Selasa, 15 November 2016

Razak meninggal sebelum sempat rombak kabinet

ARKIB : 08/03/1999
KHAMIS, 11 Mac, 1999 ini, Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein berumur 77 tahun jika beliau masih hidup.

Razak, Perdana Menteri Malaysia kedua kembali ke rahmatullah pada 14 Januari 1976 di London dan disemadikan di Makam Pahlawan di pekarangan Masjid Negara pada 16 Januari. Razak meninggal dunia 12 hari sebelum sempat mengumumkan rombakan kabinet yang dramatik dalam sejarah politik negara, kalau tidak arah sejarah kita akan berlainan.

Razak telah memutuskan bahawa pengumuman rombakan itu akan dibuat pada 26 Januari selepas persidangan Menteri Besar dan Ketua Menteri di Pulau Langkawi.

Sebelum Razak berlepas ke London untuk cuti rehat akhir Disember 1975, dia telah berbincang panjang dengan penulis di Seri Taman. Dia telah memberitahu yang saya akan dilantik Menteri Penerangan sekali gus Ketua Penerangan UMNO. Razak sendiri akan bertugas di ibu pejabat UMNO.

Setiausaha Kerja UMNO, Khalil Akasah telah menyediakan pejabat baru baginya. Tegas Razak kepada saya: ''Saya akan jadi Presiden UMNO dan Perdana Menteri sepenuh masa. Kita akan hadapi mereka habis-habisan Dollah."

Mereka maksudnya ialah "nyamuk dalam UMNO dan Barisan Nasional" yang menggigitnya dan dasarnya.

Razak juga telah memaklumkan saya, tiga menteri akan digugur (dua akan ditawar jawatan duta, satu ke India, satu lagi sebuah negara Arab) dan beberapa menteri bertukar kementerian. Saya akan menulis tentang ini secara terperinci kelak.

Tidak banyak wujud memorial atau peringatan baginya. Apa pun, sepanjang ingatan saya tiada sebuah pun masjid telah dinamakan sebagai mengenang jasa bakti Razak, orang yang paling berjasa mendirikan ratusan masjid dan madrasah di luar bandar seluruh negara.

Seharusnya sebuah masjid negeri, minimanya sebuah masjid jajahan, wajar diberi penghormatan memakai namanya. Razak telah membenarkan saya meluluskan permintaan-permintaan mendirikan masjid di Kelantan.

Masih segar dalam ingatan saya, antaranya dua buah kampung kubu Pas, iaitu Kampung Kutan, Pasir Mas dan Atas Paloh, Tanah Merah. Saya juga memujuk Razak membantu pembesaran Masjid Muhammadi, Kota Bharu, Masjid Ibrahimi, Pasir Puteh membangun semula Masjid Kampung Laut dan mendirikan Masjid Telipot dan masjid baru di Ketereh.

Selepas zaman konfrontasi Indonesia Kerajaan Pas Kelantan di bawah Datuk Mohamad Asri Muda mulai berjinak dengan Kerajaan Pusat melalui Razak.

Talian (kata orang Kelantan kabel) antara Asri dan Razak walaupun UMNO dan Pas sengit berperang senantiasa wujud melalui saya, sama ada dengan Asri, Abu Bakar Hamzah, Ustaz Khaidir (Setiausaha Politik Asri), Amaluddin Darus dan "orang tengah" lain. Perhubungan lebih rapat berlaku selepas kejadian berdarah 13 Mei 1969 yang akhirnya pada awal 70-an tertubuh kerajaan campuran antara Pas-UMNO di Kelantan.

Pas menganggotai Barisan Nasional tahun 1974 dan Asri menjadi Menteri Kemajuan Tanah, Hassan Adli, Abu Bakar Omar dan Yusof Rawa, timbalan menteri, Abu Bakar Hamzah dan Zahari Awang setiausaha parlimen.

Razak amat sukakan Kelantan kerana "orang Kelantan seperti orang Cina - rajin dan tekun menghadapi pekerjaan, perusahaan dan pelajaran. Berseronok pun beria-ria" tegasnya.

Almarhum Sultan Yahya Petra amat rapat dengan Razak. Apabila Sultan Yahya kurang ghairah mahu jadi Yang di-Pertuan Agong (sebab kesihatan) saya telah dihantar mengadap.

Saya telah menyembah: "Tun Razak memohon Tuanku berkenan sahaja. Yang lain serah kepadanya."

Sultan Yahya dipilih menjadi Yang di-Pertuan Agong menggantikan Sultan Kedah. Takdirnya usia Sultan Yahya dan Razak dilanjutkan oleh Allah s.w.t. hubungan Kelantan dengan Pusat pasti terus rapat dan mesra. Saya penuh yakin Pas pun masih berada dalam BN lagi kerana Razak senantiasa melaksanakan politik pragmatik dan suka bertolak ansur bagi mengekalkan perpaduan Melayu.

Sungguhpun, jasa dan bakti Razak lebat, namanya makin pudar dari ingatan bangsanya. Tunku Abdul Rahman Putra telah memulakan bahagian agama di Jabatan Perdana Menteri, diperbesar dan diaktifkan oleh Razak meliputi banyak bidang dan diperhebatkan lagi dengan matlamat baru oleh Datuk Seri Dr. Mahathir. Islam dan politik tidak boleh dipisahkan hanya pelaksanaan sahaja berbeza. Inilah pendekatan UMNO sepanjang zaman.

Nama putera dan pahlawan bangsa teragung ini harum, tiada ada "masalah imej" harus lebih tersinar dan tersibar luas.

Razak telah banyak membakar semangat bangsa dan banyak teladan boleh didapati dari riwayat hidup dan perjuangannya bagi generasi akan datang, terutama mereka dari desa.

Benar Razak seorang bangsawan tetapi dia dibesarkan di tengah kemiskinan di kampungnya, Kampung Jambu Langgar Pekan, Pahang. Apa yang dilihat yang menghiris hatinya tatkala kecil mendorongnya melancarkan pembangunan luar bandar, menubuhkan Felda dan program pembangunan wilayah yang kini telah menukar landskap perkampungan, wajah negara dan sifat bangsa. Al-Fatihah.

* Datuk Abdullah Ahmad ialah wakil khas Malaysia ke pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu..

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0308&pub=Utusan_Malaysia&sec=Rencana&pg=ot_03.htm#ixzz4Q5Spob1l © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan