Sabtu, 5 November 2016

Kementerian Multimedia berkuat kuasa 1 Nov.

ARKIB : 31/10/1998
KUALA LUMPUR 30 Okt. - Kementerian Tenaga, Telekom dan Pos akan dikenali sebagai Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Multimedia berkuatkuasa 1 November ini, kata Perdana Menteri Datuk Seri Dr. Mahathir Mohamad.

Sehubungan itu, Datuk Leo Moggie dilantik sebagai Menteri Tenaga, Komunikasi dan Multimedia berkuat kuasa pada tarikh yang sama.

Menurut Dr. Mahathir, kementerian baru itu juga akan dipertanggungjawabkan berhubung aspek-aspek dasar dan pengawalseliaan penyiaran yang sebelum ini di bawah Kementerian Penerangan.

Tambah beliau, kuasa meluluskan lesen penyiaran juga tidak lagi tertakluk di bawah Kementerian Penerangan sebaliknya akan diletakkan di bawah kementerian baru itu.

''Kementerian Penerangan bagaimanapun masih bertanggungjawab terhadap pembangunan dasar dan pelaksanaan berkaitan penyebaran penerangan kerajaan dan operasi Radio dan Televisyen Malaysia (RTM),'' ujarnya pada sidang akhbar di Jabatan Perdana Menteri hari ini.

Dr. Mahathir berkata, menteri di kementerian baru itu akan mewujudkan satu struktur organisasi baru untuk mengurus fungsi komunikasi dan multimedia dengan mengadakan tafsiran menyeluruh, objektif dan strategi jangka panjang bagi pembangunan industri tersebut.

Perdana Menteri turut mengumumkan penubuhan satu Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia berkuatkuasa pada tarikh yang sama.

Sehubungan itu katanya, kerajaan telah bersetuju untuk memperuntukkan geran pelancaran sebanyak RM122 juta kepada suruhanjaya berkenaan.

Dr. Mahathir juga berkata, sebahagian daripada fungsi Jabatan Telekomunikasi Malaysia akan diambil oleh Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia termasuk aspek telekomunikasi, penyiaran dan perkomputeran.

Tambahnya, fungsi pengawalseliaan Jabatan Pos yang sedia ada akan disatukan ke dalam fungsi Suruhanjaya bersama-sama Akta Tandatangan Digital 1997.

Penubuhan Kementerian baru itu dibuat selepas Akta Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia 1998 diluluskan oleh Parlimen Julai lalu.

Perdana Menteri turut mengumumkan pelantikan Dr. Syed Hussein Mohamed sebagai Pengerusi Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia pertama.

Dr. Syed Hussein merupakan seorang yang berpengalaman dalam bidang komunikasi antarabangsa dan pernah menjawat pelbagai jawatan penting berkaitan komunikasi dan multimedia.

Pendidikan tertinggi Dr. Syed Hussein ialah, Ijazah Kedoktoran Falsafah (Ph. D) dalam Kualiti Kejuruteraan dari Universiti Birmingham (1973), Ijazah Sarjana Sains dalam Industri, Matematik dan Statistik dari Universiti Aston (1971) dan Ijazah Sarjana Muda kepujian dalam Kejuruteraan dari Universiti London. (1963).

Antara jawatan yang pernah disandang ialah Pengerusi Persekutuan Elektrik Asia, Ahli Majlis Institut Kejuruteraan Malaysia, Naib Presiden Telekomunikasi Komanwel, Ahli Majlis Universiti Teknologi Malaysia (UTM) dan Jawatankuasa Pembangunan dan Jawatankuasa Pemilih Audit.

Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=1031&pub=Utusan_Malaysia&sec=Muka_Hadapan&pg=fp_03.htm#ixzz4P8qkeFWf © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan