatan, astronomi dansebagainya.
c. Lahir tokoh-tokoh ilmuan Islam terkemuka di Mesir.
Pendidikan fardu ain dan kifayah di Acheh :
a. Di Acheh, ilmu fardhu ain amatditekankan padaperingkat awal pendidikan, pengajian al euran, al Hadisdi ajar di semua institusi,serta ilmu-ilmu lain sepertifekah, tauhid dan tasawuf.
b. Pengajian fardhu kifayah diajar pada peringkatmenengah dan tinggi. Di peringkat Dayah ilmu fardhukifayah di ajar menggunakan kitab-kitab dariArab.Antara ilmu tersebut ialah geografi, sejarah, danmatematik.
c. Pendidikan khusus untuk wanita dalam bidang pertanian, pertukangan, ilmu perniagaan turut diajar diDayah.Di peringkat Dayah ilmu fardhu kifayah di ajar menggunakan kitab-kitab dari Arab.Antara ilmu tersebut ialah geografi, sejarah, danmatematik.
[1] “Pendidikan”, ”, dalam Modul Pengajaran dan Pembelajaran STPM Sejarah, (Putrajaya: Kementerian Pendidikan Malaysia,2013),70.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan