Isnin, 17 Oktober 2016

FOKUS STPM 2016-Huraikan reaksi masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah dan Sarawak sehingga awal abad ke 20.

Pada abad ke 19 hingga abad ke 20, masyarakat tempatan telah bangun menentang kuasa asing di Sabah dan Sarawak.Di Sabah, gerakan menentang Syarikat Borneo Utara British bermula pada tahun 1880 hingga tahun 1917 manakala penentangan terhadap Sarawak berlangsung dari tahun 1841 hingga tahun 1930-an.Penentangan terhadap kuasa asing ini adalah disebabkan pelbagai perubahan dan peraturan baru yang dilaksanakan dalam bidang politik, ekonomi dan sosial.

Antaranya ialah, Penentangan Mat Salleh (1894-1900), Mat Salleh dilahirkan di Inanam dan merupakan pemerintah Sungai Sugut.Penentangan Mat Salleh dikaitkan dengan perubahan politik, ekonomi dan sosial yang dibawa oleh SBUB dalam memerintah Sabah.

      Penentangan beliau disebabkan oleh pengenalan cukai yang membebankan dan dipengaruhi oleh semangat perjuangan jihad orang Sulu.Pada tahun 1895, Mat Salleh dan beberapa pembesar tempatan pergi ke Sandakan untuk berunding dengan SBUB tentang pengenalan cukai, lesen dan tindakan terhadap penduduk tetapi tidak dilayan walau sudah menunggu selama 10 hari. Pada 1897, Mat Salleh memimpin orang Bajau di Sungai Inanam dan Mengkabang menyerang pelabuhan SBUB di Pulau Gaya. Mat Salleh menubuhkan kubu pertahanan di Ranau.

SBUB menawarkan pelan damai untuk menghalang kemaraan Mat Salleh tetapi SBUB mungkir janji.Mat Salleh terbunuh dan Tambunan diambil alih oleh SBUB.

      Selain itu, Penentangan Antanom di Rundum (1910-1915) Kaum Murut tidak puashati dengan pengenalan peraturan baharu oleh SBUB dan berlaku penentangan yang diketuai oleh Antanom di Rundum.Penentangan berlaku akibat pengenalan cukai ke atas minuman tuak, cukai ladang dan cukai-cukai lain.

      Penentangan juga disebabkan keluarga kaum Murut dizalimi, pengenalan buruh paksa dan pembinaan jalan yang akan menganggu roh nenek moyang mereka. Pada tahun 1915, Antanom dan pengikutnya telah membakar bangunan kerajaan di Pensiangan. SBUB menghantar 400 tentera menyerang Antanom di Sungai Selangit.

      Antanom dan kaum Murut menentang kerana mempertahankan hak mereka namun SBUB tetap dapat meluaskan kuasa mereka di Sabah.

      Seterusnya, Penentangan Syarif Masahor di Sungai Rajang (1853). Syarif Masahor dilantik oleh Sultan Brunei sebagai gabenor Sarikei di Sungai Rajang.Penentangan Syarif Masahor terhadap James Brooke kerana kedudukannya terancam. Beliau membuat pakatan dengan Datu Patinggi Abdul Ghafur untuk menentang Brooke.Angkatan tentera Brooke mengalahkan pakatan tersebut.

      Syarif Masahor menyerang kubu James Brooke di Kanowit, dua pegawai British terbunuh dan ramai orang Melayu dan Iban terbunuh.Serangan di Kuching Syarif Masahor kalah dan melarikan diri ke Brunei. Penentangan ini dapat dipatahkan dan kedudukan James Brooke bertambah kukuh di Sarawak. Syarif Masahor dibuang ke Singapura dan datu Patinggi Abdul Ghafur ditangkap oleh Belanda dan dibuang ke Betawi.

      Akhir Sekali, Penentangan Rentap (1853). Rentap ialah pemimpin Iban yang menentang PentadbiranJames Brooke sebab menganggap orang Iban sebagai lanun.Penentangan juga disebabkan James Brooke menghapuskan penempatan orang Iban di Sungai Skrang.

      Rentap berjaya menawan kubu Brooke di Sungaig Skrang pada 1853. Charles Brooke mempengaruhi 3000 orang Iban dan 500 orang melayu menyerang kubu Rentap di Bukit Sadok pada 1857.Pada 1861 James Brooke menyerang kubu Bukit Sadok menggunakan meriam Bujang Sadok dan kubu Rentap musnah. Rentap Berjaya ditewaskan dan pengaruh Brooke lebih kukuh di Sarawak.

      Kesimpulannya, penentangan masyarakat tempatan di Sabah dan Sarawak terhadap kuasa asing kerana tidak puashati dengan perubahan dalam pentadbiran mereka kedudukan pemimpin tempatan yang terancam.Namun kebangkitan ini dapat dipatahkan oleh SBUB di Sabah dan Keluarga Brooke di Sarawak. Selain dapat mengukuhkan lagi kedudukan mereka di sana.

SUMBER-Modul Puncak Sejarah Penggal 3 STPM Negeri Melaka 2015

Tiada ulasan:

Catat Ulasan