Oleh-AHMAD BIN YAAKOB
1.0 PENGENALAN
Akhbar-akhbar Melayu yang diterbitkan sejak abad ke-19 merupakan satu
sumber sejarah kerana setiap satunya merakam peristiwa sejarah semasa
masing-masing. Menurut Khoo Kay Kim, “Akhbar memang biasa digunakan sebagai
sumber sejarah; tetapi tidak ramai sebenarnya yang banyak bergantung kepada
akhbar Melayu untuk menulis sejarah masyarakat Melayu pada hal bilangan akhbar
Melayu, sepanjang abad ke-20, melebihi bilangan akhbar Inggeris…”.[1]
Bagi Roff pula, “…untuk seorang ahli sejarah akhbar dan majalah yang lama-lama
itu merupakan suatu alat perakaman yang amat mustahak dan berguna. Mustahak,
bukan saja kerana pada halaman-halamannya diriwayatkan peristiwa-peristiwa yang
telah berlaku, tetapi adalah kerana akhbar-akhbar itu menggambarkan dan
menjelaskan fikiran dan perasaan
orang-orang yang hidup ketika itu.”[2] Manakala menurut Ahmat Adam, akhbar amat
penting “…untuk meluahkan rasa prihatin masyarakat terhadap pihak berkuasa atau
pemerintah mengenai sesuatu dasar dan tindakan yang melibatkan kepentingan
umum.[3]
Seterusnya, makalah yang
terkandung di dalam akhbar-akhbar itu ada juga menghuraikan peristiwa-peristiwa
sejarah sebelumnya. Contohnya, akhbar Chahaya Pulau Pinang yang
menyiarkan makalah riwayat hidup Stamford Raffles yang bertajuk “Darihal
Pegawai Yang Mengambil Akan Singapura.” [4]
Pengasuh pula menyiarkan rencana
yang bertajuk, “Tamadun Orang-Orang Arab Pada Masa Jahiliah dan Islam.”[5]
Segala perkara yang terakam dalam akhbar itu dapat menyumbang kepada timbunan
sumber sejarah. Walaupun sebahagian daripada rakaman tersebut asalnya bukanlah
sebenarnya catatan sejarah. Walau bagaimanapun makalah yang terdapat di dalam
akhbar itu perlu dinilai ketepatan fakta sejarah supaya objektif kebenaran
sejarah adalah sah.
Unsur historiografi atau
pensejarahan yang terkandung atau dipaparkan oleh sesebuah akhbar Melayu kuat
dipengaruhi oleh pendirian individu, pengaruh zamannya, dasar kerajaan pada
zaman penjajahan British yang menyekat kebebasan akhbar dan organisasi,[6]
atau pengarang yang membuat penilaian moral dan komen mengikut pendapat dan
pandangan mereka sendiri.
[6]Undang-undang
hasutan diperkenalkan di Negeri-Negeri Selat
di bawah Ordinan No.11,1915 apabila dunia antarabangsa sedang mengalami
peperangan. Pihak berkuasa kolonial di Malaya semakin berhati-hati tentang
sentimen anti-British. Di Negeri-Negeri Melayu Bersekutu,kawalan penerbitan
yang mengendungi unsure hasutan dibuat oleh Pesuruhjaya Tinggi di bawah Public
Emergency Enactment 1917. Untuk keterangan lanjut lihat Md. Sidin Ahmad
Ishak, Penerbitan Percetakan Buku Melayu 1807-1960, Dewan Bahasa dan
Pustaka, KualaLumpur, 1998, hlm.253-266.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan