Jumaat, 20 Oktober 2017

SOALAN 3 Sejauh manakah kemajuan kegiatan PERindustriAN Jepun pada abad ke-19 dicetuskan oleh Maharaja Meiji?

Pengenalan

- Pada peringkat awal Jepun menjalankan dasar isolasi. Namun penamatan dasar ini pada tahun 1868 melalui Perjanjian Kanagawa telah mengubah dasar Jepun kepada dasar buka pintu dan kuasa pemerintahan dikembalikan kepada Maharaja Meiji.  

-Perkembangan pesat dalam bidang perindustrian di Jepun disebabkan oleh dasar yang diamalkan oleh kerajaan Maharaja Meiji. Pemimpin-pemimpin Meiji meletakkan asas bagi perkembangan dalam sektor perindustrian. Perkembangan dalam sektor perindustrian disebabkan oleh pembaharuan yang dilakukan oleh Meiji dalam bidang ekonomi. Pertumbuhan pesat dalam bidang perindustrian menyebabkan Jepun muncul sebagai negara industri dalam tempoh masa yang singkat.

-Namun selain dasar yang dilaksanakan oleh Maharaja Meiji terdapat juga faktor-faktor lain seperti kemajuan sistem pengangkutan, kemajuan sistem telegraf, perkembangan pertanian, dan dasar kewangan telah mempengaruhi perkembangan perindustrian di Jepun.       

Dasar Kerajaan Meiji
- Kerajaan memberi bantuan kepada pengusaha-pengusaha persendirian kerajaan turut memberikan bantuan modal kepada pengusaha-pengusaha industri. Kerajaan turut menyediakan bantuan latihan perindustrian dan khidmat nasihat kepada pengusaha industri. Bengkel-bengkel mengenai teknik perniagaan turut diadakan. Kerajaan juga mendapatkan khidmat pakar-pakar luar negara untuk memodenkan perindustrian. Menjelang tahun 1879, kerajaan mengambil 130 orang pegawai asing untuk memajukan sektor perindustrian.

Kemajuan dalam pengangkutan
- Pemimpin-pemimpin Meiji telah mengambil langkah untuk memajukan sektor pengangkutan di Jepun. Menjelang tahun 1872 landasan kereta api sepanjang 26 batu didiriakan di Jepun. Pada tahun 1872, Tokyo dan Yokohama dihubungkan oleh landasan kereta api. Dalam pada itu, landasan kereta api yang menghubungkan Kobe dan Osaka dibina pada tahun 1874.
- Pada tahun 1877, landasan kereta api diperluaskan hingga ke Kyoto. Pada tahun 1878, kerja-kerja pembinaan landasan kereta api telah dimulakan untuk menghubungkan Kyoto dengan Otsu, Tsuraga dan Nagahama. Landasan kereta api Kyoto-Otsu dibina oleh jurutera Jepun dan telah siap pada tahun 1880. Pada tahun 1880, landasan kereta api Tokyo-Yokohama telah telah mengangkut dua hingga tiga juta orang penumpang. Kemajuan dalam bidang pengangkutan meransang perkembangan sektor perindustrian di Jepun.

Kemajuan dalan telegraf
- Perkembangan pesat dalam sektor perindustrian di Jepun di dorong oleh kemajuan dalam bidang perhubungan. Kerajaan Jepun mengambil langkah untuk membangunkan sistem perhubungan seperti perkhidmatan telegraf. Talian telegraf dibina untuk memudahkan perhubungan dan komunikasi. Stesen-stesen telegraf dan talian telegraf dibina di seluruh negara Jepun.

-Menjelang tahun 1893, terdapat kawat telegraf sepanjang 4000 batu di seluruh Jepun. Jumlah kawat yang diterima dan dihantar telah bertambah daripasa 19 448 pada tahun 1871 kepada 1.2 juta pada tahun 1884. Kemajuan sistem telegraf telah membantu pembangunan sektor perindustrian dan proses modenisasi di Jepun.

Perkembangan sektor pertanian
- Perkembangan pesat dalam sektor pertanian membolehkan kerajaan Meiji membangukan bidang perindustrian. Pemimpin-pemimpin Meiji mengambil langkah untuk meningkatkan pengeluaran hasil pertanian. Antara langah yang diambil oleh kerajaan untuk memajukan sektor pertanian adalah; Pelajar-pelajar daripada jurusan pertanian dihantar keluar Negara; Pakar-pakar pertanian asing diimport benih-benih baharu; Baja kimia digunakan secara ekstensif; Sistem pengairan diperbaiki; Sekolah, maktab, dan stesen pertanian dibina di bandar-bandar utama; dan Kerajaan menggalakkan penanaman tanaman dagangan komersial seperti teh  dan sutera. Langkah-langkah tersebut menyebabkan hasil pengeluaran sektor pertanian meningkat antara 35 pratus hingga 40 pratus antara tahun 1894 hingga tahun 1914.

Dasar kewangan yang teratur
- Perkembangan dalam sektor perindustrian disebabkan oleh pengurusan sistem kewangan yang teratur dan sistematik di Jepun. Perkembangan pesat dalam bidang ekonomi menyebabkan  mata wang diperkenalkan dan bank ditubuhkan. Pada tahun 1872, Mitsu-Ono Bank ditubuhkan. Pada tahun 1873, Bank Negara ditubuhkan berasaskan model bank di Amerika Syarikat. Menjelang tahun 1882, bank pusat Jepun ditubugkan dan bank ini menjadi agensi kewangan utama kerajaan.

- Pada tahun 1868, unit mata wang kertas ditukar dari ryo kepada yen. Pada tahun 1880, bank Yokohama Specie muncul sebagai bank asing utama di Jepun. Pada tahun 1896, kerajaan menubuhkan bank Hypothec. Bank Hypoyhec berperanan sebagai bank pusat bagi bank-bank pertnian dan perindustrian di 47 buah wilayah di Jepun. Pada tahun 1900, muncul bank Perindustrian Jepun untuk membiayai perindustrian secara besar-besaran. Menjelang akhir abad ke-19, terdapat lebih daripada 200 buah bank di Jepun. Kemunculan bank-bank ini membantu pertubuhan perindustrian di Jepun.

Kemunculan pengusaha-pengusaha baharu
- Perkembangan sektor perindustrian di Jepun di dorong oleh kemunculan pengusaha-pengusaha baharu yang kaya-raya. Pada awal abad ke-20, empat buah keluarga telah menguasai sektor perindustrian di Jepun. Empat keluarga tersebut menjadi penaung kepada perkembangan sektor perindustrian di Jepun. Keluarga ekonomi baharu tersebut dikenali sebagai Zaibatsu.

 Peralihan bidang
- Satu lagi langkah untuk meningkatkan keupayaan dan penghasilan dalam bidang industri ialah dengan beralih daripada pertanian yang menghasilkan produktiviti rendah ke bidang pembuatan yang menghasilkan produktiviti yang tinggi, sektor perlombongan, dan pembinaan. Bidang-bidang tersebut menyumbang kepada peningkatan dan pertumbuhan produktiviti. Semua ini dapat direalisasikan melalui pelaburan.


Pertumbuhan seimbang
- Pertumbuhan seimbang pada penghujung abad ke-19 telah menyumbang kepada industrialisasi Jepun. Pertumbuhan seimbang merujuk kepada sektor yang menggunakan teknologi tradisional dan moden telah meningkat pada kadar yang lebih kurang sama dan penggunaan tenaga buruh terutama gadis-gadis muda yang direkrut daripada isi rumah untuk bekerja di kilang tekstil menggunakan kuasa wap turut meningkatkan produktiviti.

  Mencontohi kuasa Barat
- Jepun juga membuka pintu negaranya dengan kesediaan untuk mencontohi kuasa Barat. Hal ini disebabkan perubahan dan kemajuan domestic yang dicapai. Beberapa langkah dilaksanakan seperti meningkatkan infrastruktur, membaiki pendidikan, dan melahirkan tahapcelik huruf yang tinggi. Dalam bidang industri-proto, Jepun meniru dari Barat cara pengagihan kuasa, bentuk organisasi dan teknik dalam pengeluaran tenaga, serta pengurusan sumber tenaga seperti arang batu dan bahan api yang lain untuk menjana kuasa wap. Setelah membangunkan ekonomi organik yang bergantung kepada aliran tenaga semula jadi seperti angina, air, dan api secara intensif, Jepun sudah cukup bersedia untuk menguasai pengeluaran bukan organik.

 Perkembangan infrastruktur dan pertahanan negara
- Jepun dapat membina pasukan tentera laut moden yang mampu mengehadkan kuasa Barat dan menubuhkan zon penampan perlindungan di Asia Timur yang akhirnya membentuk asas bagi empayar Jepun untuk berkembang di Asia dan Pasifik. Infrastruktur dipertingkatkan melalui peluang pekerjaan,keupayaan untuk mengimport dan mengeksport melalui ekonomi antarabangsa, dan akses kepada teknologi Amerika yang disokong melalui pakatan keselamatan dengan Amerika Syarikat. Melalui langkah-langkah ini, Jepun mengalami pertumbuhan dramatik dan menakjubkan turut mempengaruhi peningkatan dalam kadar pengumpulan modal tetap domestik dan kenaikan dalam nisbah pelaburan terutamanya dalam tabungan isi rumah persendirian

Kesimpulan     
  Dasar kerajaan telah menjadi faktor utama perkembangan perindustrian di Jepun dan disokong oleh faktor-faktor lain. Perkembangan perindustrian telah membawa kepada kepesatan ekonomi di  Jepun. Jepun di bawah pemulihan Meiji telah mengubah Jepun menjadi negara industri moden dan sekaligus memperkuatkan angkatan  tenteranya sehingga menjadi salah sebuah kuasa imperialis di Asia terutama semasa Perang Dunia Kedua
SUMBER-
JPN PAHANG SKEMA PERCUBAAN STPM P1 940/1

Tiada ulasan:

Catat Ulasan