Jumaat, 4 November 2016

Kerusi PBB: Dunia iktiraf peranan kita


 

ARKIB : 10/10/1998

ABDULLAH Ahmad Badawi semasa sidang akhbar di Wisma Putra, Kuala Lumpur semalam.

KUALA LUMPUR 9 Okt. - Kejayaan Malaysia memenangi kerusi tidak tetap Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) membuktikan pengiktirafan dunia terhadap peranan yang dimainkan oleh negara ini di peringkat antarabangsa.

Menteri Luar, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi berkata, Malaysia akan memberi keutamaan ke atas isu-isu keselamatan yang meruncing seperti Palestin dan Kosovo.

Menurut beliau, Malaysia akan memainkan peranannya dalam Majlis Keselamatan dengan lebih aktif dan bebas demi melaksanakan tanggungjawab kepada masyarakat antarabangsa.

''Kita memahami fungsi lima kuasa besar yang mempunyai kuasa pembatal. Oleh itu, kita harus bertindak secara lebih berkesan supaya (kuasa) veto itu tidak akan digunakan dalam sesuatu keputusan,'' katanya pada sidang akhbar di sini, hari ini.

Selain Malaysia yang mendapat 174 undi daripada 176 anggota PBB, empat negara lain yang turut memenangi kerusi itu untuk sesi 1999-2000 ialah Argentina (171), Namibia (167), Kanada (131) dan Belanda (122).

Malaysia pernah dipilih menduduki kerusi itu pada tahun 1985 dan 1989.

Tugas lima anggota tidak tetap Majlis Keselamatan sekarang iaitu Bahrain, Brazil, Gabon, Gambia dan Slovenia tamat pada hujung tahun ini.

Majlis Keselamatan PBB dianggotai oleh lima anggota tetap iaitu Amerika Syarikat, Rusia, Britain, China dan Perancis dan 10 anggota tidak tetap.

Abdullah turut mengucapkan terima kasih kepada semua pihak terutama sekali kepada kumpulan Asia yang telah memilih Malaysia daripada awal lagi untuk menjadi wakil tunggal benua itu bagi menduduki kerusi berkenaan.

Ditanya pendirian Malaysia mengenai tindakan Pertubuhan Perjanjian Atlantik Utara (NATO) yang mahu mengebom Yugoslavia berhubung krisis Kosovo, beliau berkata, Malaysia berpendirian bahawa apa-apa tindakan yang hendak diambil organisasi itu biar mendapat sokongan PBB.

SUMBER-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=1010&pub=Utusan_Malaysia&sec=Dalam_Negeri&pg=hn_01.htm#ixzz4P5r94CE7 © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan