Sabtu, 1 Oktober 2016

Bank Bumiputra, Commerce Asset bergabung



ARKIB : 18/09/1998
KUALA LUMPUR 17 Sept. - Bank kedua terbesar Malaysia dijangka muncul dengan penggabungan yang dirancangkan diumumkan hari ini antara Commerce Asset Holdings Bhd. (CAHB) dan Bank Bumiputra Group (BBMB).

Penggabungan yang dicadangkan itu, yang akan menghasilkan sebuah kumpulan kewangan utama dengan kira-kira RM80 bilion aset, akan diwujudkan dengan cara pertukaran saham yang akan berasaskan kepada nilai aset ketara bersih.

Ini akan menghasilkan Kementerian Kewangan mencapai kepentingan utama di dalam kumpulan baru itu.

Satu memorandum persefahaman (MoU) telah ditandatangani antara Pengerusi CAHB, Datuk Mohd Desa Pachi dan Pengerusi BBMB, Tan Sri Dr. Abdul Khalid Sahan yang akan membuka jalan untuk kedua-dua pihak memasuki satu tempoh pelaksanaan prapenggabungan.

''Ini akan termasuk satu ketekunan wajar, penilaian dan perancangan,'' kata satu kenyataan yang dikeluarkan selepas upacara menandatangani MoU itu.

Pengarah Eksekutif CAHB, Dr. Rozali Mohd. Ali berkata, pegangan saham kumpulan kewangan utama itu akan menjadi berinstitusi lebih kukuh dan berkepelbagaian yang baik. - Bernama.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=0918&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=fp_05.htm#ixzz4LsXStVUf© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan