Selasa, 4 April 2017

John - Masih teringat serangan komunis



ARKIB : 28/08/2003
Oleh ZAIDI AWANG HAMAT
Walaupun ancaman pengganas komunis kini telah tiada, namun kesan atau pengalaman pahit akibat kekejaman pengganas sewaktu zaman darurat dahulu masih dirasai hingga sekarang.

Gua Musang yang menjadi salah satunya lokasi di negara ini yang ditawan komunis dahulu sebenarnya menyimpan seribu kenangan pahit kepada mereka yang terbabit.

Antara peristiwa yang menyayat hati ialah kisah serang hendap pengganas terhadap sekumpulan askar dan anggota polis di Kuala Semor, kira-kira 18 Kilometer dari pekan Gua Musang.

Dalam serangan hendap di kawasan hutan tebal kira-kira pukul 4 petang itu seramai 16 anggota tentera dan seorang anggota polis Jungle Skuad yang berpengkalan di Ibu Pejabat Polis Gua Musang terbunuh.

Pengalaman pahit itu sampai sekarang masih menghantui kehidupan seorang anggota Jungle Skuad yang terselamat dalam serangan berkenaan.

Keinginan untuk mengimbau kembali sejarah pahit itu telah membawa John Petch yang kini menetap di Melbourne, Australia berkunjung ke Kampung Pulai, Gua Musang baru-baru ini.

John yang kini berusia 71 tahun sanggup datang ke Gua Musang semata-mata di dorong oleh keinginan melihat tempat menyimpan peristiwa pahit itu.

Lebih daripada itu kerana mengingati rakan-rakan seperjuangan yang terkorban.

John memberitahu, serangan pengganas komunis tersebut berlaku ketika pasukannya sedang membuat rondaan di satu kawasan berbukit di kawasan berhampiran.

Katanya, beliau masih ingat serang hendap tersebut datang dari dua arah anak bukit yang agak tinggi di kiri dan kanan laluan pasukannya.

``Yang saya sedih dan tidak dapat lupakan serang hendap itu telah mengorbankan 16 anggota tentera dan seorang anggota saya,'' katanya ketika ditemui di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Gua Musang baru-baru ini.

Bagaimanapun beliau terselamat dalam serang hendap itu dan hanya mengalami kecederaan luka-luka kecil sahaja.

Beliau kemudian bersama anggota polis berkunjung ke kawasan di mana berlaku serang hendap tersebut dan menunjukkan lokasi pengganas ketika melancarkan serangan.

``Dentuman senjata api serta kematian rakan-rakan tentera di hadapan mata benar-benar meninggalkan kesan kepada saya hingga sekarang,'' katanya.

Beliau berharap tragedi sedemikian tidak akan berulang lagi dan merasa amat gembira dengan perletakan senjata oleh pengganas dari perjuangan mereka yang mengorbankan ramai jiwa.

Menurutnya, beliau juga melahirkan rasa gembira dengan keamanan dan pembangunan yang pesat yang dicapai di negara ini sekarang.

Sementara itu Ketua Polis Daerah Gua Musang, Supritendan Isa Munir berkata, sebuah memorial peringatan telah dibina oleh pihak tentera di kawasan berkenaan.

Katanya, pembinaan memorial tersebut diharap dapat menjadi satu pengajaran berkekalan kepada generasi akan datang betapa sukarnya mewujudkan keamanan sebagaimana sekarang.

``Semoga segala pengalaman dan penderitaan generasi terdahulu sentiasa terpahat dalam ingatan generasi muda sekarang dan sebagai pengajaran untuk masa depan,'' tambahnya.

SUMBERArtikel Penuh: http://ww1.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2003&dt=0828&pub=Utusan_Malaysia&sec=Tentera&pg=te_02.htm#ixzz4dIK8dzh9
© Utusan Melayu (M) Bhd

Tiada ulasan:

Catat Ulasan