Selasa, 29 November 2016

Olahragawan '98 milik Keng Liat, Shanti

ARKIB : 07/04/1999
PEMENANG pingat emas Sukan Asia, Lim Keng Liat dan pelari veteran G. Shanti dimahkotakan sebagai Olahragawan dan Olahragawati Kebangsaan 1998 di Kuala Lumpur, semalam, lapor NORZIE MOHD. KHASBI.

Ini adalah anugerah kedua diraih Keng Liat, yang bukan sekadar meraih emas pertama negara menerusi acara renang Sukan Asia, malah mencipta rekod 100m kuak lentang dan meraih perak acara 200m.

Keng Liat, yang muncul pemenang Impian Keemasan SAM-Benson & Hedges bulan lalu, mengetepikan calon lain Hidayat Hamidon (angkat berat), G. Saravanan (olahraga) dan Kenny Ang (boling).

Manakala bagi Shanti, yang mengumumkan persaraannya Februari lalu, kemenangan ini menyusul selepas dia dianugerah Olahragawati Kesatuan Olahraga Amatur Malaysia (KOAM), bulan lalu.

Shanti, 32, meraih sebutir pingat gangsa acara 100m pada Kejohanan Olahraga Asia (ATF) di Fukuoka serta muncul atlet Malaysia pertama mara ke separuh akhir acara 100m dan 200m.

Shanti yang turut memecah rekod kebangsaan pada kejohanan itu berjaya mengetepikan calon pilihan iaitu juara skuasy Sukan Asia, Nicol David dan pemenang pingat emas Sukan Komanwel, Nurul Hudda Baharin (menembak).

Kedua-dua pemenang masing-masing menerima RM10,000 dan hadiah disampaikan oleh Yang di Pertuan Agong Tuanku Ja'afar.

Sementara itu C. Muralitharan yang meraih pingat perak acara karate Sukan Asia, muncul Olahragawan Harapan Kebangsaan, manakala bintang badminton negara, Joanne Quay dipilih sebagai Olahragawati Harapan.

Muralitharan dan Joanne, yang meraih pingat perak Sukan Komanwel dalam acara berpasukan masing-masing membawa pulang RM3,000.

Pasukan Lelaki Terbaik Kebangsaan jatuh kepada skuad hoki, yang merangkul pingat perak pada Sukan Komanwel, manakala skuad gimrama yang meraih emas pada temasya yang sama muncul pasukan Wanita Terbaik Kebangsaan. Kedua-dua pemenang meraih RM10,000.

Bekas Presiden Majlis Olimpik Malaysia (MOM), Tan Sri Hamzah Abu Samah menerima pengiktirafan sebagai Tokoh Sukan Kebangsaan 1998, manakala Timbalan Presiden Persatuan Kriket Malaysia (MCA), Dr. Harjit Singh menerima Anugerah Khas.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1999&dt=0407&pub=Utusan_Malaysia&sec=Sukan&pg=sp_04.htm#ixzz4RSBIiJQK © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan