Jumaat, 4 November 2016

Perpustakaan maya kian popular

ARKIB : 12/10/1998
SEBELUM era Internet, kalau kita mahu mempelajari atau mengetahui sesuatu maklumat, maka tempat yang sesuai ialah bahagian rujukan di perpustakaan sekolah atau perpustakaan awam.

Bahagian rujukan itu menjadi perkara yang sangat penting dalam pencarian maklumat.

Kini, dengan kemunculan laman web yang diakui sebagai nadi maklumat, beberapa syarikat seperti Ask Jeeves (http://www.askjeeves.com), InfoPlease (http://www.infoplease.com), Answers.com (http://www.answers.com) dan Electric Library (http://elibrary.com) cuba membuat pendua sistem rujukan maklumat, sepertimana yang terdapat di perpustakaan.

Berdasarkan kepada perkembangan pesat sekarang, laman untuk tujuan rujukan itu dijangka bertambah dari semasa ke semasa.

Bagi tujuan itu, pengurusan Ask Jeeves dan Information Please sedang berunding dengan tapak pencari (search engine) utama yang telah diakui seperti Yahoo! (http://www.yahoo.com).

Yahoo! merupakan gerbang kepada maklumat yang popular kepada para pengguna Internet.

Seperti juga perkhidmatan rujukan perpustakaan yang dikendalikan secara manual, capaian perkhidmatan rujukan elektronik juga meliputi ensiklopedia, almanak, dan pangkalan data gergasi berhubung sesuatu perkara, meliputi geografi, dan budaya popular.

Kebanyakan robot rujukan menawarkan bantuan sepantas kilat: Cuma taip soalan. Jawapan serta-merta muncul dipaparan komputer, seolah-olah serentak dengan masa carian pada Internet.

Pada Answers.com, jika jawapan tidak diketahui serta-merta, anda boleh meminta supaya jawapan dihantar melalui e-mel kemudian.

Jawapan berbeza dalam julat masa minit hingga beberapa jam.

Kemungkinan ciri terbaik yang dimiliki oleh rujukan elektronik ini ialah keupayaan 'robot chip mikro' untuk memahami pertanyaan dalam bahasa Inggeris yang mudah.

Ini bermakna para pencari maklumat boleh menanyakan soalan yang mudah.

Kebanyakan perkhidmatan mencari maklumat di Internet adalah percuma.

Syarikat-syarikat menyokong perkhidmatan mereka melalui iklan dan perkongsian. Bagaimanapun ada syarikat pembekal maklumat yang mengenakan bayaran.

Misalnya Electric Library, yang dimiliki Infonautics beribu pejabat di Wayne, Pennsylvania mengenakan bayaran RM38 sebulan kepada akses pangkalan data buku-buku, gambar foto, peta, televisyen dan transkrip radio serta artikel daripada beratus-ratus akhbar, majalah dan penerbitan berkaitan perniagaan.


Sumber-Artikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=1998&dt=1012&pub=Utusan_Malaysia&sec=Gaya_Hidup&pg=ls_05.htm#ixzz4P6ZN66BL © Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan