Sabtu, 14 Oktober 2017

Kami berjuang demi negara



ARKIB : 02/09/2007
 
AWANG AHMAD YAACOB.

MUKADIMAH
Pada Jumaat lalu kita menyambut ulang tahun ke-50 kemerdekaan negara ini. Biarpun detik pertama kemerdekaan sudah 50 tahun berlalu tetapi kita tidak wajar melupakan mereka yang bertungkus lumus di sebalik kejayaan menggenggam kemerdekaan pada 31 Ogos 1957.

Selain daripada tokoh-tokoh politik, anggota pasukan keselamatan juga banyak memikul tugas memerangi komunis yang menjadi salah satu penghalang kepada kemerdekaan. Mereka mempertaruhkan masa depan dan nyawa dengan menyertai pasukan keselamatan untuk berjuang demi tanah air ini.

Sebelum dan selepas negara mencapai kemerdekaan, bukan kecil jumlah anggota pasukan keselamatan seperti tentera dan polis yang terkorban. Kalau tidak terkorban pun mereka cedera parah dan menanggung sengsara seumur hidup. Tetapi mereka yang berjuang demi negara tidak pernah kesal dan menerima suratan takdir dengan reda.

Bagi mereka yang berjuang untuk negara, harga kemerdekaan itu terlalu mahal dan tidak dapat dinilai dengan wang ringgit dan harta benda.

“Jagalah merdeka ini. Ini harta kita yang sangat mahal. Bukan mudah untuk kita mendapat kemerdekaan, banyak yang mati, cacat seumur hidup dan macam-macam lagi,” demikian kata bekas gerila Harimau Malaya (Force 136) Wan Nik Wan Ngah ketika diwawancara oleh wartawan Mingguan Malaysia, KU SEMAN KU HUSSAIN Khamis lalu.

Wan Nik yang berusia 83 tahun menyertai Harimau Malaya pada tahun 1944 ketika berusia 19 tahun. Kehidupan yang sangat sengsara di Gerik akibat pengganas komunis membuatkan Wan Nik nekad menyertai pasukan gerila.

Sekalipun beliau tidak mengalami kecederaan tetapi adiknya Wan Ahmad terkorban ditembak komunis ketika dalam pasukan Special Constable (SC) tahun 1950.

“Masa itu tak fikir lain, kalau umur panjang selamatlah, kalau sudah sampai ajal, siapa pun tidak dapat mengelak,” tegas Wan Nik apabila ditanya pada usia yang begitu muda sudah memikul senjata melawan komunis.

Semangat perjuangan yang sama juga diucapkan oleh bekas anggota Rejimen Askar Melayu, Awang Ahmad Yaacob yang kini berusia 74 tahun. Awang yang bersara tahun 1983 sebagai koperal tidak pernah patah semangat sekalipun kehilangan tangan kiri dalam serang hendap oleh komunis pada 5 September 1955.

“Saya masuk askar sebab marahkan komunis yang banyak di Ijok, Perak. Jumlah mereka sama banyak dengan askar. Kalau kita sendiri tidak melawan komunis, siapa lagi,” kata Awang kepada wartawan Mingguan Malaysia, SITI MARIAM MAT ZAIN.

Ketika ditembak bertubi-tubi dalam serang hendap itu, Awang berkata, beliau memikir ajalnya telah sampai tetapi sebelum mati beliau bertekad berjuang habis-habisan. Dalam pertempuran itu beberapa rakannya terkorban dan banyak yang cedera tetapi pasukannya menang.

Beliau menerima suratan takdir kehilangan sebelah tangan tetapi bersyukur kerana tidak kehilangan semangat untuk terus berjuang demi negara.

MINGGUAN: Apa yang mendorong pak cik memilih untuk berjuang di dalam pasukan askar Melayu ketika negara berada di dalam keadaan genting?

AWANG AHMAD: Saya minat menjadi askar sejak sekolah lagi. Kami orang kampung, miskin, kebetulan waktu itu komunis banyak. Mereka selalu masuk kampung, masuk pekan. Bila datang banyaklah rumah orang kampung yang dibakar, sekolah-sekolah dimusnahkan. Sebagai orang muda, semangat dalam diri ini sentiasa ada. Fikiran kita waktu itu hanyalah mahu mempertahankan kampung dan tanah air. Saya menjadi askar pada tahun 1955, sewaktu itu berumur 19 tahun. Selepas beberapa bulan menjalani latihan, saya diserapkan ke Unit Rejimen Askar Melayu Diraja di Taiping, Perak. Saya diletakkan sebagai askar Melayu barisan depan.

Sebagai orang yang berada di barisan hadapan, tidakkah ini menimbulkan kebimbangan di hati pak cik setiap kali mahu bertemu dengan musuh?

AWANG AHMAD: Semangat kami kuat, hendak masuk askar pun sebab marahkan komunis. Kebetulan komunis memang banyak di kampung saya di Ijok, Perak. Jumlah mereka sama banyak dengan askar. Saya marah dengan komunis kerana mereka turut mempengaruhi orang Melayu menyertai kumpulan mereka. Semasa itu Shamsiah Fakeh juga salah seorang komunis. Tetapi dia sentiasa mengelak untuk terserempak dengan askar Melayu. Kalau terjumpa, mereka tak lawan, kalau orang putih masuk, mereka akan serang. Saya tak pernah berjumpa dia walaupun dia berada di zaman itu. Tok Janggut begitu juga.

Sepanjang berjuang mempertahankan tanah air, apa pengalaman yang tidak boleh dilupakan?

AWANG AHMAD: Kami diserang hendap. Saya masih ingat lagi pada 5 September 1955, pukul 7 pagi, sewaktu orang lain sedang lena tidur, dibuai mimpi, kami tiba-tiba diserang komunis. Sebelum hari kejadian, orang kampung telah memaklumkan ada ramai komunis, lebih kurang 30 orang keluar masuk kampung. Kami diserang semasa hendak menyeberang sungai (Sungai Kantan) dalam kawasan Sungai Siput. Beberapa rakan saya terbunuh. Banyak yang cedera termasuk saya.

Bagaimana keadaan yang berlaku waktu itu?

AWANG AHMAD: Dengan kekuatan hanya 20 anggota, kami terpaksa lebih banyak bertahan. Serangan datang dari tiga penjuru bukit. Komunis diketuai oleh Kapten Palma, seorang bekas pegawai tentera British. Dia memang mahu mencari askar Melayu. Dia hendak bunuh kami. Serangan yang bertubi-tubi menyebabkan saya hampir tidak dapat mengangkat kepala, terpaksa berlindung di sebalik batu di dalam sungai. Biarpun begitu, kami tetap lawan, tidak pernah berputus asa. Kami tidak akan mengaku kalah. Waktu itulah saya terkena tembakan di tangan, kaki, paha dan perut. Tetapi yang banyaknya peluru menembusi tangan. Kalaulah yang menembak itu penembak tepat, memang saya sudah lama mati. Bayangkan batu tempat berlindung itu boleh pecah. Nyawa saya panjang kerana komunis berundur. Biasanya mereka akan berundur apabila ada kalangan mereka yang ditembak mati. Dan mereka akan lari dengan membawa mayat kawan mereka sekali.

Bila ditembak bertalu-talu, apa yang terbayang di fikiran pak cik?

AWANG AHMAD: Saya ingat yang saya akan mati. Waktu itu, saya hanya berserah kepada takdir. Tetapi sebelum mati, saya bertekad akan berjuang berhabis- habisan. Hati saya hanya berdetik, kalau hidup, hiduplah, kalau mati, matilah saya.

Apa yang berlaku semasa pak cik cedera parah?

AWANG AHMAD: Saya pengsan. Sedar-sedar saya berada di Hospital Besar Ipoh. Saya terlantar di hospital selama tiga bulan. Selepas sembuh, saya ditempatkan di bahagian kerja-kerja ringan.

Bila sedar dan melihat berada di hospital dengan sebelah tangan tiada, apa perasaan pak cik?

AWANG AHMAD: Sebagai manusia, sebaik sahaja dapat tahu tangan kiri saya hilang, semangat saya lemah. Tak sangka boleh jadi begini. Bertahun-tahun juga saya hendak meyakinkan diri semula. Waktu itu saya baru tiga bulan berkahwin. Macam-macam bermain di fikiran. Alhamdulillah, biarpun keadaan hilang sebelah tangan, tetapi isteri saya sampai hari ini masih setia bersama.

Pernahkah terdetik rasa kesal dengan apa yang berlaku?

AWANG AHMAD: Saya tidak pernah menyesal. Apa yang berlaku pada diri saya sudah ditakdirkan. Malah saya bangga dapat menyumbang tenaga mempertahankan negara. Ini jalan yang kita pilih.

Pak cik berjuang tak kira siang dan malam sehingga hilang sebelah tangan pada usia muda, bagi pak cik adakah pengorbanan ini berbaloi?

AWANG AHMAD: Melihat negara maju, kita dapat hidup aman, saya rasa apa yang kami perjuangkan dulu memang berbaloi. Tetapi kalau tengok semangat anak- anak muda sekarang yang tidak sanggup hidup susah dan tidak kisah langsung dengan pengorbanan orang dulu, kadang-kadang rasa sedih juga. Dulu yang penting ialah kita dapat menghapuskan musuh. Kita tidak sanggup hidup dalam ketakutan sepanjang masa. Dan kita dah mencapainya hari ini, cuma kalau tidak dijaga betul- betul tidak mustahil kita akan dijajah semula.

Pernah pak cik membayangkan negara akan merdeka, aman dan makmur seperti hari ini?

AWANG AHMAD: Kita boleh agak kita akan merdeka sebab bila kita menyerang komunis di satu-satu kawasan, komunis akan kalah. Pemimpin kita juga bijak. (Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj) dulu berpandangan jauh. Dia tak mencari gaduh dengan orang putih tetapi berbincang. Kalau berkeras, orang putih juga berkeras, negara kita mungkin lambat merdeka.

Nasihat pak cik kepada generasi sekarang yang kurang memahami semangat perjuangan dulu?

AWANG AHMAD: Budak-budak sekarang susah hendak dinasihatkan. Mereka tidak mahu mendengar. Hidup dengan aman dan makmur menyebabkan mereka lupa kepada betapa sukarnya kita mahu memerdekakan negara. Saya banyak kali bercakap, berpesan, tetapi tidak mendatangkan kesan juga. Orang sekarang, celik mata sahaja, mereka mencari hiburan. Beginilah keadaan kalau hidup tidak pernah berasa susah. Kalau kita bercerita kepada mereka, mereka kata, itu cerita lama. Sekarang negara sudah merdeka. Mereka lupa tanggungjawab mereka untuk terus mengekalkan kemerdekaan yang kita capai.

Adakah pak cik melihat bahawa tanggungjawab mereka yang membantu memerdekakan negara dan yang mengekalkan kemerdekaan ini sama?

AWANG AHMAD: Tanggungjawab kita sama. Tetapi orang sekarang banyak yang sudah tak kisah. Mereka lebih suka mendekatkan diri dengan hiburan semata- mata. Ini yang menyebabkan mereka tidak nampak tanggungjawab sebenar. Orang dulu, mereka nampak apa yang berlaku kepada tanah air. Komunis bermaharajalela. Pengaruh luar kurang. Yang ada dalam kepala kita cuma mahu menyelamatkan negara daripada musuh. Bila ini ada dalam fikiran, kita akan berusaha menentang musuh-musuh kita dengan apa cara sekalipun, sehingga habis-habisan.

Apa perasaan pak cik apabila melihat wajah Malaysia sekarang?

AWANG AHMAD: Kita patut bersyukur kepada Allah dan saya berharap keamanan yang dinikmati ini akan dijaga berterusan. Kita tak boleh leka. Percayalah bila kita aman, orang luar banyak yang sakit hati. Kalau kita sedar cabaran yang kita hadapi sekarang ini sebenarnya lebih besar lagi. Sebab kita tidak nampak siapa musuh kita. Dulu senang, jumpa komunis, kita boleh terus bunuh, bila darurat diisytiharkan, shoot to kill sahaja. Sekarang, kena bijak mengenal siapa musuh kita. Musuh kita pula bukan komunis lagi tetapi dalam macam-macam bentuk. Kalau kita leka, kita yang akan rugi. Usaha dan pengorbanan orang dulu akan jadi sia-sia. Sedar- sedar kita dijajah semula.

Pernahkah pak cik menjangka yang negara kita akan semaju apa yang kita lihat sekarang?

AWANG AHMAD: Kemungkinan itu ada sebab kita merdeka dengan cara kita sendiri. Kekuatan kita ialah kita mempunyai cara pemikiran sendiri. Kalau negara aman, apa sahaja pembangunan boleh kita lakukan. Kalau dulu kita berkeras dengan orang putih, mereka tentu tidak memberi peluang kepada kita. Jika diukur dari sudut kekuatan, mereka jauh lebih kuat daripada kita. Tidak mungkin kita dapat mengalahkan mereka.

Adakah negara sepatutnya lebih maju lagi?

AWANG AHMAD: Sepatutnya. Sebab itu kesinambungan penting. Kalau kita bersatu padu, apa sahaja orang luar buat, kita juga boleh buat. Jangan biarkan mereka menganggap kita bangsa yang bodoh. Dulu kita hendak buat sebatang jarum pun tak tahu, apa lagi membina kapal terbang. Sekarang walaupun kita belum mampu membina kapal terbang sendiri tetapi kita ada duit, kita boleh beli. Ini semua disebabkan ekonomi kita bagus.

Pak cik juga terlibat dalam perarakan kemerdekaan tahun ini. Apa perasaan pak cik bila dapat sama-sama merayakannya?

AWANG AHMAD: Ini sebenarnya kali kedua atau ketiga saya menyertai perarakan seperti ini. Setiap kali berarak, setiap kali itu juga semangat saya akan datang semula. Semangat juang ini sebenarnya tidak pernah luntur dalam diri ini.

Sekiranya negara diancam oleh anasir luar, adakah pak cik masih bersemangat untuk berada di barisan hadapan seperti ketika muda dulu?

AWANG AHMAD: Saya sanggup buat apa sahaja untuk negara. Kalau disuruh pegang senjata lagi pun saya sanggup. Selagi ada nyawa di badan, selagi itu saya mahu sama-sama berjuang. Pada saya, sayang saya pada negara ini tiada hadnya.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2007&dt=0902&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=re_02.htm#ixzz4vYKi5s3T
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan