ARKIB : 19/11/2010
perkahwinan Baginda Rasulullah
SAW terbina di atas landasan iman dan Islam. -Gambar hiasan
Soalan:
BarU-BARU ini saya terbaca kisah
sirah dalam Utusan Malaysia yang memetik umur Saidatina Siti Aishah dikatakan
enam tahun semasa berkahwin dengan Nabi SAW. Benarkah demikian kerana ada
pandangan mengatakan umur itu terlalu muda dan dijadikan bahan oleh golongan
kuffar membidas Nabi SAW?
Jawapan:
Sebahagian besar riwayat yang
menceritakan hal ini terdapat dalam hadis di mana keseluruhannya hanya
diriwayatkan oleh Hisham bin Urwah.
Asal periwayatan ini adalah
daripada orang Iraq, di mana Hisham tinggal di sana dan pindah dari Madinah ke
Iraq pada usia tua iaitu 71 tahun.
Menurut Yaqub bin Syaibah: Hisham
seorang perawi yang dipercayai, riwayatnya dapat diterima, kecuali apa-apa yang
dia ceritakan setelah dia berpindah ke Iraq.
Dalam pernyataan yang lebih
lanjut dinyatakan bahawa Malik bin Anas menolak riwayat Hisham yang dicatat
daripada orang Iraq: Saya pernah diberitahu bahawa Malik menolak riwayat
Hisham yang dicatat dari orang-orang Iraq. (Tahzib al-Tahzib, Ibn Hajar
Al-Asqalani, Dar Ihya al-Turath al-Islami jil.2 hlm. 50).
Ketika mencapai usia tua,
ingatan Hisham semakin berkurangan. (Mizan al-Itidal, Al-Zahabi, Al-Maktabah
al-Athriyyah, Pakistan, Jil. 4, hlm. 301).
Justeru, berdasarkan pernyataan
dan sumber di atas, Hisyam mengalami masalah ingatan atau ingatannya kurang
baik setelah dia berpindah ke Iraq dan periwayatannya diragui.
Sehingga riwayatnya mengenai umur
pernikahan Aisyah adalah tidak tepat. Adapun pandangan mengatakan umur itu
terlalu muda dan ia sebenarnya dijadikan bahan oleh golongan kuffar sebagai
propaganda menjauhkan umat Islam kepada Rasulullah SAW.
Pertanyaan seperti ini akan mudah
menipu bagi orang-orang yang awam mempercayainya. Sehingga, orang yang lemah
imannya akan mudah goyah keimanannya dan kecintaannya kepada Rasulullah SAW.
Dalam sejarah hidup Rasulullah
disebutkan bahawa Aisyah dan Hafsah adalah puteri-puteri dua orang pembantu
karibnya, Abu Bakar dan Umar.
Faktor inilah yang membuat Rasulullah
memeterai ikatan dengan kedua-dua puteri Abu Bakar dan Umar.
Rasulullah meminang Aisyah
melalui Abu Bakar tatkala Aisyah berusia sembilan tahun dan dibiarkannya selama
dua tahun sebelum perkahwinan dilangsungkan (11 tahun).
Hal ini diperkuat lagi melalui
perkahwinan Rasulullah dengan Hafsah binti Umar yang juga bukan kerana dorongan
nafsu, dengan ayahnya sendiri sebagai saksi.
Peristiwa ini jelas menunjukkan
kepada kita bahawa Rasulullah mengahwini Aisyah atau mengahwini Hafsah bukan
kerana cintanya atau kerana dorongan berahi, tetapi bertujuan memperkukuhkan
tali persaudaraan Islam yang baru terbina dalam diri dua orang pembantu
dekatnya (Abu Bakar dan Umar).
Justeru pendapat yang mengatakan
bahawa Rasulullah mengahwini Aisyah pada umur enam tahun adalah pendapat yang
tidak benar dan tidak tepat.
Menurut Tabari (juga menurut
riwayat Hisham bin Urwah, Ibn Hanbal and Ibn Saad), Aisyah dipinang pada usia
tujuh tahun dan mulai berumah tangga pada usia sembilan tahun. Tetapi, di
bahagian lain, Al-Tabari mengatakan: Semua anak Abu Bakar (empat orang)
dilahirkan pada zaman Jahiliah daripada dua isterinya. (Tarikh al-Umam wa
al-Mamluk, Al-Tabari jil. 4 hlm. 50, Dar al-fikr, Beirut, 1979).
Jika Aisyah dipinang 620M (Aisyah
berumur tujuh tahun) dan berumah tangga tahun 623/624 M pada usia sembilan
tahun, ini menunjukkan bahawa Aisyah dilahirkan pada tahun 613 M.
Berdasarkan tulisan Al-Tabari,
Aisyah seharusnya dilahirkan pada 613M, iaitu tiga tahun sesudah zaman jahiliah
(610M).
Al-Tabari juga menyatakan, Aisyah
dilahirkan pada zaman jahiliah. Jika Aisyah dilahirkan pada zaman jahiliah,
sewajarnya Aisyah berumur sekurang-kurangnya 14 tahun sewaktu dinikahkan.
Tetapi al-Tabari turut mengalami pertentangan dalam riwayatannya.
Menurut Ibn Hajar: Fatimah
dilahirkan ketika Kaabah dibangunkan semula, ketika Nabi SAW berusia 35 tahun.
Usia Fatimah lima tahun lebih tua daripada Aisyah. (Al-Isabah fi Tamyiz
al-Sahabah, Ibn Hajar al-Asqalani, jil.4,hlm. 377, Maktabat al-Riyadh
al-Haditha: 1978).
Jika pendapat Ibn Hajar adalah
yang tepat, Aisyah dilahirkan ketika Nabi berusia 40 tahun. Jika Aisyah
dinikahkan oleh bapanya pada saat usia baginda 52 tahun, usia Fatimah
sekurang-kurangnya 17 tahun, maka usia Aisyah ketika berkahwin adalah 12 tahun.
Melalui pernyataan Ibn Hajar,
Tabari, Ibn Hisham, dan Ibn Hanbal menunjukkan riwayat mengatakan bahawa Aisyah
berkahwin dengan Rasulullah ketika berusia enam tahun adalah tidak benar. Ia
adalah fitnah dan tuduhan tidak berasas yang sengaja dilontarkan golongan yang
hendak mengganggu-gugat kredibiliti Rasulullah sebagai insan terbaik pilihan
Allah di dunia ini.
Menurut Abdul Rahman bin Abu
al-Zinad: Asma lebih tua 10 tahun berbanding Aisyah. (Siyar Alam al-Nubala,
Al-Zahabi, Jil. 2, hlm. 289, Muassasat al-Risalah, Beirut, 1992).
Menurut Ibn Kathir: Asma lebih
tua 10 tahun daripada adiknya Aisyah. (Al-Bidayah wa al-Nihayah, Ibn Kathir,
Jil.8, hlm. 371,Dar al-Fikr al-Arabi, 1933).
Menurut Ibn Hajar Al-Asqalani: Asma
hidup sehingga usia 100 tahun dan meninggal pada 73 atau 74 H. (Taqrib
al-Tahzib, Ibn Hajar Al-Asqalani, hlm. 654, Bab Fi al-Nisa, al-Harf al-Alif,
Lucknow) Menurut sebahagian besar ahli sejarah, Asma, saudara tertua daripada
Aisyah berbeza usia sebanyak 10 tahun. Jika Asma wafat pada usia 100 tahun pada
tahun 73 H, Asma seharusnya berusia 27 atau 28 tahun ketika hijrah (622M).
Jika Asma berusia 27 atau 28
tahun ketika hijrah (ketika Aisyah berumah tangga), Aisyah seharusnya berusia
17 atau 18 tahun. Jadi, Aisyah, berusia 17 atau 18 tahun ketika hijrah pada
tahun di mana Aisyah berkahwin. Berdasarkan pendapat Ibn Hajar, Ibn Katir, dan
Abdul Rahman bin Abu al-Zinad, usia Aisyah ketika berkahwin dengan Rasulullah
adalah 19 atau 20 tahun.
Justeru, melalui pendapat ini
juga menolak pendapat yang mengatakan bahawa Aisyah bernikah dengan Rasulullah
ketika berusia enam tahun.
Kesimpulannya, riwayat (Hisham
bin Urwah) yang mengatakan bahawa Aisyah berkahwin dengan Rasulullah ketika
berusia enam tahun tidak benar dan bertentangan dengan riwayat-riwayat lain.
Selain itu, tiada alasan kuat
untuk menerima riwayat Hisham bin Urwah sebagai riwayat yang boleh dipercayai
kerana Hisyam mengalami masalah ingatan atau ingatannya kurang baik setelah dia
berpindah ke Iraq dan periwayatannya diragui.
Seterusnya bertentangan dengan
pernyataan-pernyataan ulama lain seperti yang telah dikemukakan. Golongan
kuffar dan seumpama mereka sentiasa mencari ruang-ruang kosong dalam agama
Islam sebagai bahan fitnah dan propaganda mereka.
Sebagai umat Islam yang sentiasa
memandang dan mempertahankan baginda sebagai ikon dan insan teladan, kita perlu
bangkit menepis fitnah daripada golongan kuffar dan terpengaruh dengan tipu
helah mereka.
Sesungguhnya perkahwinan
Rasulullah bersama-sama para isterinya merupakan sebuah perkahwinan yang suci
yang tidak berasaskan hawa nafsu dan perkara duniawi.
Malah perkahwinan baginda terbina
di atas landasan iman dan Islam sebagai suri tauladan buat umat Islam sejagat.
sumberArtikel Penuh:
http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=1119&pub=Utusan_Malaysia&sec=Bicara_Agama&pg=ba_05.htm#ixzz5d3XjofnZ
© Utusan Melayu (M) Bhd
Tiada ulasan:
Catat Ulasan